FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 19 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 19 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

View previous topic View next topic Go down

Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Tue Sep 25, 2012 5:23 pm

Percayakah adik- adik, bahawa hidup ini adalah SAINS?. Saat kita masih sperma sehinggalah kita membesar menjadi janin, di dalam perut ibu? Kemudian kita dilahirkan, sebagai BAYI dan membesar mengikut peredaran masa. Itulah SAINS!! Tak percaya lagi, betapa seronoknya SAINS itu sendiri? Saat hormon dalam badan mula berubah, remaja yang berlainan jantina mula diselubungi perasaan MALU, ajaibkan SAINS itu? Apa yang saya ingin kongsi ialah tentang video yang menunjukkan bahawa seronoknya SAINS itu jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

http://www.youtube.com/watch?v=0bbiGG6VV0c&feature=BFa&list=PL4AFA1C60FB301D2B

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Mr. Orait on Tue Sep 25, 2012 7:30 pm

Wow agak mendalam penerangan awak tu, saya kagumlah affraid bukan nak perli, tapi kata- kata awak tu ada betulnya. Hidup adalah sains, setiap jalan cerita dalam kehidupan seharian kita adalah sains. Pendek kata Hidup + Sains = KITA . Enjoy pulak budak-budak tu buat persembahan Smile

Mr. Orait
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 41
Registration date : 12/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Tue Sep 25, 2012 7:44 pm

Awak dah tengok ke video tu? Macam senang je kan pergi - balik dari Sabah ke semenanjung semata- mata nak anjurka aktiviti bermanfaat tu? Lihatla betapa Petronas sedang mencungkil bakat dalam kalangan pelajar yang bakal menerajui masa depan. Very Happy

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Admin on Tue Sep 25, 2012 9:44 pm



setuju dgn kamu... sb itu sains dikatakan sbg 1 cabang ilmu utk memahami fenomena alam yg berlaku... tanpa sains, mungkin kita setakat hanya mengagak2 sj apa yg kita lihat... teringat masa kecil dulu, bila ternampak pelangi, tdk berani tunjuk sb dikatakan jari akan buruk... Very Happy

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Admin on Tue Sep 25, 2012 9:46 pm

...dan belajar sains tu sebenarnya sangat sangat menyeronokkan... sb kita belajar sesuatu yg betul2 wujud & berlaku...

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Wed Sep 26, 2012 10:25 am

Admin wrote:

setuju dgn kamu... sb itu sains dikatakan sbg 1 cabang ilmu utk memahami fenomena alam yg berlaku... tanpa sains, mungkin kita setakat hanya mengagak2 sj apa yg kita lihat... teringat masa kecil dulu, bila ternampak pelangi, tdk berani tunjuk sb dikatakan jari akan buruk... Very Happy

Terima kasih, betul kata admin tu. Ramai yang tidak tahu membezakan antara fakta dan auta sehingga membuatkan kita lebih suka mengagak2 saja apa yang kita lihat. Walaupun kita tahu bahawa sikap suka mengagak2 itu adalah salah, namun kita lebih selesa begitu kerana kurangnya penerapan ilmu sains dalam hidup kita. study

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Mr. Orait on Wed Sep 26, 2012 11:19 am

Jom kita mengenali sains dengan lebih mendalam lagi!! Very Happy

Mr. Orait
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 41
Registration date : 12/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Wed Sep 26, 2012 11:26 am

Admin pun pernah alami apa yang saya alami, tak boleh tunjuk pelangi! Saya takut sangat bila mak cakap jari akan buruk nanti kawan- kawan ejek. Dulu waktu kecik- kecik banyak pantang larang dari mak ayah tak boleh main hujan yang turun ketika hari cerah, kerana pada waktu itu roh- roh dan hantu- hantu suka berkeliaran dan takut jika kita akan keteguran. Padahal menurut kajian saintifik, hujan memang akan menyebabkan kita sakit kepala. Apatah lagi sekiranya hujan yang pertama terkena di ubun- ubun dan membasahi rambut kita. Ini kerana secara logik hujan yang pertama itu membawa segala toksik- toksik yang terkumpul. Itulah yang menyebabkan seseorang itu jatuh sakit, dan bukannya disebabkan keteguran. Di sini, kita lihat bagaimana sains memainkan peranannya. Razz

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Admin on Wed Sep 26, 2012 1:48 pm

Pendek kata, sains ni 1 ilmu yg 'membuka' mata kita... Very Happy

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Tue Oct 02, 2012 4:46 pm

Yea, tepat sekali.. Very Happy

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Cikgu X on Wed Oct 03, 2012 9:20 pm

Sainslah subjek paling seronok nak belajar... sb kita belajar perkara yg berlaku di sekeliling kita... Very Happy

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by magickabu on Thu Oct 04, 2012 3:39 pm

sye stuju dgn Cikgu X , tapi kalau tak tumpukan perhatian , tak seronoklah jadinya.

magickabu
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts : 159
Age : 17
Location : Kuantan,Pahang
Humor : Bukak Command Prompt , tulis -s shutdown , tekan enter.
Registration date : 24/05/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Wed Oct 17, 2012 1:16 pm

Cikgu X wrote:Sainslah subjek paling seronok nak belajar... sb kita belajar perkara yg berlaku di sekeliling kita... Very Happy

Betul tu Cikgu X, sains akan meningkatkan kepekaan kita terhadap perkara yang berlaku di sekeliling kita..

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Wed Oct 17, 2012 1:17 pm

magickabu wrote:sye stuju dgn Cikgu X , tapi kalau tak tumpukan perhatian , tak seronoklah jadinya.

So, kena bagi tumpuan bila cikgu tgh mengajar kat depan..baru seronok belajar sains..

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Admin on Wed Oct 17, 2012 8:12 pm

betul... penerangan guru yg penting..

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by MIKASHI on Thu Oct 18, 2012 9:13 pm

dengar cakap guru guru telah banyak berjasa pada kita semua

MIKASHI
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 126
Age : 21
Location : MELAKA
Humor : kadang2 happy dan kadan2 sad
Registration date : 08/06/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Mr. Orait on Fri Oct 19, 2012 12:50 pm

betol tu..sebab tulah ada Hari Guru..16 Mei setiap tahun bagi memperingati jasa & pengorbanan guru2..

Mr. Orait
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 41
Registration date : 12/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Fri Oct 19, 2012 1:04 pm

Admin wrote:betul... penerangan guru yg penting..

Ya penerangan cikgu memang penting..jadi kita kenalah beri tumpuan 100% bila cikgu bagi penerangan,,, Very Happy

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Fri Oct 19, 2012 1:07 pm

MIKASHI wrote:dengar cakap guru guru telah banyak berjasa pada kita semua

Guru kita sentiasa berusaha memberikan ilmu yang terbaik untuk kita,,Jasa mereka tak dapat dibalas dengan harta benda melainkan kita menggunakan ilmu yang diberi itu ke jalan yang betul..

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Jack Jill on Fri Oct 19, 2012 1:09 pm

Mr. Orait wrote:betol tu..sebab tulah ada Hari Guru..16 Mei setiap tahun bagi memperingati jasa & pengorbanan guru2..

Ya, Tarikh keramat itu sangat bermakna buat mereka yang bergelar guru..

Jack Jill
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Registration date : 11/09/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by magickabu on Sat Oct 20, 2012 6:43 pm

Saya setuju dengan Jack Jill .. itu hari untuk memperingati jasa mereka Smile

magickabu
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts : 159
Age : 17
Location : Kuantan,Pahang
Humor : Bukak Command Prompt , tulis -s shutdown , tekan enter.
Registration date : 24/05/2012

View user profile

Back to top Go down

Re: Seronoknya Sains Jika kita tahu bagaimana MENIKMATINYA!

Post by Sponsored content Today at 10:44 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum