FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Guru KPLI kurang kualiti?

View previous topic View next topic Go down

Guru KPLI kurang kualiti?

Post by Guru Baru on Thu May 20, 2010 10:42 pm

Hai... slm sjhtera... trmakasih pd admin kerana wjudkan ruangan ini... saya baru di sini... dan merupakan guru baru...
sya ada mendengar kata2 org bhw guru2 kpli ni kurang kualiti sb jd guru kerana tdk dpt kerja yg baik lepas habis U... sya guru kpli jugak.. apa kmen guru2 smua?

Guru Baru
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 20/05/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by irfandanish on Sun May 23, 2010 10:49 pm

salam.saya pun guru KPLI. isu ni subjektif dan bergantung kepada individu. Guru bukan KPLI dan KPLI ada jg yg x berkualiti.Guru KPLI dan x KPLI ada ramai jg yg berkualiti.
Jika isunya masuk KPLI sebab tiada kerja rasanya yg x KPLI pun ramai jg yg dasarnya masuk atas sebab yg sama. Yg penting sumbangan kita selepas menjadi guru?
Adakah kita mahu menjadi guru yg berkualiti atau tidak berkualiti?
Pilihan semua ditangan kita.Kita sendiri yang menentukan guru jenis apa kita.
Guru jenis yg biasa2 saja mengajar, guru yg sederhana menerangkan, guru yang baik memberi contoh dan guru yg cemerlang memberi inspirasi.

irfandanish
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 23/05/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by Cikgu X on Sun May 23, 2010 11:00 pm

betul... kpli, sijil atau diploma, tdk menunjukkan yg seseorg guru itu berkualiti atau tdk... apa yg menjadi faktor kualiti adalah komitmen guru itu sendiri... sama ada nak jd guru yg baik atau bgmana... sama ada betul2 nak jd guru yg komited atau bgmana...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by pearl lynn on Mon May 24, 2010 10:36 am

betul tu...sy pun bersetuju dengan pndapt cikgu2...cm berdasarkan pengalaman sy di sekolah yg terdiri drpd guru kpli dan bkn kpli..dua2 ni pun masing2 ada keburukannya...guru bkn kpli...suka merendah diri kpd guru kpli sdgkn dia pun guru jugak..guru kpli plk ada yg terlalu meninggi diri dan biasanya tidak mahu mndgr idea dr guru2 bkn kpli...bg saya, sijil ditgn itu bkn pegukur kecemerlangn kualiti seseorang guru...maaf ya guru baru...sbb itu KPM sendiri memberi galakkan kpd semua guru bkn kpli spy smbung bljar bkn utk bersaing dgn guru kpli tp meningkatkan pgalaman n thp profesionalisme msg2..apa pun guru yg sederhana dlm semua hal,beri komitmen yg tinggi kpd murid2nya adalh guru yg berkualiti....Smile
avatar
pearl lynn
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 16
Age : 35
Location : SABAH
Registration date : 05/05/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by yasmin on Fri Dec 17, 2010 1:17 pm

saya bukan nak bagi komen...tp sekadar respon aje..yang baik jadikan teladan..yang buruk jadikan sempadan..tugas kita besar..mendidik manusia...jika bergabung pengetahuan dan pengalaman..pasti hebat anak didik kita...guru kpli sebenarnya pada pendapat saya bersemangat,berilmu..tetapi sedikit kekurangan dari segi pengalaman dan cara menyentuh murid..guru-guru lama ni nak kata tidak berilmu tu tidak sama sekali..kerana pelajaran yang paling hebat adalah pengalaman..jadi bayangkan sentuhan guru lama yang telah menggarap anakdidik selama sepuluh tahun 20 tahun....sekilas ikan di air..dapat diteka jantan betina....jika ada ijazah pn..paling tidak 5 tahun menuntut ilmu dalam pelbagai bidang..jika dibandingkan dengan guru lama yang menghadap kerenah murid berbelas tahun lamanya.....setiap tahun itu lah yg ditemui..yang berbeza saban tahun ganti murid.Jadi..alang kepalang berganding bahu..guru kpli bersemangat,mengaplikasikan guru lama yang berpengalaman dalam kaedah..teknik...pedagogi..ahlamwassalam.

yasmin
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 5
Registration date : 16/12/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by pendidik on Thu Aug 18, 2011 3:38 pm

Betul, komitmen amat penting

pendidik
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 20
Registration date : 18/08/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by Admin on Thu Aug 18, 2011 11:13 pm

sijil, diploma atau ijazah tak penting... yg penting komitmen & sikap...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by juradi on Sun Oct 16, 2011 1:59 pm

guru KPLI atau guru maktap bukan isu..
apa yang penting adalah sikap.
Jika seseorang itu dah memang pemalas.. tak kiralah KPLI atau maktab .. tetap malas dimanapun.

tapi jika guru tersebut memang seorang yang berdedikasi, rajin dan ikhlas mengajar. Kemanapun ia tetap begitu.

Jangan nilai dengan hanya membandingkan apa yang berlaku depan mata kita. Di Malaysia ini ada beribu lagi guru KPLI yang sangat berdedikasi dan proaktif.

juradi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 22
Registration date : 01/03/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by Cikgu X on Sun Oct 16, 2011 10:56 pm

Setuju... walaupun jenis sijil mempengaruhi pembelajaran, ia hanya merupakan faktor kecil... apa yg paling penting adalah sikap guru itu sendiri, rajin atau malas, komited atau sambil lewa shj...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by cikgu zuraidah on Mon Oct 17, 2011 3:01 pm

setakat saya pernah mendidik murid2 ni,mmg tidak di nafikan pelbagai ragam guru2 depan mata,tapi sendiri mau ingat,sendiri punya diri,mau jadi guru yg mcm mana..pada saya guru yang istimewa di mata saya....dia mampu merubah sikap murid mjadi lbh baik,menambah ilmu,pgtahuan dn pengalaman murid agar murid tu mampu berdepan dgn masa depannya kelak .saya memandang tinggi guru yg: a)cemerlang dalam kerjayanya b)merendah diri spt padi c)meninggi diri tapi kena caranya e)disayangi,disegani,dikagumi ole guru dn murid f)mampu membuat sesuatu yg "WOW...WAH...."dlm dunia pendidikan g)tidak lokek ilmu h)rajin...

cikgu zuraidah
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 08/10/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by Cikgu X on Mon Oct 17, 2011 3:18 pm

cikgu zuraidah wrote:setakat saya pernah mendidik murid2 ni,mmg tidak di nafikan pelbagai ragam guru2 depan mata,tapi sendiri mau ingat,sendiri punya diri,mau jadi guru yg mcm mana..pada saya guru yang istimewa di mata saya....dia mampu merubah sikap murid mjadi lbh baik,menambah ilmu,pgtahuan dn pengalaman murid agar murid tu mampu berdepan dgn masa depannya kelak .saya memandang tinggi guru yg:
a)cemerlang dalam kerjayanya
b)merendah diri spt padi
c)meninggi diri tapi kena caranya
d)disayangi,disegani,dikagumi ole guru dn murid
e)mampu membuat sesuatu yg "WOW...WAH...."dlm dunia pendidikan
f)tidak lokek ilmu
g)rajin...
wah, cantik ni points... Smile

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Guru KPLI kurang kualiti?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum