FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 8 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 8 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 9:16 pm
Latest topics
» Tolong.. Kelemahan saya dalam pecahan...
by Admin Today at 12:06 am

» Ketua keluarga pada usia 15 tahun
by Admin Today at 12:02 am

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Today at 12:02 am

» kenapa kapal laut boleh terapung atas air?
by Admin Thu Apr 17, 2014 5:58 pm

» Mengasihani Anak
by fyfy Thu Apr 10, 2014 1:22 pm

» A Welcome Home Party
by PACHUHIN Fri Apr 04, 2014 10:12 pm

» Apa cita-cita kamu?
by Admin Mon Mar 31, 2014 11:03 pm

» ISI UNTUK KARANGAN SEKTOR PELANCONGAN DI MALAYSIA
by 123sy Mon Mar 31, 2014 5:14 pm

» UPSR
by Admin Fri Mar 28, 2014 5:42 pm

» Ceramah Teknik Belajar Sains Berkesan SK.Kinabaan Tambunan -27feb2014
by Frans Fri Mar 21, 2014 1:18 pm

» Bengekl Teknik Menjawab Sains UPSR SK.Chinta Mata, Tenom -12mac2014
by Frans Fri Mar 21, 2014 1:02 pm

» PERTANDINGAN PANTUN
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:32 pm

» PERBAHASAN ALA PARLIMEN (Pihak Kerajaan)
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:31 pm

» nak dpt 5A upsr...
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:29 pm

» Penting sangatkah nak dpt UPSR 5A?
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:29 pm

» soalan BM
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:21 pm

» cara mengingati darab
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:07 pm

» [List]Senarai Topik Matematik Yang Berguna.
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:05 pm

» lemah dalam matematik
by rai Mon Mar 03, 2014 4:22 pm

» UPSR! UPSR! UPSR!
by Admin Fri Feb 28, 2014 11:21 pm

» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Tue Feb 25, 2014 9:12 pm

» Confirmed: Oldest Fragment of Early Earth is 4.4 Billion Years Old
by Admin Mon Feb 24, 2014 7:04 pm

» Program PEKA (Penilaian Kerja Amali Sains)
by Martina Mupin Thu Feb 20, 2014 11:24 am

» Tusyen khas Sains (online) percuma
by Admin Sun Feb 09, 2014 10:54 pm

» Safety and Health Officer (SHO)
by fareez.abdrahman Thu Feb 06, 2014 3:45 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR 5 4.3 12

KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

View previous topic View next topic Go down

KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by nur alwani on Sat Mar 13, 2010 9:25 pm

Dasarwasa ini, sama ada kita sedar ataupun tidak lantaran terlalu dihidangkan dengan pembangunan negara yang semakin gah di persada dunia. Namun di sebalik itu, kita acapkali tersentak oleh permasalahan pencemaran alam sekitar yang beronal yang dicetuskan oleh rakyat kita sendiri. Dikatakan negara kita mempunyai kadar pencemaran alam yang tinggi. Oleh itu, kebaikan dan keburukan yang mewarnai fokus perbincangan yang akan dihuraikan dengan terperinci demi kebaikan bersama.
Dalam konteks ini, kadar pencemaran alam dikatakan begitu tinggi walaupun pihak berkuasa cuba menafikannya berkali-kali. Impak-impak negatif seperti pencemaran sungai, penggondolan bukit dan pembakaran secara terbuka menceritakan betapa buruknya pencemaran alam itu selain kejadian tanah runtuh yang kerap kali berlaku kebelakangan ini. Media massa turut membuat laporan yang memberikan gambaran bahawa pencemaran alam di negara ini begitu kritikal. Oleh itu, pemahaman tentang punca-punca pencemaran alam amat penting bagi menangani kemelut ini.
Dalam zaman yang serba canggih ini, salah satu penyumbang utama dalam pencemaran alam di negara ini adalah sektor pembalakan yang begitu meluas dan intensif di Sabah, Sarawak dan Pahang. Aktiviti pembalakan sama ada yang dibenarkan atau haram telah menyebabkan banyak kawasan hutan dalam negara ini hilang dalam sekelip mata sahaja. Kita semua sedia maklum bahawa hutan menjadi salah satu alat penapis pencemaran semulajadi tetapi jika hutan sudah tiada bermakna kita sudah kehilangan sistem yang mampu menapis pencemaran ini. Sesungguhnya pencemaran alam di negara ini berlaku kerana sektor pembalakan hutan.
Kita sering membaca di dada-dada akhbar, salah satu punca pencemaran adalah aktiviti pembuangan sisa toksik ke dalam sungai, lautan, dan sistem takungan air negara. Kebanyakan kilang atau syarikat perindustrian lebih gemar membuang sisa toksik ke kawasan semulajadi ini kerana mereka tidak mahu mengeluarkan belanja yang banyak untuk membersihkannya terlebih dahulu. Tindakan yang tidak bertanggungjawab ini menyebabkan hampir kesemua saliran di negara ini mengalami pencemaran yang tinggi. Maka bayangkanlah betapa dahsyatnya kesan daripada pencemaran air di mana air juga menjadi habitat semulajadi kepada hidupan akuatik dan keperluan asas bagi manusia.
Natijahnya, pencemaran alam ini telah berlaku dan akan terus berlaku tanpa ada langkah-langkah pencegahan yang konkrit, sistematik dan pragmatik. Usah kita menunding jari menyalah satu sama lain kerana itu bukanlah caara yang matang untuk menyelesaikannya. Demi merialisasikan visi kudsi wawasan 2020, marilah kita sama-sama memepuk sikap tidak kira dari golongan tua mahupun muda. Hanya kita yang mampu mengatasinya kerana tiada sakit yang tiada penawarnya. Mahukah kita kiranya anak-anak kita di generasi akan datang menanggung parahnya. Tepuk dada tanya Iman! Very Happy Cool Razz



maaf ni je yang mampu nur bagi. nur bukan hebat sangat pun. kalu ada kesalahan ejaan tu tegurlah. sape nak komen boleh je. nur sudi mendengarnya. lebih2 lagi dari Cikgu X Embarassed

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by Cikgu X on Sun Mar 14, 2010 2:47 pm

nur alwani wrote:
Dasarwasa ini, sama ada kita sedar ataupun tidak lantaran terlalu dihidangkan dengan pembangunan negara yang semakin gah di persada dunia. Namun di sebalik itu, kita acapkali tersentak oleh permasalahan pencemaran alam sekitar yang beronal yang dicetuskan oleh rakyat kita sendiri. Dikatakan negara kita mempunyai kadar pencemaran alam yang tinggi. Oleh itu, kebaikan dan keburukan yang mewarnai fokus perbincangan yang akan dihuraikan dengan terperinci demi kebaikan bersama.
Dalam konteks ini, kadar pencemaran alam dikatakan begitu tinggi walaupun pihak berkuasa cuba menafikannya berkali-kali. Impak-impak negatif seperti pencemaran sungai, penggondolan bukit dan pembakaran secara terbuka menceritakan betapa buruknya pencemaran alam itu selain kejadian tanah runtuh yang kerap kali berlaku kebelakangan ini. Media massa turut membuat laporan yang memberikan gambaran bahawa pencemaran alam di negara ini begitu kritikal. Oleh itu, pemahaman tentang punca-punca pencemaran alam amat penting bagi menangani kemelut ini.
Dalam zaman yang serba canggih ini, salah satu penyumbang utama dalam pencemaran alam di negara ini adalah sektor pembalakan yang begitu meluas dan intensif di Sabah, Sarawak dan Pahang. Aktiviti pembalakan sama ada yang dibenarkan atau haram telah menyebabkan banyak kawasan hutan dalam negara ini hilang dalam sekelip mata sahaja. Kita semua sedia maklum bahawa hutan menjadi salah satu alat penapis pencemaran semulajadi tetapi jika hutan sudah tiada bermakna kita sudah kehilangan sistem yang mampu menapis pencemaran ini. Sesungguhnya pencemaran alam di negara ini berlaku kerana sektor pembalakan hutan.
Kita sering membaca di dada-dada akhbar, salah satu punca pencemaran adalah aktiviti pembuangan sisa toksik ke dalam sungai, lautan, dan sistem takungan air negara. Kebanyakan kilang atau syarikat perindustrian lebih gemar membuang sisa toksik ke kawasan semulajadi ini kerana mereka tidak mahu mengeluarkan belanja yang banyak untuk membersihkannya terlebih dahulu. Tindakan yang tidak bertanggungjawab ini menyebabkan hampir kesemua saliran di negara ini mengalami pencemaran yang tinggi. Maka bayangkanlah betapa dahsyatnya kesan daripada pencemaran air di mana air juga menjadi habitat semulajadi kepada hidupan akuatik dan keperluan asas bagi manusia.
Natijahnya, pencemaran alam ini telah berlaku dan akan terus berlaku tanpa ada langkah-langkah pencegahan yang konkrit, sistematik dan pragmatik. Usah kita menunding jari menyalah satu sama lain kerana itu bukanlah caara yang matang untuk menyelesaikannya. Demi merialisasikan (merealisasikan) visi kudsi wawasan 2020, marilah kita sama-sama memepuk sikap tidak kira dari golongan tua mahupun muda. Hanya kita yang mampu mengatasinya kerana tiada sakit yang tiada penawarnya. Mahukah kita kiranya anak-anak kita di generasi akan datang menanggung parahnya. Tepuk dada tanya Iman! Very Happy Cool Razz



maaf ni je yang mampu nur bagi. nur bukan hebat sangat pun. kalu ada kesalahan ejaan tu tegurlah. sape nak komen boleh je. nur sudi mendengarnya. lebih2 lagi dari Cikgu X Embarassed
karangan ni bagus.. kalau saya pemeriksa, saya bagi A...

saya taklah bagus sangat dlm karangan tp bolehlah bagi komen sikit...

Dasarwasa ini, sama ada kita sedar ataupun tidak lantaran terlalu dihidangkan dengan pembangunan negara yang semakin gah di persada dunia.
-saya kurang pasti tp seakan ayat ni belum lengkap... dewasa ini, sama ada sedar atau tdk (sb banyak cerita pembangunan)... spt perlu ada lg ayat seterusnya... atau mgkin juga ada keperluan meletakkan tanda koma... cuba kita fikirkan...

Impak-impak negatif seperti pencemaran sungai, penggondolan bukit dan pembakaran secara terbuka menceritakan betapa buruknya pencemaran alam itu selain kejadian tanah runtuh yang kerap kali berlaku kebelakangan ini.
-setahu saya, impak2 negatif bermaksud kesan2 negatif atau akibat buruk drpd sesuatu perlakuan/tindakan... pencemaran sungai, penggondolan bukit, pembakaran terbuka lebih kpd penyebab & bukannya impak... kalau tanah runtuh, boleh diterima sb ia merupakan impak/kesan negatif... jd mgkin perkataan impak2 negatif boleh ditukar kpd perbuatan2 negatif atau apa shj yg sesuai...

salah satu penyumbang utama dalam pencemaran alam di negara ini adalah sektor pembalakan yang begitu meluas dan intensif di Sabah, Sarawak dan Pahang
-mmg pembalakan berleluasa boleh membawa kpd pencemaran alam sekitar... bgmanapun, setakat ini pembalakan lebih kpd membawa kemusnahan habitat & kepupusan flora & fauna... jgn lupa, pencemaran alam sekitar banyak berpunca drpd perbuatan2 manusia yg mencemarkan alam spt pencemaran udara (asap pembakaran, rokok, kenderaan, memasak, kilang dsb)... juga mencemarkan air (pembuangan bahan kumbahan, sisa toksik)... pencemaran tanah (penggunaan bahan kimia pestiside utk tanaman, dsb)... kita tahu bhw hutan2 adalah penapis pencemaran semulajadi... tp itu adalah langkah ke2... langkah pertamanya ialah kita manusia mencemarkan alam sekitar dgn jenis2 pencemaran yg saya sebut di atas... kemudiannya kita mengharapkan pula hutan utk menapis & membersihkan pencemaran tersebut utk kita... ini jelas sekali menunjukkan bhw kita yg mencemarkan alam sekitar & kemudian mengharapkan hutan utk membersihkannya... bermakna pencemaran alam sekitar berlaku sebelum pembalakan... perbuatan membalak hanya menambah kpd pencemaran alam sekitar dan bukannya penyebab utama pencemaran... tahu ttg gas2 rumah hijau? spt metana, karbon dioksida? gas2 ini merupakan hasil drpd perbuatan2 manusia terutamanya pembakaran dan bukannya pembalakan... tujuan saya menyentuh hal ini ialah utk memantapkan lg karangan yg kita buat, kita mesti membuat karangan berdasarkan fakta... supaya kesahan & kebolehpercayaan karangan tinggi...

Mahukah kita kiranya anak-anak kita di generasi akan datang menanggung parahnya.
-berdasarkan kpd pemahaman saya, ayat ini mgkin mempunyai tanda soal (?)...

*harap ada lg murid2 atau guru2 yg sudi membincangkan mengenai karangan ini... saya juga dlm proses belajar... komen2 saya tdk semestinya betul... mari kita terus berbincang & berkongsi idea...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by nur alwani on Tue Mar 16, 2010 8:16 pm

cikgu x ni sumer ayat mahasiswa kena guna banyak pembendaharaan kat2 yang up skit.

ok salam..... Embarassed

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by Cikgu X on Tue Mar 16, 2010 8:40 pm

hehe... cikgu setakat komen2 sj tu, jgn tersinggung ya... apapun mmg karangan nur tu mmg... kalau cikgulah, cikgu bagi A...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by nur alwani on Tue Mar 16, 2010 8:51 pm

siapa kata nur tersinggung tak mainlah touching2 ni..
hehe...
lagipun memang kita tak lari dari melakukan kesilapan.
tak semuanya sempurna.
kita kenalah terima kebenrannya.
sori ..
kalu wat cikgu fikir yang terbalik plak. Embarassed

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by hazim.rasid on Thu Apr 08, 2010 9:25 pm

KARANGAN INI AMBAT TERUK DARI SEGI EJAAN DAN BAHASA

hazim.rasid
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 08/04/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by Cikgu X on Thu Apr 08, 2010 10:29 pm

hazim.rasid wrote:KARANGAN INI AMBAT TERUK DARI SEGI EJAAN DAN BAHASA
anda baru darjah berapa?

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by nur alwani on Fri Apr 09, 2010 10:18 pm

hazim.rasid wrote:KARANGAN INI AMBAT TERUK DARI SEGI EJAAN DAN BAHASA

salam... nur mintak maaf kalau ayat pensyarah nur teruk..
nur mewakili beliau....
mohon kalau semuanya yg datang daripada para asatizah nur mohon jangan di kritik,
berkat ilmu gurulah nur dapat lulusan Al-Azahar, Kaherah.

mohon sesangat..
jika hati mereka disakiti sekalipun hanya ayat tapi bagi nur umpama menyakiti hati nur jugak..

minta maaf sekali lagi..
wassalam assif jiddan wa afwan lii..

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by brenda on Sat Apr 10, 2010 7:33 pm

hazim, jika kita mahu memberi komen, sopanlah sikit.. nanti tersinggung nur.

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by brenda on Sat Apr 10, 2010 7:37 pm

Cikgu X wrote:
hazim.rasid wrote:KARANGAN INI AMBAT TERUK DARI SEGI EJAAN DAN BAHASA
anda baru darjah berapa?


mungkin tersalah taip.. tidak mengapa.. pada masa lain, hati2lah menaip, ya..

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by nur alwani on Sat Apr 10, 2010 10:12 pm

takpelah brenda..
maybe nur yg terover sangat kot.

nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts: 136
Age: 24
Location: malaysia
Humor: JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date: 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by faridah84 on Wed Aug 18, 2010 6:02 pm

Ini cuma pandangan saya untuk ayat 1. Betul atau tidak, kita boleh bincangkan bersama.

Dasarwasa ini, sama ada kita sedar ataupun tidak lantaran terlalu dihidangkan dengan pembangunan negara yang semakin gah di persada dunia, kita acapkali tersentak oleh permasalahan pencemaran alam sekitar yang beronal yang dicetuskan oleh rakyat kita sendiri.

faridah84
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 18/08/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by Cikgu X on Wed Aug 18, 2010 6:30 pm

ya, boleh juga... ia ayat lengkap tdk tergantung... bagus...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by faridah84 on Wed Aug 18, 2010 6:37 pm

=) Alhamdulillah...

faridah84
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 18/08/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: KARANGAN PENCEMARAN ALAM SEKITAR

Post by noryus on Sun Aug 22, 2010 10:23 pm

salam...

maaf kalau apa yg sy komen nnt mengguris hati...sekadar berkongsi pandangan...

karangan nur bagus dr segi isi.cuma ada beberapa ayat yang perlu dibaiki seperti yang cikgu X komenkan itu..tp keseluruhan karangan baik Smile

dan 1 lagi, impak yang saya faham ialah kesan/ akibat

noryus
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Age: 32
Location: miri,sarawak
Registration date: 10/08/2010

View user profile

Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum