FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 6 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 6 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 9:16 pm
Latest topics
» Terjemahan Melayu - Inggeris ( English to Malay Translation )
by anissophea Yesterday at 9:56 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 10:16 am

» PartTime English Teacher Required (RM3700) - Weekend / After Office Hour
by anissophea Wed Oct 15, 2014 9:21 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 7:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 7:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 7:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 9:08 pm

» soalan BM
by M.TASHVEENA* Mon Oct 06, 2014 12:52 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 3:37 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 3:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 7:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 2:03 pm

» Attention !! Tlg Share Ramalan SPM tahun 2014
by icakus Thu Sep 11, 2014 9:31 pm

» Bagaimana kamu tahu tentang forum ini?
by aqilah humaira' Thu Aug 28, 2014 9:05 pm

» paper 2 sangat susah!!..
by king danesh Thu Aug 28, 2014 8:50 pm

» Berapa Result UPSR anda?
by Najib Rosli Sat Aug 23, 2014 11:30 am

» Newbie!!
by erwinmaya Tue Aug 19, 2014 4:49 pm

» KERJAYA SEBAGAI PEGUAM???
by dama Mon Aug 18, 2014 6:12 pm

» karangan bi paper 2
by Admin Fri Aug 15, 2014 11:54 pm

» MATE FORM 3
by Samirah Halman Tue Aug 12, 2014 7:59 pm

» Laporan Aktiviti Gotong-Royong
by danessa alia Sat Aug 02, 2014 11:30 am

» Mandarin class/course for adult in Klang,Selangor
by acesilmy Thu Jul 24, 2014 5:05 pm

» Bahasa Inggeris Komunikasi di klang
by acesilmy Thu Jul 24, 2014 3:27 pm

» Saya TAk faham BM pemahaman
by Admin Tue Jul 08, 2014 10:33 pm

» Learn Chinese Language for Kids in Klang, Slangor
by acesilmy Thu Jun 19, 2014 5:37 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Aku sebatang pen

View previous topic View next topic Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by syahizzat 5A on Fri Feb 19, 2010 9:23 pm

Aku sebuah pen,aku berasal dari kedai pen.Warna ku hitam dan keemasan.Aku di buat di kilang pen yang mahal.aku dihantar ke kedai pen yang dekat dengan hotel.Bila aku sampai aku diletakkan di kaca yang berlampu.Hargaku sangat mahal dan susah untuk dijumpa dimana-mana.
Semasa aku berada di sana kebanyakkan orang ingin membeli aku.Tetapi mereka tidak ada banyak duit untuk membeli aku.Tiba-tiba ada seorang pemuda yang datang untuk membeli pen.Pemuda itu memilih aku dan membeli aku.Pemuda itu adalah pengurus hotel itu.Dia memberikan aku kepada anaknya.
Anaknya adalah budak yang pitar dan nama anaknya adalah Luqman.Sebelum Luqman tidur dia akan meletakkan aku di kaca yang berlampu.Semasa Luqman bangun merenung ke arah ku dan senyum.Luqman sangat gembira kerana hari ini adalah hari peperiksaan.
Semasa aku berada di sekolahnya aku tahu bahawa Luqman adalah murid remaja dan dia dalam tingkatan 5.Luqman bersedia untuk menghadapi SPM.Aku kagum dengan Luqman kerana aku terdangar dia bejanji untuk mendapat 8A dalam SPM.
Aku berasa bertuah kerana aku dapat menolong Luqman menjawab dalm peperiksan.Aku berharap nasib Luqman memang baik dan bahagia.Selepas SPM habis Luqman gembira keran hari keesokan cikgunya akan memberitahu apakah keputusan Luqman.Semasa perjalanan balik Luqman di buli oleh kawan- kawan yang nakal yang mahu mencuri aku.
Tiba-tiba ayah Luqman datang dan memarahi kawan-kawan nakal tersebut.Pada keesokan harinya Luqman berjaya mendapat 8A dalam SPM itu.Kawan jahat luqman menolak Luqman dan aku tercampak.Aku jatuh di tepi longkang Luqman cuba mencari aku.Luqman sudah menjumpai aku Luqman menangis kerana aku sudah rosak.Luqman membuang ku ke dalam tong sampah.Malang sunguh hidup ku
TAMAT

syahizzat 5A
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Registration date: 19/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by syahizzat 5A on Fri Feb 19, 2010 9:23 pm

Embarassed Suspect affraid

syahizzat 5A
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Registration date: 19/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by Cikgu X on Fri Feb 19, 2010 11:38 pm

cuba adik syahizzat baiki karangan adik tu...

kesilapan...
1. penjodoh bilangan utk pen adalah 'batang'
2. periksa ejaan
3. berhati2 ketika menggunakan perkataan 'tiba2', pastikan ia sesuai
4. periksa tanda bacaan
5. periksa ayat...

*bgmanapun, karangan adik tu baik... cuba buat/taip semula...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by nur alwani on Sat Feb 20, 2010 12:23 pm

syahizzat 5A wrote:Aku sebuah pen,aku berasal dari kedai pen.Warna ku hitam dan keemasan.Aku di buat di kilang pen yang mahal.aku dihantar ke kedai pen yang dekat dengan hotel.Bila aku sampai aku diletakkan di kaca yang berlampu.Hargaku sangat mahal dan susah untuk dijumpa dimana-mana.
Semasa aku berada di sana kebanyakkan orang ingin membeli aku.Tetapi mereka tidak ada banyak duit untuk membeli aku.Tiba-tiba ada seorang pemuda yang datang untuk membeli pen.Pemuda itu memilih aku dan membeli aku.Pemuda itu adalah pengurus hotel itu.Dia memberikan aku kepada anaknya.
Anaknya adalah budak yang pitar dan nama anaknya adalah Luqman.Sebelum Luqman tidur dia akan meletakkan aku di kaca yang berlampu.Semasa Luqman bangun merenung ke arah ku dan senyum.Luqman sangat gembira kerana hari ini adalah hari peperiksaan.
Semasa aku berada di sekolahnya aku tahu bahawa Luqman adalah murid remaja dan dia dalam tingkatan 5.Luqman bersedia untuk menghadapi SPM.Aku kagum dengan Luqman kerana aku terdangar dia bejanji untuk mendapat 8A dalam SPM.
Aku berasa bertuah kerana aku dapat menolong Luqman menjawab dalm peperiksan.Aku berharap nasib Luqman memang baik dan bahagia.Selepas SPM habis Luqman gembira keran hari keesokan cikgunya akan memberitahu apakah keputusan Luqman.Semasa perjalanan balik Luqman di buli oleh kawan- kawan yang nakal yang mahu mencuri aku.
Tiba-tiba ayah Luqman datang dan memarahi kawan-kawan nakal tersebut.Pada keesokan harinya Luqman berjaya mendapat 8A dalam SPM itu.Kawan jahat luqman menolak Luqman dan aku tercampak.Aku jatuh di tepi longkang Luqman cuba mencari aku.Luqman sudah menjumpai aku Luqman menangis kerana aku sudah rosak.Luqman membuang ku ke dalam tong sampah.Malang sunguh hidup ku
TAMAT
assalamualaikum...
ke hadapan adik syahizzat yang amat disayangi. Nur kagum dengan adik coz dapat buat karangan berdasarkan idea sendiri. Nur bukan nak singgung ahti adik tapi ada sesuatu yang nur nak betulkan. Diharapkan adik Syahizzat Tak terkilan.
1.penjodoh bilangan Cikgu X dah tegur.
2.tempat pen itu dibuat.kilang dah betul cumer untuk sedapkan lagi. bukan kilang yang mahal. tapi kilang yang amat terkenal.
3. aku bukan susah dijumpa. tetapi jarang, kerana adalah keluaran edisi terhad. cuba bagi nama kepada pen tersebut.
4. jadikan jalan cerita agar lebih menarik lagi, macam klimaks/kemuncak cerita yang lebih hebat.
5.ejaan pun Cikgu X dah tegur.
ni jelah. harap adik tak marah atau tak suka Nur. maafan nur kalu adik ada terasa.
lagipun nur tak kesah sebab manusia tak pernah sunyi dari melakukan kesilapan, terima kasih Embarassed

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by nur izz farhanah on Mon Feb 22, 2010 6:42 pm

Aku seatang pen.Aku dikeluarkan di sebuah kilang yang terkenal.Nama aku Faber Castle.Pada suatu hari,aku dibawa ke sebuah kedai menjual pen.Tiba-tiba seorang lelaki datang dia pemilik sebuah syarikat.Dia membeli aku untuk memberi kepada anaknya Fatimah kerana dia mendapat 5A untuk UPSR.Fatimah anak yang baik dan pandai menjaga aku dengan baik sekali.Pada suatu hari,dia bawa ke sekolah tetapi dia tercicir dan hilang.Tapi aku bersyukur kerana Fatimah menjagaku dengan baik. CIKGU TOLONG CEK SAYA PUNYA KARAGAN What a Face

nur izz farhanah
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 6
Registration date: 19/02/2010

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum