FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 9 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 9 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Tue May 25, 2010 12:15 pm

Tdk dinafikan profesion perguruan sekarang merupakan profesion yg agak 'laris' dan 'terhangat' di pasaran... Kadang2 hanya beberapa ribu shj yg hendak diambil tp yg memohon sampai puluhan ribu, malah mungkin kadang2 mencecah ratusan ribu. Ini disebabkan persaingan yg begitu hebat... mgkin atas desakan hidup, mgkin utk dptkan kerjaya yg gaji lebih terjamin, dan sebagainya.

Jadi, biasanya setelah memohon utk menjadi guru, seseorg calon yg berjaya dlm tapisan kelayakan akan dipanggil utk temuduga. Dlm temuduga, biasanya soalan2 yg akan ditanya selain drpd pengetahuan am adalah...

1. Mengapa anda ingin menjadi guru?
2. Apakah sumbangan anda pd profesion perguruan jika anda terpilih?
3. Apakah pengalaman anda yang ada berkaitan dgn bidang pengajaran/pendidikan/perguruan?


Cuba kita bincangkan hal ini...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by nurulching on Tue May 25, 2010 9:57 pm

mungkin adabenar jg kata2 cikgu X bahawanya ada jg kes di mana seseorag itu memohon mjadi guru atas desakan hidup..supaya hidup lebih terjamin...namun tidak kurang juga yg mmg betul2 minat menjadi cikgu...
Me myself love being a teacher n teaching for them....we as a teacher cannot expect to enter d class with your pupils knows how to speak well and spell well and know everything about science..here a d purpose as a teacher....TEACHER IS A CHANGE AGENT...we teach them but not to blame them.. Smile
when the issues of problematic teachers occur..it might because of the do teaching profession just because they need this job or may be never teaching with love ....or may be the big problem were about take the teaching job as secondary resposibility whereby they mix up teaching profession n other side job but at last cannot contorl self emotion when dealing teaching job n selfproblrm...

nurulching
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 33
Age : 35
Location : kinabatangan
Registration date : 27/04/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Tue May 25, 2010 10:31 pm

betul tu cikgu... teachers are agents for change...
soalan spt di atas biasanya ditanya bila kita dtg interview nak jd guru...
apa idea jawapan paling sesuai ketika itu? perbincangan kita ni pasti berguna utk mereka yg nak apply jd guru...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by pearl lynn on Wed May 26, 2010 1:49 pm

utk soalan 1..sy ingin menjadi guru kerana ia adalah minat sy dan cita-cita sy semnjak dr kecil ( mgkin tp xsmua...) soalan 2..sumbangan yg akan sy beri apabila sy terpilih mnjadi guru adalh utk memastikan murid2 sekolah sy mjadi pandai sehingga mereka boleh menjadi cemerlang..soalan 3..soalan ini adalah brgantung kpd individu krn ada sesetgh tu pernah menjadi guru ganti@sandaran...(jika tiada pgalamn mgajar..so trus trang ja..belum mepunyai pengalaman mengjar tetapi ingin mncuba dan memastikan melakukan tugas sebaik dan semampu yg boleh....) ini atr yg boleh dikongsi cara mnjawab...tp ia bergntg pada jawpn diri...Smile hrp dpt mbantu...

pearl lynn
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 16
Age : 34
Location : SABAH
Registration date : 05/05/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Wed May 26, 2010 6:41 pm

bagus idea cikgu ni... jawapan 'minat' ni yg biasanya disukai oleh penemuduga... tp nt akan ditanya pula kenapa minat?

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by pearl lynn on Wed May 26, 2010 8:45 pm

ye..kadangkala penemuduga ni akan soal memacam so sebagai bakal seorang guru katakan..mesti boleh jawab punya...! yg penting kesungguhan menjawab dan minat utk manjadi guru tu ada...

pearl lynn
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 16
Age : 34
Location : SABAH
Registration date : 05/05/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by nurulching on Wed May 26, 2010 10:18 pm

walau apa pun keadaan ketika sesi temu duga...yg penting tawakal disertai dnegan keyakinan diri..self confident tu penting takala menjawab soalan..tp biarla jawapan tu bernas n logikal..kdg2 yg bikin blur dan rosak sesi ni pasal jawapan tak matching langsung dengan soalan..habis hiruk proses temu duga..

nurulching
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 33
Age : 35
Location : kinabatangan
Registration date : 27/04/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Wed May 26, 2010 10:49 pm

hahahaaa... apatah lg kalau ditanya, apa tujuan nak jd guru... jawab nak menabur jasa pd nusa & bangsa... mgkin ketawa penemuduga... jd, jawapan biarlah mempunyai nada jujur & boleh dicapai... jgn yg melampau...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by gome on Thu Apr 14, 2011 9:43 pm

kalau dari segi pengetahuan am biasanya apa yg akan ditanya????

gome
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 14/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Thu Apr 14, 2011 11:03 pm

isu2 semasa... terutama apa yg berlaku dlm & luar negara... tp kalau selalu baca srtkbr, tak jd masalah tu...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by ira zack on Tue Apr 19, 2011 2:54 am

sy dapat interview untk kos bi sjkc.. so intrview in fully english ke,cikgu?
camne nak susun ayat ni ek? dalam esei memg bole buat.. tapi nak bcakap tu la.. lemah ase.. i am not a native speaker.. Crying or Very sad

ira zack
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 4
Age : 22
Registration date : 19/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Tue Apr 19, 2011 2:33 pm

boleh tu... Very Happy biasa kalau temuduga berkaitan bi, mmg dlm bi lah tmudga... tp, jgn risau, ok sj tu... mereka nak tengok sejauh mana 'kebolehan' adik menjd guru..

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by ira zack on Tue Apr 19, 2011 2:48 pm

amin. Smile Smile

ira zack
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 4
Age : 22
Registration date : 19/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by ira zack on Fri Apr 22, 2011 10:04 pm

cikgu :: could u tell me the way to dress up to the intrview for women.
is it necessary to wear black shoes? not right?

ira zack
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 4
Age : 22
Registration date : 19/04/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Fri Apr 22, 2011 10:14 pm

dress up properly, suitable for attending interview... many people say that wearing black shoes is a must... so, maybe it has rasional behind it...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by AyA on Mon May 09, 2011 3:55 pm

salam.. apa agaknya yg akan ditanya utk temuduga bg guru pendidikan khas?? Very Happy

AyA
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 09/05/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Mon May 09, 2011 6:01 pm

biasanya akan ditanya apa yg anda faham ttg bidang tersebut... juga mengapa pilih bidang itu... isu2 semasa atau pengetahuan am juga mgkin akan ditanya...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by miss lulu on Wed May 11, 2011 1:03 am

macammana nak yakinkan penemuduga y kita mmg berminat dlm bidang pendidikan? sbb sy kadang2 hairan, org y tak berminat n saja apply suka2 dlm bidang ni senang2 je dpt jd guru sedangkan org y betul2 berminat n ada kesungguhan nak jd guru (spt sy) kurang bernasib baik pulak sampai terpaksa apply 5x....... xadil sungguh........

miss lulu
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 11/05/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Wed May 11, 2011 4:05 pm

hai miss lulu... kena ingat penemuduga mcm kita juga boleh menilai seseorg... penemuduga akan memilih entah berapa org shj drpd ribuan yg hadir temuduga... kelulusan semua calon lebih kurang sama... atas sb itu, hanya yg berjaya mengambil hati mereka shj yg akan lulus temuduga... paling penting...

1. kena tunjukkan yg kita mmg minat dlm pendidikan
2. jujur & ikhlas ketika menyampaikan kata2, jgn bersikap terlebih yakin (over confident) hingga 'memuakkan' penemuduga
3. tp jgn pula terlalu merendah diri hingga membosankan
4. jgn bersikap hambar (acuh tak acuh) atau selamba shj semasa temuduga, tunjukkan yg anda bersemangat & bersungguh2
5. lengkapkan diri dgn maklumat2, info2 penting spt isu2 semasa atau apa shj yg berkaitan dgn apa yg dipohon
6. berpakaian kemas, jgn selekeh atau keterlaluan 'anggun' atau menjolok mata
7. elakkan drpd sikap 'kelentong' sb penemuduga akan mengetahuinya...

*umpama masakan, terlalu banyak ramuan org tdk suka, terlalu kurang ramuan pula masakan tdk sedap... jd berusaha utk secukup rasa... Very Happy

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by mas amira on Mon May 23, 2011 2:30 pm

assalamualaikum...
klu penemuduga itu ingin kita kenalkan diri,sejauh manakah yg harus kita huraikan tentang diri kita yg sebaik2nya? Smile
klu temuduga untuk cikgu subjek kimia,adakah dalam bahasa inggeris juga?

mas amira
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 23/05/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Cikgu X on Tue May 24, 2011 12:09 am

utk perkenalkan diri, beritahu yg penting & perlu shj spt nama, sedikit latar belakang... perkara2 yg tdk penting tdk perlu dinyatakan spt kg halaman, dsb... Very Happy jika tdk lengkap, penemuduga akan minta...
sama ada temuduga dlm bm atau english, bergantung kpd siapa yg menemuduga...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by anisazira on Sun May 20, 2012 6:32 pm

interview untuk medsi untuk course pendidikan (biology)..kebiasaannya temuduga dalam english or bahasa melayu?and soalan2 yang bakal di tanya apa yer..

anisazira
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 20/05/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Admin on Sun May 20, 2012 11:37 pm

biasa dlm BM... tp klu TESL, mmg dlm BI lah... bgmanapun, jika ditemuduga dlm BI, kena cakap BI jugalah... biasa dlm temuduga, anda akan ditanya ttg pengetahuan2 am... isu2 semasa... juga hal2 berkaitan kursus yg dipohon... apa yg penting adalah anda perlu tunjukkan yg anda mmg berminat & layak mengikuti kursus tersebut... sb jika penemuduga merasakan yg anda tdk layak, maka anda tdk akan lulus temuduga... jd buatlah yg terbaik... selamat berjaya...

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

cikgu,apakah soalan yang sering ditanya untukkos pendidikan kesusasteraaan melayu. apakah penemuduga akan menyuruh kita mengajar atau membaca sajak?? boleh cikgu jelaskan??

Post by k.nie on Thu May 24, 2012 10:43 pm

cikgu,apakah soalan yang sering ditanya untukkos pendidikan kesusasteraaan melayu. apakah penemuduga akan menyuruh kita mengajar atau membaca sajak?? boleh cikgu jelaskan??

k.nie
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 24/05/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Admin on Fri May 25, 2012 12:09 am

maaf... sya kurang pasti apa yg akan ditanya... tp biasanya mmg berkaitan dgn kursus yg dipohon... selain drpd pengetahuan am... juga jgn lupa penemuduga akan menilai cara penampilan serta komunikasi calon sama ada layak jd guru atau tdk...

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Soalan temuduga perlu dijawab jika nak jadi guru

Post by Sponsored content Today at 10:01 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum