FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 15 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 15 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

View previous topic View next topic Go down

10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Akira Natasya on Fri Jun 01, 2012 10:00 pm

P/s: sekadar menambah pengetahuan semata-mata... Razz Razz cheers cheers study study

Credit to: http://nizarazu.com/2012/03/21/10-fobia-yang-paling-pelik-di-dunia/ afro


Definasi fobia mengikut Kamus Dewan Edisi Empat: ketakutan yang amat sangat akan sesuatu. Berikut adalah 10 jenis fobia yang jarang tetapi wujud dalam masyarakat di serata dunia. Amat pelik dan mungkin bodoh bunyinya, namun ia tetap wujud dan berlaku.

Optophobia: Fobia untuk membuka mata

Mungkin fobia yang paling pelik di dunia! Mereka yang memiliki masalah ini, sukar untuk membuka mata sendiri. Tugasan harian adalah mimpi ngeri untuk pengidap Optophobia. Jika anda boleh membaca apa yang kami tulis ini, jangan bimbang, ternyata anda tidak memiliki tersebut, syukur.

Chorophobia: Fobia terhadap tarian

Apa sahaja yang berkaitan tarian termasuk kelab malam, boleh menjadi punca ketakutan kepada mereka yang mempunyai fobia jenis ini.

Geliophobia: Fobia terhadap gelak ketawa

Banyak kajian yang dibuat memperlihatkan ketawa adalah aktiviti yang baik untuk kesihatan. Ia mampu memperbaiki tahap mental dan jantung. Namun, untuk yang menderita Geliophobia, ketawa atau berada sekeliling orang yang sedang ketawa akan menyebabkan mereka mula berasa takut. Risau diketawakan orang menjadi antara punca kepada wujudnya Geliophobia.

Arachibutyrophobia: Takut mentega kacang melekat pada lelangit mulut

Senarai fobia yang pelik tidak akan lengkap jika kita tidak sebut Arachibutyrophobia. Penghidapnya hampir pasti tidak akan makan mentega kacang seumur hidup mereka!

Heliphobia: Takut kepada cahaya matahari

Pastinya satu keadaan yang amat sukar untuk mengelak daripada cahaya matahari sepanjang masa. Satu ia sukar untuk dilakukan, keduanya ia juga tidak elok untuk kesihatan (jika dijauhi sepenuhnya). Bermula dari rasa takut akan bahaya yang wujud pada matahari.

Deipnophobia: Takut akan berbicara atau berbual semasa makan malam

Ini adalah antara contoh fobia yang agak spesifik, takut bercakap waktu makan malam. Pengidapnya akan hanya diam sepanjang waktu makan. Ada bagusnya juga kerana diam ketika makan sebenarnya membantu dalam proses pencernaan yang lebih baik.

Neophobia: Takut kepada benda-benda baru
Ramai orang yang mahu mencuba benda baru dan pengalaman baru. Namun bagi penghidap Neophobia, mereka tidak mahu apa pun yang baru dalam hidup mereka. Penghidapnya akan kehilangan kualiti hidup dan tidak akan berani untuk merasai pengalaman-pengalaman baru dalam hidup. Kajian juga memperlihatkan mereka yang mempunyai masalah Neophobia, akan mempunya jangka hayat yang pendek. Ini terjadi akibat tekanan yang mereka lalui saban hari.

Syngenesphobia: Takut pada keluarga dan saudara mara

Rasanya ramai yang ada masalah camni, cuma ia mungkin melibatkan keluarga sebelah mentua. Semua kita ada rasa malu dan sakit hati dengan anggota keluarga kita pada masa-masa tertentu, namun penghidap Syngenesphobia menghadapai masalah itu secara keterlaluan dan sepanjang masa.

Ablutophobia: Takut untuk mandi dan membersihkan diri

Biasanya kanak-kanak yang malas mandi, namun adakalanya ia melibatkan orang dewasa. Namun harus ingat, Ablutophobia adalah fobia untuk mandi, bukannya malas untuk mandi. Ada banyak beza tu. Yang dekat hostel bau semacam itu kerap kali adalah pemalas, bukannya Ablutophobia.

Geniophobia: Takut kepada dagu

Yup…dagu, bahagian di muka kita itu. Ini mungkin fobia yang paling sengal di dunia ni. Selain itu ada juga fobia lutut (genuphobia), fobia tangan (chirophobia) dan fobia siku (ishicascadiggaphobia). Bagaimanapun, fobia-fobia tubuh badan tertentu ini boleh dirawat melalui terapi.
avatar
Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by MIKASHI on Sat Jun 09, 2012 6:19 pm

peliknya.pelikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk.
avatar
MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by magickabu on Sat Jun 09, 2012 8:07 pm

Heliphobia -> biasa orang asia yang paling banyak kene bende ni.. bersyukur saye tak kene.
avatar
magickabu
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts : 159
Age : 17
Location : Kuantan,Pahang
Humor : Bukak Command Prompt , tulis -s shutdown , tekan enter.
Registration date : 24/05/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by MIKASHI on Sat Jun 09, 2012 9:59 pm

yelah
avatar
MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Akira Natasya on Tue Jun 12, 2012 10:15 pm

magickabu wrote:Heliphobia -> biasa orang asia yang paling banyak kene bende ni.. bersyukur saye tak kene.

tuh jenis puteri lilin la tu... hahaha
avatar
Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Admin on Wed Jun 13, 2012 12:32 am

mmg banyak perkara pelik... kadang2 ada yg takut kpd perkara2 yg tdk masuk akal... kasihan juga org yg ada fobia begini...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Akira Natasya on Wed Jun 13, 2012 12:59 am

kalau yang fobia kepada hujan... haiwan... atau yang sewaktu dengannya, biasanya... ada kisah disebaliknya kan? Very Happy
avatar
Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Admin on Wed Jun 13, 2012 1:04 am

mungkin... Smile

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by MIKASHI on Sun Jun 24, 2012 4:17 pm

fuh ngeri dengar
avatar
MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by MIKASHI on Sun Jun 24, 2012 4:19 pm

saya alah dengan kucing tapi sayasuka kuc ing
avatar
MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by magickabu on Mon Jun 25, 2012 4:58 pm

orang yang fobia kepada hujan kebiasaannya mangsa banjir...
avatar
magickabu
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts : 159
Age : 17
Location : Kuantan,Pahang
Humor : Bukak Command Prompt , tulis -s shutdown , tekan enter.
Registration date : 24/05/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by MIKASHI on Mon Jun 25, 2012 5:06 pm

aaaaaaaakanm
avatar
MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by magickabu on Mon Jun 25, 2012 5:15 pm

ni kenapa ni , spam post ke?
avatar
magickabu
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts : 159
Age : 17
Location : Kuantan,Pahang
Humor : Bukak Command Prompt , tulis -s shutdown , tekan enter.
Registration date : 24/05/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by MIKASHI on Mon Jun 25, 2012 8:04 pm

mana ada
Very Happy
avatar
MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by faridmajid on Thu Aug 23, 2012 9:44 pm

dengar macam pelik2 je... tapi memang ada la...

faridmajid
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 23/08/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by faridmajid on Thu Aug 23, 2012 9:46 pm

tp saya ada fobia kepada tetinggian.. fobia ape 2?

faridmajid
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 23/08/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by faridmajid on Thu Aug 23, 2012 9:47 pm

tp yang takut dagu 2 mcm kelakar je..

faridmajid
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 23/08/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Akira Natasya on Fri Aug 24, 2012 12:24 am

kan nama pun fobia paling pelik... hahahha
avatar
Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by MIKASHI on Fri Aug 31, 2012 3:58 pm

farid majid nama fobia awak ialah acrophobia........takut pada ketinggian atau senang dipanggil gayat...sebenarnya saya pun ada menghidap acrophobia gayat...hahahaha. pale
avatar
MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Akira Natasya on Sun Sep 02, 2012 12:10 am

Gayat? biasa lah tu... itu lah... banyak sangat tengok cerita orang jatuh dari bangunan tinggi.. kan dah tebayang tuh... Very Happy
avatar
Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Admin on Sun Sep 02, 2012 9:42 pm

hahaha... mmg ramai yg fobia tempat tinggi...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Akira Natasya on Mon Sep 03, 2012 9:16 pm

Memang... sebab dalam kepala mereka... just terbayang.. apa yang akan terjadi kalau mereka jatuh dari tempat setinggi tu... hahaha... (termasuk Akira.. keh3)
avatar
Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 10 Fobia Paling Pelik Di DUnia...

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum