FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 25 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 25 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Eviden utk PEKA Sains

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Eviden utk PEKA Sains

Post by Admin on Mon Jul 21, 2008 9:18 pm

First topic message reminder :

Eviden2 pelaksanaan PEKA bolehlah berbentuk...
1. Laporan eksperimen
2. Buku skrap
3. Rakaman
4. Buku nota
5. Folio
6. ...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down


Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by JCJUE on Fri May 01, 2009 4:40 pm

gambar pon boleh ye.. saya selalu buat eksperimen dgn murid saya. so bila saya ambil gambar itu pun di kira bukti PEKA sains jgk ye?
avatar
JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 36
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Idz on Fri May 01, 2009 6:33 pm

Nanti kita tanyakan adzjamros... dia pentaksir peka kawasan di Pulau Pinang...
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by cg kimi on Sat Jul 18, 2009 12:43 am

pentafsir daerah saya suruh salin ekperiment satu persatu untuk di jadikan eviden..... apakah ada syarat kelonggaran untuk murid asli yang hanya tahu setakat basic jer...... kelam kabut saya nak siapkan peka asli ni......

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by cg kimi on Sat Jul 18, 2009 12:46 am

satu lagi penilaian saya masih belum siap lagi..... tyerpaksa pergi ke perkampongan asli untuk mencari budak....... bawa pi skolah suruh mereka salin ekperiment......... bila tarikh hantar score murid ni??????? saya mahu jalankan program ni minggu depan selama satu minggu bleh ker...... dah macam terdesak jer ni bagi saya.....

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by cg kimi on Sat Jul 18, 2009 12:54 am

satu masalah lagi saya telah laksanakan eviden muri dalam bentuk

tajuk :

hipotesis :

bahan :

langkah :

pemboleh ubah :

saya printkan dan saya suruh murid salin jer tempat yang saya buat dan menggunakan bahasa melayu.....
tetapi pentafsir tidak benarkan..... saya maklumkan ini murid asli takkan nak salin dalam bahasa inggeris..... dan saya cuba mempermudahkan kerja murid...... apa yang jadi???? saya terpaksa menyediakan buku ekperimen dan menyuruh murid2 salin balik dalam bahasa inggeris seratus peratus tanpa murid memahami apa yang mereka buat...... mereka salin dan lukis gambarajah...... satu lagi tugas berat yang saya pikul perkaitan su dalaman/ su upsr / mengajar macm biasa/ menyediakan soalan menyukarkan saya untuk memberi tumpuan pada perlaksanaan peka. di tambah lagi dengan program2 sekolah asli seperti karnival, lawatan/ menyulitkan saya....... dan mencari murid2 yang tidak hadir ke sekolah juga satu punca pelaksanaan peka tidak berkesan..... last sekali buat projek syok sendiri..... memamg ler slogan perak no 1 selama lamanya.......

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Cikgu X on Sat Jul 18, 2009 1:28 am

hehe sabar je ckgu...

boleh sebenarnya tu cikgu, jgn risau, yg penting markah peka dpt disediakan
sebelum key in dlm peka upsr... apa sj yg boleh menunjukkan pelaksanaan
peka di sekolah & murid ada dinilai dlm amali sains boleh
digunakan...

ttg peka dlm bi, ikut sjlah apa yg pentaksir bgtau... sb dia yg dtg menilai... keadaan mmg tdk menyebelahi cikgu.. dgn prasarana tdk cukup, persekitaran kurang mengizinkan, mmg sukar utk laksanakan apa sj yg menjadi hasrat hati... tp buat sj apa yg boleh... tp mesti masih dgn niat yg tulen iaitu utk mendidik murid2 di sekolah cikgu tu... sebenarnya dgn perbincangan cikgu dlm forum ini, dpt dinilai cikgu seorang guru yg komited & bertanggungjawab...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by cg kimi on Sat Aug 08, 2009 8:22 pm



Cg kimi di perkampongan asli



Tahun ini Kami guru2 di sini mahu lihat anak2 kami lulus dalam semua subjek...


Last edited by cg kimi on Sat Aug 08, 2009 8:33 pm; edited 1 time in total

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by cg kimi on Sat Aug 08, 2009 8:23 pm



Murid2 asli yang dikepung ini melaksanakan PEKA Sains

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by cg kimi on Sat Aug 08, 2009 8:27 pm





Contoh HAsil ekperimen mudah....


Last edited by cg kimi on Sat Aug 08, 2009 8:30 pm; edited 1 time in total

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by cg kimi on Sat Aug 08, 2009 8:28 pm





Hebat tak tapak eksperimen murid Asli ni........
Ini hasil kerjasama Studen UUM membuat tapak semaian dan murid2 Asli melaksanakan eksperimen di sini.....

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Cikgu X on Sun Aug 09, 2009 1:46 am

cg kimi wrote:

Cg kimi di perkampongan asli



Tahun ini Kami guru2 di sini mahu lihat anak2 kami lulus dalam semua subjek...

cg kimi wrote:

Murid2 asli yang dikepung ini melaksanakan PEKA Sains

cg kimi wrote:



Contoh HAsil ekperimen mudah....

cg kimi wrote:



Hebat tak tapak eksperimen murid Asli ni........
Ini hasil kerjasama Studen UUM membuat tapak semaian dan murid2 Asli melaksanakan eksperimen di sini.....
bagusnya penagalaman cikgu ni.... rasa jealous pula, heheehe....

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by ira the best on Sun Aug 09, 2009 2:25 am

cikgu best ke x kat sana
avatar
ira the best
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 203
Age : 19
Location : pantai dalam
Humor : gIrL iS gOoD ThAn BoY...
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by cg kimi on Sun Aug 09, 2009 6:08 pm

seronok duk sini.... tapi perlukan kekuatan dan semangat. Suburkan rasa empati pada murid2 di sini. kasih sayang kena ada... ajar dia mengenal agama.... kalau kita tiada kekuatan begini, kita lebih teruk dari asli......

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by ira the best on Sun Aug 09, 2009 6:17 pm

oooooo begitu rasa dia
avatar
ira the best
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 203
Age : 19
Location : pantai dalam
Humor : gIrL iS gOoD ThAn BoY...
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by hengban on Mon Jan 04, 2010 9:12 pm

Budak2 dah mula sibuk duk tanya bile nak start peka..aduhai
Me cam excited jugak...what to do first ?? hmmm

hengban
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 32
Registration date : 25/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Admin on Mon Jan 04, 2010 9:42 pm

saya mgkin dr awal ni suruh buat apa2 aktvt atau projek supaya bila tiba masa, tdk lg kelam kabut...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by hengban on Mon Jan 04, 2010 9:58 pm

Buat awal lagi ok.. Macam tahun lepas kelam kabut sbb cikgu yg handle leh lupe about PEKA. Tahun ni saya pulak ambik alih

hengban
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 32
Registration date : 25/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Admin on Mon Jan 04, 2010 10:18 pm

ok tu ckgu, nt kita kongsi2 idea & informasi di sini...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by hengban on Sun Jan 17, 2010 1:37 pm

Esok nak tgk hasil kerjaanak murid... kalo tak siap mmg nak kene nih Twisted Evil

hengban
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 32
Registration date : 25/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Admin on Sun Jan 17, 2010 10:56 pm

kalau dpt, cuba cikgu gambar2 beberapa contoh aktiviti murid2 & upload di sini supaya semua boleh kongsi.... bolehlah kan...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by hengban on Mon Jan 18, 2010 8:42 pm

tadi mintak drjh 6 tunjuk hasil kerja diorg. Yg buatnyer, sorang je...Lain tak buat..GERAM TUL. Padahal darjah 4 yg saya suruh wat jumaat lepas pon dah siap.Sy sengaja suruh djh 4 wat bende yg sama dgn drjh 6 supaya nak sedarkan bebudak darjah 6 .

Esok perjumpaan darjah 6, dan akan ku membebel kat diorg lol! . And akan bagitau diorg bhw darjah 4 buat bende yg sama ngan diorg ( wat masa ni diorg tak tau ) huhuuh.

Yg budak djrh 6 yg wat tu buat kapal dlm botol. Nice. Nanti kalo rajin sy upload pic.huhuhu

hengban
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 32
Registration date : 25/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Admin on Mon Jan 18, 2010 10:55 pm

wah, ok tu... hehehe... mmg kekadang perangai murid2 bikin geram... nt ambil gambar kerja murid & upload sini...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by hengban on Tue Feb 02, 2010 8:54 pm

Pic dah ada... tapi slow sgt la bila nak upload

hengban
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 32
Registration date : 25/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Cikgu X on Tue Feb 02, 2010 9:06 pm

mmg tu cikgu kalau direct terus ambil dr kamera... ubah saiz dulu, kecilkan... paling sesuai saiz 800x600... format jpg... 640x480 pun ok jugak...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by tba3078@yahoo.com on Fri May 07, 2010 7:37 pm

Suruh mm buat ujikaji dlm kump. MM boleh buatnya. Bila tulis laporan
hanya dua @ tiga mm yg buat sendiri dan yg lain hanya fotostat shj.
Jadi susah nak tentukan SPS yg dikuasi. Minta pendapat

tba3078@yahoo.com
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 07/05/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Eviden utk PEKA Sains

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum