FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 6 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 6 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 9:16 pm
Latest topics
» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Yesterday at 2:03 pm

» Attention !! Tlg Share Ramalan SPM tahun 2014
by icakus Thu Sep 11, 2014 9:31 pm

» Bagaimana kamu tahu tentang forum ini?
by aqilah humaira' Thu Aug 28, 2014 9:05 pm

» paper 2 sangat susah!!..
by king danesh Thu Aug 28, 2014 8:50 pm

» Berapa Result UPSR anda?
by Najib Rosli Sat Aug 23, 2014 11:30 am

» Newbie!!
by erwinmaya Tue Aug 19, 2014 4:49 pm

» KERJAYA SEBAGAI PEGUAM???
by dama Mon Aug 18, 2014 6:12 pm

» karangan bi paper 2
by Admin Fri Aug 15, 2014 11:54 pm

» MATE FORM 3
by Samirah Halman Tue Aug 12, 2014 7:59 pm

» Laporan Aktiviti Gotong-Royong
by danessa alia Sat Aug 02, 2014 11:30 am

» Mandarin class/course for adult in Klang,Selangor
by acesilmy Thu Jul 24, 2014 5:05 pm

» Bahasa Inggeris Komunikasi di klang
by acesilmy Thu Jul 24, 2014 3:27 pm

» Saya TAk faham BM pemahaman
by Admin Tue Jul 08, 2014 10:33 pm

» Learn Chinese Language for Kids in Klang, Slangor
by acesilmy Thu Jun 19, 2014 5:37 pm

» Budak 11 tahun mekanik kereta
by Admin Sun Jun 15, 2014 11:00 pm

» Kerjaya dalam bidang kesihatan
by Admin Sun Jun 15, 2014 10:57 pm

» 10 PENYAKIT UTAMA DI MALAYSIA
by Admin Sun Jun 15, 2014 10:56 pm

» strange animals
by Danielson.Hilarion.Ladi Tue May 27, 2014 1:07 pm

» nak dpt 5A upsr...
by Admin Sun May 25, 2014 11:08 am

» bahasa melayu kertas 1
by Admin Sun May 25, 2014 11:07 am

» saya budak baru.....
by Admin Sun May 18, 2014 11:24 pm

» jangan mrah eh........
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 4:11 pm

» Permintaan : Allow me to post external link
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 4:00 pm

» Gambar Anda
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 3:47 pm

» Nasihat sahaja
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 3:39 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA53.73

KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

View previous topic View next topic Go down

KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by nur alwani on Wed Feb 17, 2010 8:39 am

kebanyakan pelajar kurang mahir untuk menggunakan penanda wacana yang sesuai.
untuk lebih mendalaminya kita perlulah lebih mahir dalam pelbagai pembendaharaan kata. contohnya.....

1.Sedasarwasa ini, sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia di segenap empat penjuru dunia tentang isu kemalangan jalan raya...
2.Saban hari, media massa seringkali menguar-uarkan melalui media cetak dan media elektronik mengenai isu kemalangan jalan raya yang kian meningkat...
3.Pada realitinya, memang tidak dapat dinafikan kemalangan ini berpunca...
4.Bertitik tolak daripada itu, kemalangan jalan raya boleh berlaku sekiranya...
5.Tiada sakit yang tiada penawarnya, maka langkah-langkah yang konkrit, sistematik dan pragmatik harus dijalankan secara berterusab bagi...
6.Usaha yang gigih pasti akan membuahkan hasil yang berkualiti, kalau pelbagai langkah yang efektif dan drastik dilakukan segera untuk mengatasi...

[b]begitulah yang sesuai. maafkan nur kalau berlaku kesilapan.

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by nanino on Tue Mar 02, 2010 10:49 pm

terima kasih nur alwani. :]

nanino
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts: 25
Location: johor
Humor: live hell or live well.you choose. ;p
Registration date: 03/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by ari on Thu Mar 04, 2010 8:57 pm

woooooooooowwwww....ayat yang menarik nur...
boleh tolong bagi banyak ayat2 yang power2
dan kosa kata yang banyak?
please nur alwani Question Question Question Question Surprised

ari
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts: 71
Location: lost city
Humor: just do it even other said it impossible.
Registration date: 27/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by nur alwani on Fri Mar 05, 2010 10:34 pm

assalamualaikum...
maaf coz dah lama tak buka. ada kursus..

ni Nur ada ayat2 baru untuk ari..
ini semua ayat kesimpulan tapi sikit je.

1. intiharnya,
2. sebagi menggulung segala yang telah diperkatakan di atas,
3. dengan ini diharapkan,
4. konklusinya,
demi merealisasikan visi kudsi wawasan 2020, marilah kita bersama-sama..
5. sudah terang lagi bersuluh, semakin kita.... rendeer

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by nur alwani on Sat Apr 03, 2010 2:35 pm

NI TESIS NUR YG DAPAT MARKAH PENUH daripada Pensyarah:
Sedasarwasa ini, sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia di segenap empat penjuru dunia tentang isu kemalangan jalan raya. Kita dapat menyaksikan betapa kian meningkatnya kemalangan jalan raya di negara ini. Saban hari, media massa sering menguar-uarkan melalui media cetak dan media elektronik mengenai isu kemalangan jalan raya. Pada realitinya, memang tidak dapat dinafikan kemalangan ini berpunca daripada kecuaian para pemandu.
Antara punca kemalangan jalan raya ialah daripada kecuaian pemandu itu sendiri. Ramai pemandu yang memandu dalam keadaan mengantuk. Kebiasaanya, keadaan ini berlaku ketika waktu tengahari dan waktu malam. Mereka yang memandu dalam keadaan mengantuk mungkin akan terlelap seketika semasa memandu. Seterusnya, mengakibatkan kenderaan mereka terbabas atau melanggar kenderaan lain pada arah yang bertentangan. Diharapkan pemandu yang mengantuk agar berehat sebentar sebelum meneruskan perjalanan untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku.


Kita sering membaca di dada-dada akhbar, betapa bahayanya memandu kenderaan yang kurang sempurna sifatnya. Terdapat sebilangan pemandu yang tidak menghiraukan masalah ini. Contohnya, mereka tidak menggantikan tayar yang haus. Apabila tayar kenderaan kita sudah haus, sudah semestinya daya cengkaman tayar dengan jalan raya akan berkurangan. Hal ini, lebih membahayakan ketika hari hujan kerana sewaktu hujan, cengkaman tayar dengan jalan raya berkurangan berkemungkinan menyebabkan daya kawalan kenderaan sukar dikawal. Jelaslah di sini, tayar kenderaan yang haus boleh menyebabkan berlakunya kemalangan jalan raya. Dengan ini, diharapkan kepada para pemandu untuk memeriksa terlebih dahulu keadaan kenderaan anda sebelum digunakan.
Bertitik tolak daripada itu, kemalangan juga boleh berlaku apabila adda pemandu yang memandu dalam keadaan mabuk. Kemampuan pemandu untuk mengawal kenderaan akan berkurangan ketika mabuk. Hal ini, kerana mereka memandu dalam keadaan berkhayal. Kenderaan yang dipandu mungkin akan membelok ke kiri atau ke kanan sehingga menyebabkan berlaku kemalangan. Lebih malang lagi jika kecuaian pemandu mengakibatkan kemalangan kepada pihak lain. Sebagai menggulung segala yang telah diperkatakan di atas, janganlah memandu dalam keadaan mabuk. Bagi umat Islam adalah haram meminum arak. Bukan sahaja memberi impak negatif kepada individu malahan kepada pihak lain.
Tiada sakit yang tiada penawarnya, maka langkah-langkah yang konkrit, sistematik dan pragmatik harus dijalankan secara berterusan agar masalah ini boleh dibasmi hingga ke akar umbi. Kita seharusnya berterima kasih kepada kerajaan kerana telah mengadakan pelbagai kempen dan undang-undang untuk mencegah kemalangan jalan raya. Usaha yang gigih pasti akan membuahkan hasil yang berkualiti, kalau pelbagai langkah yang efektif dan drastik dilakukan segera untuk mengatasi masalah yang sudah bersarang lama di negara ini. Moga bilangan kemalangan kemalangan jalan raya dapat dikurangkan.
kalau ada perkataan yang anda tak faham boleh tanya nur.


Last edited by nur alwani on Fri Apr 09, 2010 9:41 pm; edited 1 time in total

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by Cikgu X on Mon Apr 05, 2010 9:18 pm

cantik karangan ni... tahniah...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by nur alwani on Fri Apr 09, 2010 9:43 pm

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

terima kasih cikgu x..tapi bukannya hebat pun.
sori dah lama tak buka

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by Kronik Sevenfold on Wed Feb 08, 2012 8:37 pm

Saya menggunakan bahan awk sebagai contoh . terima kasih Smile

Kronik Sevenfold
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 1
Age: 18
Location: Johor Bahru
Humor: Live your life
Registration date: 08/02/2012

View user profile http://kroniksevenfold.blogspot.com

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by maihae ana on Sat Feb 18, 2012 9:57 am

wah, hbtlh krgn yg Nur krg nie..... thniah!!!!... bravo2 Very Happy

maihae ana
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Registration date: 18/02/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by aalieff on Mon Feb 27, 2012 11:34 pm

Saya bagi A+++++++++++++++++++++++++++++++++ lah karangan ni. Betul2 power ayat dia.

aalieff
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Registration date: 27/02/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by aalieff on Mon Feb 27, 2012 11:36 pm

apa maksud tu sedasarwasa? klo darsawasa saya tahu lah......

aalieff
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Registration date: 27/02/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by intan syafinaz on Sat Jan 12, 2013 8:31 pm

kat sini ada tak karangan pasal berita kemalangan jalan raya?

intan syafinaz
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 1
Registration date: 12/01/2013

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by Admin on Sun Jan 13, 2013 8:06 pm

baca di atas tu...

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts: 3363
Registration date: 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by hajar_cruel on Mon Jan 28, 2013 7:56 pm

tlong sya!!!huhu Crying or Very sad mcm mna mw bwat krngan tntg kpntingan sungai?????anbdy help me????

hajar_cruel
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 1
Registration date: 28/01/2013

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN FAKTA: ISU KEMALANGAN JALAN RAYA

Post by Admin on Tue Jan 29, 2013 8:18 am

hajar_cruel wrote:tlong sya!!!huhu Crying or Very sad mcm mna mw bwat krngan tntg kpntingan sungai?????anbdy help me????
klik sini... http://maribelajar.forumotion.com/t2247-penulisan-kepentingan-sungai#21189

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts: 3363
Registration date: 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum