FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 19 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 19 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


16 fakta mengagumkan (Sains)

View previous topic View next topic Go down

16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by Akira Natasya on Mon Jun 18, 2012 7:57 pm

p/s: sekadar ingin berkongsi...
credit to: http://www.syndromania.com/2011/01/16-fakta-mengagumkan-kajian-sains.html

Inilah 16 dari berjuta-juta fakta sains mengagumkan lain yang mungkin korang semua belum tahu.

1. Kuku tangan tumbuh empat kali lebih cepat dari kuku kaki.

2. Pengguna tangan kanan rata rata hidup sembilan tahun lebih lama dari orang kidal.(hoh betul ke ni)?

3. Kalau korang menggosokkan bawang ke kaki, sekitar 30 – 60 minit, korang akan dapat merasakannya. Ini kerana bawang tersebut mengalir melalui aliran darah.

4. Korang tidak akan boleh bunuh diri dengan menahan nafas (kalau korang melakukannya sampai tak sadarkan diri,korang akan mulai bernapas normal secepatnya).

5. Di satu inci persegi kulit manusia terdapat 20 juta makhluk mikroskopik.


6. Armadilo adalah satu-satunya makhluk hidup bukan manusia yang boleh menderita kusta. Ada juga kes penularan penyakit ini dari armadilo ke manusia.

7. Seekor siput boleh tidur 3 – 4 tahun selama masa dia tidak memerlukan makanan.

8. Zirafah boleh hidup lebih lama tanpa air daripada unta.

9. Nyanyian paus bungkok akan berubah secara dramatis dari tahun ke tahun, tetapi setiap paus di seluruh samudera selalu menyanyikan lagu yang sama dengan yang lainnya.

10. Gaya yang diperlukan untuk mengangkat kedua dua kaki dari pasir apung dengan kecepatan satu sentimeter per minit sama dengan gaya yang diperlukan untuk mengangkat kereta berukuran sederhana.


11. Untuk menguji keaslian mutiara, korang boleh menggosokkan cuka ke permukaanya. Komposisi dari mutiara akan membuatnya menggelembung dengan cepat.

12. Ikan mash yang diletak di tempat gelap akan berubah menjadi putih. Dan kalau bukan kerana pengaruh makanan, mereka akan berubah menjadi putih seluruhnya.

13. Tidak seperti lebah lainnya, penyengat ratu lebah tidak berduri dan boleh digunakan berkali-kali tanpa melukainya.

14. Pasir apung tidak dengan cepat membunuh manusia kerana biasanya tidak terlalu dalam. Faktanya, sangat sulit membebaskan diri dari pasir apung dan inilah yang menyebabkan kematian.

15 Tiram boleh berubah antara jantan dan betina.

16) Lelaki 30% lebih kuat dari wanita dalam rata-rata, terutama tubuh bahagian atas, dan otak lelaki lebih berat dari otak wanita.

Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by Cikgu X on Wed Jun 20, 2012 12:18 am

info yg baik...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by MIKASHI on Sun Jun 24, 2012 3:27 pm

saya tak faham

MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by MIKASHI on Sun Jun 24, 2012 3:28 pm

apa maksudnya cikgu xxxxx

MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

cikgtu

Post by MIKASHI on Sun Jun 24, 2012 3:32 pm

cikgu kan cikgu mestilah cikgu tahu

MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by Akira Natasya on Sun Jun 24, 2012 9:26 pm

mikashi<< maksud yang mana satu? sebab fakta ni... hanya fakta am...

Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by magickabu on Mon Jun 25, 2012 5:23 pm

saya tak tahu kenapa mikashi x paham XD

magickabu
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts : 159
Age : 17
Location : Kuantan,Pahang
Humor : Bukak Command Prompt , tulis -s shutdown , tekan enter.
Registration date : 24/05/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by MIKASHI on Mon Jun 25, 2012 6:32 pm

semua saya tak faham

MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by Akira Natasya on Mon Jun 25, 2012 8:13 pm

mikashi<< cuba awak salin balik.. dan tanya dekat cikgu awak.. maybe beliau boleh terangkan?

Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by erna melissa madis on Sat Aug 11, 2012 9:06 am

Yang lain dah pun tahu kecuali beberapa fakta lain..... Very Happy

erna melissa madis
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 22
Age : 16
Location : Sabah,Malaysia
Registration date : 01/07/2011

View user profile

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by Akira Natasya on Thu Aug 23, 2012 5:36 pm

ok... itulah yang akan terjadi jikalau anda selalu melayari internet! good girl.

Akira Natasya
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 342
Age : 19
Humor : buat arh papepomm... duduk arh cm ne pom.. yg penting bahagiyeee... :D
Registration date : 30/07/2010

View user profile http://blogdihazniq.blogspot.com/

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by Ms. Loli on Tue Jan 22, 2013 11:40 am

Nice info ,,utk dikongsi,,, sesekali loading benda2 mcm nie dpt improve ilmu yg sengkek nie hehe Very Happy

Ms. Loli
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 30
Registration date : 16/11/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: 16 fakta mengagumkan (Sains)

Post by Sponsored content Today at 10:44 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum