FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

View previous topic View next topic Go down

BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Joanne1 on Sat Sep 06, 2008 1:05 pm

Baca syair.
'SALAH SIAPA'
Alam ini anugerahi Ilahi,
Jagalah ia sepenuh hati,
Jangan dimusnah jangan dicemari,
Jika binasa sukar diganti.

Hutan ditebang sesuka hati,
Tadahan hujan musnahlah kini,
Mengapa dibiar terus begni,
Sekatlah cepat terlambat nanti.

Jika hijau pandangan kita,
Udara segar pasti terasa,
Nyaman hidupmu setiap masa,
Penyakit tidak akan melanda.

Bukan sukar untuk menjaga,
Sikap yang sering menjadi punca,
Tegur-menegur setiap masa,
Moga kalian akan terima.[i][u]
avatar
Joanne1
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 10
Registration date : 24/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by ooinaru on Sat Sep 06, 2008 9:45 pm

wah, adik joanne1 boleh baca syair kah? bagusnya..
avatar
ooinaru
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 104
Registration date : 05/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by shalon6095 on Sun Sep 07, 2008 11:45 am

salah manusia yg tak bertanggungjawb, yg mementingkan diri dan tamak.
avatar
shalon6095
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 17
Registration date : 10/06/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Joanne1 on Sat Mar 07, 2009 8:41 am

betul tu..
avatar
Joanne1
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 10
Registration date : 24/08/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Sylzt on Sat Mar 07, 2009 9:36 am

ya, mmg sikap manusia penyebab utama bumi tercemar... tapi keperluan manusia juga penyebab bumi tercemar.. takan tak nak guna kereta kot... kilang kilang takkan semua nak tutup... pembalakan kalau takde.. papan nak buat rumah dtg dari mana? oleh itu kawan kawan... kita tidak harus mencari siapa salah siapa betul, yg paling penting kita sama sama usahakan utk mencari cara utk membantu bumi kita. ^^

Sylzt
Teacher

Number of posts : 18
Registration date : 06/03/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Cikgu Edy on Sat Mar 07, 2009 11:30 am

lihat rangkap terakhir... bukan susah untuk menjaga...

ya memang bukan susah untuk menjaga alam sekitar

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Cikgu X on Sat Mar 07, 2009 3:36 pm

secara realiti, mungkin kemusnahan bumi sebenarnya tdk dpt dielakkan, cuma kemusnahannya dpt diperlahankan...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by shasha_polcey on Sat Mar 07, 2009 8:38 pm

Like a Star @ heavenyea.
i think so too.
the earth is dying people!!
Like a Star @ heaven

shasha_polcey
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 281
Age : 20
Location : sandakan,sabah.
Registration date : 01/10/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by pialadunia on Sun Mar 15, 2009 10:36 am

wa..pandai buat syair.....

pialadunia
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 13/03/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Minnie on Sun Mar 15, 2009 6:30 pm

macam penah dengar jer tp di mana yer....
avatar
Minnie
Teacher

Number of posts : 66
Age : 33
Location : mesia
Registration date : 10/03/2009

View user profile http://www.samsclub.ipbfree.com

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by pocahontas on Mon Mar 16, 2009 8:44 pm

kita mesti menggunakan apa cara sekalipun utk menjaga bumi kita ini... sb tiada tempat lain kita selain bumi.
avatar
pocahontas
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 62
Registration date : 21/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by mike66 on Fri Apr 17, 2009 4:31 pm

"BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'.

Bumi ini tercemar disebabkan oleh segala MAKHLUK yang hidup di muka bumi ini.
avatar
mike66
Moderator
Moderator

Number of posts : 31
Age : 51
Location : Kg.Senagang Keningau,Sabah
Humor : KEJAYAAN DALAM HIDUP ADALAH MISI UTAMA
Registration date : 26/02/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by diya99 on Sun Apr 26, 2009 7:50 am

Bumi tercemar kerana kehendak kita yang inginkan pembangunan tetapi pada masa yang sama terpaksa mengorbankan sesuatu yang berharga. Saya setuju dengan pendapat cikgu X yang kemusnahan ini tidak dapat dielak tetapi boleh dikurangkan. Dalam membuat pilihan memang sentiasa melibatkan kos melepas. Jadi..... ada sesiapa tak yang boleh cadangkan satu usaha yang boleh dijalankan di mana kita membangun tetapi pada masa yang sama kita jaga Bumi ni dari musnah. Tapi bagilah cadangan yang usaha ini dapat memberi impak yang besar kepada Bumi dalam mengurangkan kemusnahannya.
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Cikgu X on Sun Apr 26, 2009 11:06 am

idea saya...

1. mantapkan/perbaiki aktiviti kitar semula. Kitar semula sungguh efektif di negara2 maju tp amat menyedihkan di negara2 membangun/mundur. Jika kitar semula diperhebatkan di mana kerajaan2 di semua negara komited ttgnya, saya yakin masalah pencemaran alam sekitar akan dpt dikurangkan dgn drastiknya. Di negara kita misalnya, rakyat ok juga dan mengikuti projek kitar semula ini tp masalahnya ialah pd peringkat pengurusan. Kalau kita tengok di sekolah2, tong2 kitar semula sdh penuh melimpah dgn bahan2 buangan tp tdk dikutip oleh pihak yg bertanggjwb walaupun telah dihubungi ratusan kali. Kenapa begitu? Sebab sikap... tp sekali-sekala kita akan dengar drpd mereka yg bergelar pemimpin yg mengatakan kesedaran rakyat malaysia terhdp kitar semula masih rendah. Kilang2 kitar semula mestilah diwujudkan dgn banyak agar bahan2 buangan dgn mudah dikitar semula. Sekarang ini, berapa banyak kilang yg kita tahu? Di daerah anda adakah?

2. Kuatkuasakan undang2 yg berkaitan dgn pembuangan bahan2 buangan ini. Ambil contoh di Singapore, penguatkuasaan begitu efektif sekali sehinggakan rakyat di sana tdk berani utk membuang sampah, walaupun puntungan rokok.

3. Saya ada menonton 1 rancangan tv ttg kehidupan org2 asli (tdk ingat di mana tu)... kita tahu mereka hidup bergantung penuh pd alam sekitar/hutan/tumbuh2an... tradisi mereka, setiap 1 batang pokok yg mereka tebang, mereka mesti menanam 2 batang pokok baru di tempat yg ditebang itu.

4. Wujudkan taman pd setiap kawasan perumahan, penuhkan dgn tumbuh2an. Tanam pokok2 di antara bangunan.

5. Gunakan kawasan2 pertanian secara efektif dan bukannya membuka kawasan pertanian yg semakin luas.

6. Fikirkan teknologi canggih utk pertanian. Saya ada melihat di tv ttg projek di negara maju di mana mereka mengamalkan pertanian di bangunan2 yg menggunakan sistem suria sepenuhnya. Bayangkan jika banyak bangunan yg bukan penuh dgn pejabat tp penuh dgn tanam2am, selain drpd bekalan makanan cukup, udara juga dpt dibersihkan.

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by diya99 on Sun Apr 26, 2009 11:44 am

Wah! Cadangan yang cukup baik. Cadangan 1, 2, 4 & 6 boleh rasanya jika dibuat di peringkat sekolah. Insya Allah, saya akan cuba bawa murid bersama-sama saya nanti mewujudkan Bumi Hijau di sekolah saya. Kalau tidak di kawasan sekolah, di bilik sains pun jadilah. Terima kasih atas cadangan itu cikgu x.
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Cikgu X on Sun Apr 26, 2009 9:54 pm

ya, tdk semestinya dlm kawasan sekolah... memanglah, kalau seluruh kawasan sekolah lebih baguslah... tp dlm makmal sjpun boleh... objektif kita sebenarnya utk mewujudkan kesedaran di kalangan murid agar mementingkan penjagaan alam sekitar... dan supaya mereka tahu mengapa kita perlu menjaga alam sekitar.

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: BUMI TERCEMAR 'SALAH SIAPA'

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum