FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 13 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 13 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 9:16 pm
Latest topics
» kenapa kapal laut boleh terapung atas air?
by Admin Thu Apr 17, 2014 5:58 pm

» Mengasihani Anak
by fyfy Thu Apr 10, 2014 1:22 pm

» A Welcome Home Party
by PACHUHIN Fri Apr 04, 2014 10:12 pm

» Apa cita-cita kamu?
by Admin Mon Mar 31, 2014 11:03 pm

» ISI UNTUK KARANGAN SEKTOR PELANCONGAN DI MALAYSIA
by 123sy Mon Mar 31, 2014 5:14 pm

» UPSR
by Admin Fri Mar 28, 2014 5:42 pm

» Ceramah Teknik Belajar Sains Berkesan SK.Kinabaan Tambunan -27feb2014
by Frans Fri Mar 21, 2014 1:18 pm

» Bengekl Teknik Menjawab Sains UPSR SK.Chinta Mata, Tenom -12mac2014
by Frans Fri Mar 21, 2014 1:02 pm

» PERTANDINGAN PANTUN
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:32 pm

» PERBAHASAN ALA PARLIMEN (Pihak Kerajaan)
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:31 pm

» nak dpt 5A upsr...
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:29 pm

» Penting sangatkah nak dpt UPSR 5A?
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:29 pm

» soalan BM
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:21 pm

» cara mengingati darab
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:07 pm

» [List]Senarai Topik Matematik Yang Berguna.
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:05 pm

» lemah dalam matematik
by rai Mon Mar 03, 2014 4:22 pm

» UPSR! UPSR! UPSR!
by Admin Fri Feb 28, 2014 11:21 pm

» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Tue Feb 25, 2014 9:12 pm

» Confirmed: Oldest Fragment of Early Earth is 4.4 Billion Years Old
by Admin Mon Feb 24, 2014 7:04 pm

» Program PEKA (Penilaian Kerja Amali Sains)
by Martina Mupin Thu Feb 20, 2014 11:24 am

» Tusyen khas Sains (online) percuma
by Admin Sun Feb 09, 2014 10:54 pm

» Safety and Health Officer (SHO)
by fareez.abdrahman Thu Feb 06, 2014 3:45 pm

» Erti Sebenar Guru Cemerlang
by Admin Fri Jan 24, 2014 9:50 pm

» Karangan : Kebakaran di Rumah Jiran
by Aisyah Husna Wed Jan 15, 2014 7:59 pm

» Sport Day
by Aisyah Husna Tue Jan 14, 2014 2:20 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Aku sebatang pen

View previous topic View next topic Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by syahizzat 5A on Fri Feb 19, 2010 9:23 pm

Aku sebuah pen,aku berasal dari kedai pen.Warna ku hitam dan keemasan.Aku di buat di kilang pen yang mahal.aku dihantar ke kedai pen yang dekat dengan hotel.Bila aku sampai aku diletakkan di kaca yang berlampu.Hargaku sangat mahal dan susah untuk dijumpa dimana-mana.
Semasa aku berada di sana kebanyakkan orang ingin membeli aku.Tetapi mereka tidak ada banyak duit untuk membeli aku.Tiba-tiba ada seorang pemuda yang datang untuk membeli pen.Pemuda itu memilih aku dan membeli aku.Pemuda itu adalah pengurus hotel itu.Dia memberikan aku kepada anaknya.
Anaknya adalah budak yang pitar dan nama anaknya adalah Luqman.Sebelum Luqman tidur dia akan meletakkan aku di kaca yang berlampu.Semasa Luqman bangun merenung ke arah ku dan senyum.Luqman sangat gembira kerana hari ini adalah hari peperiksaan.
Semasa aku berada di sekolahnya aku tahu bahawa Luqman adalah murid remaja dan dia dalam tingkatan 5.Luqman bersedia untuk menghadapi SPM.Aku kagum dengan Luqman kerana aku terdangar dia bejanji untuk mendapat 8A dalam SPM.
Aku berasa bertuah kerana aku dapat menolong Luqman menjawab dalm peperiksan.Aku berharap nasib Luqman memang baik dan bahagia.Selepas SPM habis Luqman gembira keran hari keesokan cikgunya akan memberitahu apakah keputusan Luqman.Semasa perjalanan balik Luqman di buli oleh kawan- kawan yang nakal yang mahu mencuri aku.
Tiba-tiba ayah Luqman datang dan memarahi kawan-kawan nakal tersebut.Pada keesokan harinya Luqman berjaya mendapat 8A dalam SPM itu.Kawan jahat luqman menolak Luqman dan aku tercampak.Aku jatuh di tepi longkang Luqman cuba mencari aku.Luqman sudah menjumpai aku Luqman menangis kerana aku sudah rosak.Luqman membuang ku ke dalam tong sampah.Malang sunguh hidup ku
TAMAT

syahizzat 5A
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Registration date: 19/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by syahizzat 5A on Fri Feb 19, 2010 9:23 pm

Embarassed Suspect affraid

syahizzat 5A
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Registration date: 19/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by Cikgu X on Fri Feb 19, 2010 11:38 pm

cuba adik syahizzat baiki karangan adik tu...

kesilapan...
1. penjodoh bilangan utk pen adalah 'batang'
2. periksa ejaan
3. berhati2 ketika menggunakan perkataan 'tiba2', pastikan ia sesuai
4. periksa tanda bacaan
5. periksa ayat...

*bgmanapun, karangan adik tu baik... cuba buat/taip semula...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by nur alwani on Sat Feb 20, 2010 12:23 pm

syahizzat 5A wrote:Aku sebuah pen,aku berasal dari kedai pen.Warna ku hitam dan keemasan.Aku di buat di kilang pen yang mahal.aku dihantar ke kedai pen yang dekat dengan hotel.Bila aku sampai aku diletakkan di kaca yang berlampu.Hargaku sangat mahal dan susah untuk dijumpa dimana-mana.
Semasa aku berada di sana kebanyakkan orang ingin membeli aku.Tetapi mereka tidak ada banyak duit untuk membeli aku.Tiba-tiba ada seorang pemuda yang datang untuk membeli pen.Pemuda itu memilih aku dan membeli aku.Pemuda itu adalah pengurus hotel itu.Dia memberikan aku kepada anaknya.
Anaknya adalah budak yang pitar dan nama anaknya adalah Luqman.Sebelum Luqman tidur dia akan meletakkan aku di kaca yang berlampu.Semasa Luqman bangun merenung ke arah ku dan senyum.Luqman sangat gembira kerana hari ini adalah hari peperiksaan.
Semasa aku berada di sekolahnya aku tahu bahawa Luqman adalah murid remaja dan dia dalam tingkatan 5.Luqman bersedia untuk menghadapi SPM.Aku kagum dengan Luqman kerana aku terdangar dia bejanji untuk mendapat 8A dalam SPM.
Aku berasa bertuah kerana aku dapat menolong Luqman menjawab dalm peperiksan.Aku berharap nasib Luqman memang baik dan bahagia.Selepas SPM habis Luqman gembira keran hari keesokan cikgunya akan memberitahu apakah keputusan Luqman.Semasa perjalanan balik Luqman di buli oleh kawan- kawan yang nakal yang mahu mencuri aku.
Tiba-tiba ayah Luqman datang dan memarahi kawan-kawan nakal tersebut.Pada keesokan harinya Luqman berjaya mendapat 8A dalam SPM itu.Kawan jahat luqman menolak Luqman dan aku tercampak.Aku jatuh di tepi longkang Luqman cuba mencari aku.Luqman sudah menjumpai aku Luqman menangis kerana aku sudah rosak.Luqman membuang ku ke dalam tong sampah.Malang sunguh hidup ku
TAMAT
assalamualaikum...
ke hadapan adik syahizzat yang amat disayangi. Nur kagum dengan adik coz dapat buat karangan berdasarkan idea sendiri. Nur bukan nak singgung ahti adik tapi ada sesuatu yang nur nak betulkan. Diharapkan adik Syahizzat Tak terkilan.
1.penjodoh bilangan Cikgu X dah tegur.
2.tempat pen itu dibuat.kilang dah betul cumer untuk sedapkan lagi. bukan kilang yang mahal. tapi kilang yang amat terkenal.
3. aku bukan susah dijumpa. tetapi jarang, kerana adalah keluaran edisi terhad. cuba bagi nama kepada pen tersebut.
4. jadikan jalan cerita agar lebih menarik lagi, macam klimaks/kemuncak cerita yang lebih hebat.
5.ejaan pun Cikgu X dah tegur.
ni jelah. harap adik tak marah atau tak suka Nur. maafan nur kalu adik ada terasa.
lagipun nur tak kesah sebab manusia tak pernah sunyi dari melakukan kesilapan, terima kasih Embarassed

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Aku sebatang pen

Post by nur izz farhanah on Mon Feb 22, 2010 6:42 pm

Aku seatang pen.Aku dikeluarkan di sebuah kilang yang terkenal.Nama aku Faber Castle.Pada suatu hari,aku dibawa ke sebuah kedai menjual pen.Tiba-tiba seorang lelaki datang dia pemilik sebuah syarikat.Dia membeli aku untuk memberi kepada anaknya Fatimah kerana dia mendapat 5A untuk UPSR.Fatimah anak yang baik dan pandai menjaga aku dengan baik sekali.Pada suatu hari,dia bawa ke sekolah tetapi dia tercicir dan hilang.Tapi aku bersyukur kerana Fatimah menjagaku dengan baik. CIKGU TOLONG CEK SAYA PUNYA KARAGAN What a Face

nur izz farhanah
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 6
Registration date: 19/02/2010

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum