FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 9 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 9 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

View previous topic View next topic Go down

Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Admin on Sat Nov 08, 2008 1:08 am

selalu kita nampak di mana2 sj ada murid2 yg tdk ke sekolah, semua berpakaian seragam sekolah tp tdk pula ke sekolah. Apa komen kamu?

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by brenda on Sun Nov 09, 2008 11:57 am

Mereka seorang yg malas dan suka membuang masa. Evil or Very Mad Pada masa lapang mereka,mereka hanya membuat perkara yang tdk berfaedah. Surprised
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Admin on Sun Nov 09, 2008 4:18 pm

orang2 yg begini sdh tentu hidup masa depan tdk terjamin.....

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by amanda on Sun Nov 09, 2008 4:23 pm

Mengapakah ramai remaja ponteng sekolah??
avatar
amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Cikgu Edy on Mon Nov 10, 2008 11:29 am

remaja ponteng sekolah tu sebab mahu mencari keseronokan di awal hidup.. mereka tidak tahu bahawa adalah sangat perlu berusaha supaya mendapat kesenangan hidup di hari tua nanti...

kalau sudah tua nanti baru hendak mencari kesenangan hidup... mana boleh, terlambat sudah, lebih baik berusaha sekarang, senang kemudian.

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by brenda on Mon Nov 10, 2008 3:29 pm

Siapa kakak atau abang yg buka ini page,ambil lah ni nasihat yg dibagi dari kami. Embarassed
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Cikgu X on Sat Nov 22, 2008 1:48 pm

siapa yg suka ponteng sekolah akan ketinggalan banyak perkara... so besar peluang akan gagal dlm hidup.
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by KAY on Sat Nov 22, 2008 6:20 pm

Saya rasa ramai murid sekolah menengah yang selalu ponteng selalu. Jarang nampak murid sekolah rendah, mungkin kerana mereka tidak berani lagi.
avatar
KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Cikgu X on Sat Nov 22, 2008 6:57 pm

walaupun murid sekolah rendah ada juga yg ponteng tp masih sedikit kerana mereka masih kecil & biasanya belum berani ponteng. Bila ke sekolah menengah, mereka dah berani, sebab itu ramai yg ponteng.
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by KAY on Sat Nov 22, 2008 7:13 pm

Yeah, cikgu. Saya selalu nampak murid sekolah menengah berkumpul dihadapan cyber cafe. Ada yang merokok dan pakaian mereka juga tidak kemas. confused
avatar
KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Cikgu X on Sat Nov 22, 2008 7:32 pm

harap adik kay tdk akan menjadi salah seorang drpd mereka bila di sekolah menengah nanti.
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by KAY on Sun Nov 23, 2008 8:28 am

ha ha ha......nanti emak tembak saya....dia seorang guru. Kalau saya jahat malulah dia. What a Face

Tak mungkin saya ponteng sekolah. Rolling Eyes
avatar
KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by amanda on Sun Nov 23, 2008 9:38 am

ooh..saya tidak akan ponteng sekolah dlm hidup saya! tak berani...
avatar
amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by shasha_polcey on Sun Nov 23, 2008 4:22 pm

its......stupid...sorry to say but it really is. Laughing...hehe...

shasha_polcey
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 281
Age : 20
Location : sandakan,sabah.
Registration date : 01/10/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by shasha_polcey on Sun Nov 23, 2008 4:26 pm

they dont realize how hard their parents work just to get them in school.our parents pay almost rm200+ for it.including books.even some people also never even go to school!!!

shasha_polcey
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 281
Age : 20
Location : sandakan,sabah.
Registration date : 01/10/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Cikgu X on Mon Nov 24, 2008 12:07 am

that's true shasha... you're very good to realise all of these things...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by diya99 on Fri May 15, 2009 10:16 am

Ponteng...satu isu yang menarik untuk dibincangkan. Rata-rata pelajar ponteng dikatakan pelajar bermasalah. Tapi pernahkah mereka ditanya mengapa mereka ponteng? Berdasarkan pemerhatian dan perbualan secara langsung dengan pelajar seperti ini, sebenarnya terdapat pelbagai faktor. Pertama, kerana masalah keluarga yang 'berantakan'. Kedua, kerana tiada matlamat hidup memandangkan keluarga sendiri tidak begitu mementingkan pendidikan walaupun diakui ada juga murid yang datang daripada keluarga ini yang berjaya kerana kesedaran untuk mengubah nasib keluarganya. Ketiga, kerana berasa kurang selamat di sekolah. Maksudnya sering diejek oleh rakan sebaya menyebabkan timbulnya perasaan rendah diri yang melampau tetapi jika guru pandai mendekati pelajar jenis ini dan menimbulkan rasa selamat pada pelajar ini tidak mustahil pelajar ini tidak akan ponteng.
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by diya99 on Fri May 15, 2009 10:20 am

nak betulkan ayat(tersalah cakap o)... jika guru pandai mendekati pelajar ini dan menimbulkan rasa selamat pada mereka mustahil gejala ponteng akan berlaku. Keempat, masalah buli atau gangsterism.
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Cikgu X on Fri May 15, 2009 2:32 pm

betul tu...

jika suka ponteng sekolah, kenapa?
1. adakah kerana pengajaran guru tdk menarik?
2. pengajaran guru membosankan?
3. sekolah membosankan?
4. guru tdk kreatif?
5. guru garang?
6. ibubapa murid tdk kisah?
7. ada murid membuli?
8. murid berpenyakit?
9. masalah keluarga murid?
10. dan bermacam2 lg penyebabnya...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by masshara mohammad on Sun Jun 21, 2009 12:02 pm

brenda wrote:Siapa kakak atau abang yg buka ini page,ambil lah ni nasihat yg dibagi dari kami. Embarassed
kenape nasihat tu khas buat kakak n abang jew??
kenape x utk sesape je yg trlibat dgn gejala sosial ni??
fikirkanlah..

masshara mohammad
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 110
Age : 20
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by masshara mohammad on Sun Jun 21, 2009 12:07 pm

utk pendapat sy...
majoriti plajar yg ponteng skolah adalah plajar sekolah menengah krana...
1. pengaruh rakan sebaya...
2. pemberontakan...
3. kurang perhatian..

sekiranya anda...{chewah}..
mempunyai slh satu kriteria di ats...
cepat2 lah sedarkan diri dan cuba atasi masalah trsebut dgn positif...
fikir fikirkanlah...

masshara mohammad
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 110
Age : 20
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Cikgu X on Sun Jun 21, 2009 1:36 pm

di sekolah rendah, ponteng tdk serius kerana murid2 masih kecil dan boleh dicegah oleh ibubapa... cuma di sekolah menengah, murid2 telah besar dan pandai membuat hal sendiri tanpa disedari ibubapa... mereka spt ke sekolah, tp tdk sampai2 di sekolah, mereka melencong ke tempat lain... apatah lagi kalau ibubapa jenis yg tdk ambil perhatian terhdp hal anak2...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by masshara mohammad on Sun Jun 21, 2009 2:02 pm

Cikgu X wrote:di sekolah rendah, ponteng tdk serius kerana murid2 masih kecil dan boleh dicegah oleh ibubapa... cuma di sekolah menengah, murid2 telah besar dan pandai membuat hal sendiri tanpa disedari ibubapa... mereka spt ke sekolah, tp tdk sampai2 di sekolah, mereka melencong ke tempat lain... apatah lagi kalau ibubapa jenis yg tdk ambil perhatian terhdp hal anak2...
kalau mcm tu...kebanyakan pelajar mudah terpengaruh lah ya?
sikap ingin tahu yg ada pd pelajar yg masih mentah cukup kuat...
semasa mereka masih kecil..
perasaan ingin tahu itu dipendam krana takut akan dimarahi ibu n bapa...
tp...
pabila mngkat remaja...mereka berasa mereka sdh besar dan boleh mlakukan apa saja spt yg dprhatikan olh mereka semasa kecil...
jd...
mereka akan mencuba dan menyebabkan brlakunya ponteng, vandalisme dan sbagainya...
kan cikgu???

masshara mohammad
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 110
Age : 20
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Suka ponteng sekolah, apa pendapat kamu?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum