FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 7 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 7 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Cadangan utk guru PEKA

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Cadangan utk guru PEKA

Post by Admin on Wed Jul 23, 2008 3:25 am

Setakat cadangan...

1. Wujudkan fail Dokumentasi PEKA & fail Pengurusan PEKA
2. Fail Dokumentasi utk dokumen2 mengenai peka
3. Fail Pengurusan utk markah murid2, pergerakan eviden, penyerahan eviden, borang maklumat guru/pentaksir, jadual pentaksiran, carta organisasi peka sekolah, borang B, borang c
4. Jika rajin, fotostat buku peka (warna kuning) agar boleh dimasukkan dlm fail
5. Sediakan kotak atau tempat menyimpan kerja2 murid, labelkan kotak Peka Tahun 3, Tahun 4 dan seterusnya
6. Kotak2 disimpan di tempat sesuai & selamat
7. Dptkan maklumat2 drpd guru2 peka sekolah2 lain berkenaan pelaksanaan peka agar mana2 yg baik dan sesuai boleh diikuti
8.

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by diya99 on Tue Apr 21, 2009 10:51 pm

Thanks 4 the guidelines.
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by rosleb on Fri Apr 24, 2009 7:54 pm

Thanks... I found it very helpful...
avatar
rosleb
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 11
Age : 37
Location : SK Langkon, Kota Marudu
Humor : :-S
Registration date : 14/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Fri Apr 24, 2009 8:32 pm

ya, mari kita kongsi2 maklumat, jgn kita simpan utk diri sendiri sj, hehe...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

pamerkan hasil kerja murid

Post by dalitahm on Fri Apr 24, 2009 11:48 pm

Kalau cikgu ada makmal, lagi best jika kerja dipamerkan dalam rak2/ almari kaca. Bila 'minggu PPSMI' dijalankan, pamerkan di sudut khas (science corner). Wow...murid2 akan berlumba2 membuat yang lebih baik pada tahun2 seterusnya. Aktiviti begini juga merangsang minda murid-murid tahun 1 dan 2.saja kongsi maklumat.tq

dalitahm
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 7
Registration date : 12/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Sat Apr 25, 2009 8:18 am

betul tu... sekolah yg mempunyai makmal boleh mempamerkannya agar dpt dilihat oleh murid2 lain... ini akan mendorong mereka menghasilkan kerja/bahan yg lebih baik. Mudah juga diltunjukkan kpd pemantau jika ada dtg memantau.

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by rney on Thu Apr 30, 2009 1:03 am

hhhmmmm...sekolah ktaorg x makmal..... Crying or Very sad

rney
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 4
Registration date : 29/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Idz on Thu Apr 30, 2009 1:17 am

alahai kesiannya...

tetapi saya juga pernah mengajar di sekolah tanpa makmal. Apa yang penting cukup peralatan eksperimen... buat kat kelas je atau tumpang bilik lain..
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by JCJUE on Fri May 01, 2009 4:31 pm

x semestinya ada makmal.. kt kelas pon boleh..
avatar
JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 36
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Idz on Fri May 01, 2009 6:43 pm

betul tu cikgu jcjue... seharusnya guru sekolah ketiadaan makmal sains tabah berhadapan dengan cabaran mengajar dengan persekitaran kurang kondusif tetapi ia bukan alasan untuk tidak melakukan eksperimen...

mungkin tiada masalah dalam pnp tetapi di mana nak simpan bahan bukti peka yang dilakukan murid? cadangan saya jadikan satu sudut bilik darjah sebagai tempat pameran ... bukan saja cantik tapi melatih murid berdisiplin dalam menjaga harta benda mereka sendiri...
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by sensei_sc on Sun Jul 05, 2009 8:36 pm

hemm..kpd skolah yg tiada makmal, sy harapkan agar ckgu tabah melaksanakan tugas mendidik. tp tdk bermakna PEKA boleh diabaikan. mungkin cara terbaik adalah dengan menjalankan PEKA secara berdokumen @ dokumentasi utk mengelakkan kesukaran mendapatkan tempat.

sekurang2nya dukumen tersebut dpt menjadi eviden yg memadai dan sy percaya bhw pentaksir kawasan @ negeri sedia mklum dgn masalah yg dihadapi. terus berusaha tanpa jemu.

-FaiLuRe iS ThE rOaD tO SucCess..

sensei... sunny

sensei_sc
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Location : wpkl
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Sun Jul 05, 2009 8:45 pm

betul tu cikgu... sbg guru sains, mesti kreatif & rajin mencari idea...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by sismimi on Tue Jul 07, 2009 2:47 pm

salam..sklh sy pon sblm ni pon tade makmal..lesson suma wat kat kelas..nk tanya ni..ade tak sape2 yg ade borang pemarkahan PEKA untuk pengurusan..bukan pemarkahan utk murid..klu sesiapa ada and sudi nk share pls send to swatinor78@yahoo.com..tq

sismimi
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Tue Jul 07, 2009 5:35 pm

harap ada guru2 yg dpt membantu...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by JCJUE on Thu Jul 09, 2009 1:35 pm

sekolah saya sudah di pantau PEKA ini. Pentaksir cuma mahu lihat PEKA tahun 6 dulu sebab markah mesti di beri sebelum UPSR. Tapi tahun 4 dan 5 perlu meneruskan PEKA juga. cuma saya khuatir disini pentaksir tu maklumkan yang latihan daripada buku aktiviti tidak dikira sebagai hasil PEKA murid. Eviden yang lain seperti gambar, laporan, buku skrap boleh di ambil kira sebagai bukti PEKA murid. itu yang saya dapat kongsi di sini.
avatar
JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 36
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Thu Jul 09, 2009 7:04 pm

tq atas maklumat begini cikgu... so guru2 lain, sediakanlah eviden2 utk PEKA murid..

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by pu3 on Thu Jul 09, 2009 11:07 pm

JCJUE wrote:sekolah saya sudah di pantau PEKA ini. Pentaksir cuma mahu lihat PEKA tahun 6 dulu sebab markah mesti di beri sebelum UPSR. Tapi tahun 4 dan 5 perlu meneruskan PEKA juga. cuma saya khuatir disini pentaksir tu maklumkan yang latihan daripada buku aktiviti tidak dikira sebagai hasil PEKA murid. Eviden yang lain seperti gambar, laporan, buku skrap boleh di ambil kira sebagai bukti PEKA murid. itu yang saya dapat kongsi di sini.

Setau pu3, kami d maklumkan pula buku aktiviti bole dgunapakai dan bole dikira sbgai hasil PEKA... ini krana skiranya murid tu bole mjawab soalan yg melibatkan SPS tu sndri suda tentu bole d ambil kira sbgai markah... lain la klu soalan tu x memenuhi SPS dan SMS yg d tetapkan...

contohnya... skg ni byk buku aktiviti yg mnyelitkan beberapa manual experimen sbg memenuhi keperluan PEKA... dan semestinya bole d gunapakai... Wink
avatar
pu3
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 45
Location : D mana ada liputan Celcom, D situ ada pu3...
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Thu Jul 09, 2009 11:29 pm

keadaan yg berlaku sebenarnya mgkin begini... semasa taklimat di negeri2, atau di daerah2, mgkin terdpt perbezaan sedikit makluamt yg disampaikan... apatah lg jika pentaksir kawasan menggunakan ideanya sendiri... sebab itulah ada yg terima, ada yg tdk... saya tahun lalu juga seorang pentaksir kawasan utk PEKA (tahun ni tdk lagi kerana dah pindah sekolah Smile )... pd saya, apa shj yg boleh menggambarkan pelaksanaan peka di sekolah serta boleh meningkatkan kemahiran amali dan berfikir murid2 terutama utk kps, maka ia boleh diterima... tp, spt yg saya sebut, lain pentaksir, mgkin adalah sedikit perbezaan caranya... betul atau salah, itu adalah subjektif...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by enazlya3 on Fri Jul 10, 2009 11:38 am

salam...
boleh x sesiapa disini cuba tunjukkan carta aliran kerja untuk PEKA supaya dapat memudahkan cikgu2 suma untuk merujuk.ada beberapa rakan saya masih tidak nampak macamana dan perkara yang hendak dimulakan dahulu.harap dapat kerjasama cikgu2 yang mahir menerangkannya.

enazlya3
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 22
Registration date : 21/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by JCJUE on Fri Jul 10, 2009 3:34 pm

memang betul pandangan Cikgu X tu. Sebenarnya saya juga ada buat penilain PEKA berdasarkan buku aktiviti murid, lebih2 lagi kalau buku tu sudah tertulis SPS, SMS yang terlibat, lagi senang kerja kita.Tapi murid saya ada juga membuat laporan amali, buku skrap dan latihan untuk diberi penilaian. Untuk kukuh lagi, saya ada mengambil gambar semasa penilaian dijalankan dan dibuat lampiran dalam laporan saya. Tetapi menurut pentaksir kawasan saya, buku aktiviti tidak dikira kerana murid cuma berfikir dan menulis jawapan sahaja, tidak melibatkan banyak KPS. Saya pun tak faham. Jadi disini kalau ada cikgu2 lain ada pendapat tentang buku kerja tu, silakan kongsi di sini.
avatar
JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 36
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Fri Jul 10, 2009 6:26 pm

ketua pentaksir kawasan ketika memberi takimat kpd kami (pentaksir kawasan) tahun lalu ada memberikan beberapa contoh eviden peka... antaranya ialah latihan amali peka yg disalin bulat2 dr buku... cuma murid salin soalan & langkah2nya kemudian memberikan jawapan. Contoh2 eviden ini dia dpt semasa menghadiri taklimat peka di kuala lumpur. Jd, pd pendpt saya, mgkin buat terus dari buku tdk dibenarkan... tp apa yg mgkin boleh dibuat adalah menyuruh murid menyalin latihan amali tersebut dan menjawabnya. Bermakna, eviden yg kita ada adalah kertas2 latihan yg mereka buat dan bukan buku latihan. Bgmanapun, jika ini tdk juga diterima, jgn risau, banyak lg aktiviti lain yg boleh dilakukan... ada dibincangkan dlm forum ini juga..

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Fri Jul 10, 2009 6:35 pm

enazlya3 wrote:salam...
boleh x sesiapa disini cuba tunjukkan carta aliran kerja untuk PEKA supaya dapat memudahkan cikgu2 suma untuk merujuk.ada beberapa rakan saya masih tidak nampak macamana dan perkara yang hendak dimulakan dahulu.harap dapat kerjasama cikgu2 yang mahir menerangkannya.
cuba cgu baca post2 sebelum ini, tdk silap saya mgkin ada disentuh dlm perbincangan... apapun, secara kasarnya...

-kenal pasti topik yg hendak diuji
-atur masa utk penilaian
-masukkan markah penilaian
-mana2 markah yg lemah, usahakan agar murid tersebut dpt markah dlm item tersebut
-simpan eviden di tempat sesuai sekurang2nya 6 bulan
-wujudkan file peka, masukkan semua yg perlu spt lantikan sbg pentaksir, carta organisasi sekolah, senarai nama murid, markah penilaian peka, dsb
-kemas kini markah & simpan dlm file
-sediakan hardcopy (printed) markah peka murid2 utk dintunjukkan kpd pentaksir kawasan yg dtg menilai

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by NURAIDAH on Sat Jul 11, 2009 11:53 pm

ADAKAH SAPA2 YANG MEMILIKI SURAT PEKELILING PBS DAN CONTOH JADUAL KERJA PENTAKSIRAN PERINGKAT SEKOLAH. KLU ADA, BOLEH SHARE KE.... JUST EMAIL 2 ME. nasrinuraidah@yahoo.com

NURAIDAH
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 5
Age : 51
Registration date : 11/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Cikgu X on Sun Jul 12, 2009 11:33 am

jadual kerja peringkat sekolah? ia bergantung kpd sekolah masing2... juga bergantung kpd guru sains itu sendiri... cuma mesti disiapkan sebelum tarikh pentaksiran..

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by sensei_sc on Sun Jul 12, 2009 11:50 am

sila aktifkan diri anda...hehehe

(jgn marah mr. x = tiru ayat mr. x) Smile

sensei... sunny

sensei_sc
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Location : wpkl
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Cadangan utk guru PEKA

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum