FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 3 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 3 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS552

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by JCJUE on Fri Dec 12, 2008 8:31 am

HYe!! kepada cikgu-cikgu semua..

saya baru sahaja menjadi guru. semuanya ok kecuali saya mengalami masalah untuk mengawal murid, terutama murid2 dari kelas kurang pandai.. ade tak cikgu2 disini yang ada tips/petua/pendapat yang boleh dikongsi bersama? terima kasih...

JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 35
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by KAY on Fri Dec 12, 2008 11:03 am

Shocked .....jadi kawan mereka....saya suka cikgu yang peramah

KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Fri Dec 12, 2008 3:25 pm

ya, betul tu, kita boleh menjadi kawan mereka, dgn cara begini mereka akan mendengar ckp kita & ikut nasihat. Bila sdh jd kawan, bukan sj kita dpt mengawal mereka dgn mudah & bg nasihat, kita juga dpt membuatkan mereka belajar spt apa yg kita mahu. Kita boleh jd strict & garang, tp mereka cuma diam di depan kita, di belakang mereka akan berperangai balik.

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu Edy on Mon Dec 15, 2008 8:18 am

teknik mengawal murid adalah pembelajaran seumur hidup... macam2 perangai murid akan anda jumpa. hari ini lain, hari esok lain, sekolah ini lain, sekolah itu lain. maka mahu tidak mahu.. belajarlah hendaknya... ada yg berhasil dan ada yg tidak berhasil...

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by KAY on Mon Dec 15, 2008 5:45 pm

lain murid...lain caranya

KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by brenda on Mon Dec 15, 2008 5:49 pm

Ya la pula... kalau malas????kalau rajin????kalau yg bikin pening kepala???? he he he...!

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by SHARIMAH on Sat Jan 24, 2009 2:35 pm

bagi saya kelas yang kurang pandai kebanyakan nakal..awal masuk kena strict dan tjk garang.kalo tak diorang naik kepala..sekurangnya diorang takut dan bg perhatian terhadap pelajaran

SHARIMAH
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 5
Age : 35
Location : PINGGIRAN BATU CAVES, BATU CAVES, SELANGOR
Registration date : 24/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by intan on Sun Jan 25, 2009 1:33 pm

hmm jgn trlmpau garang n jgn trlmpau baik nanti dorg pijak kpale lak
yg pntg kne frenly
try frst kalu x mnjdi tnye laa ckgu yg senior kt situ

intan
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Age : 22
Location : ampang
Registration date : 25/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by rose on Mon Mar 30, 2009 4:51 pm

maaf, bagi pendapat saya kenali latar belakang murid dulu... jangka tahap pemikiran dan kemudian ... tackle based on their back ground ... example.. if their ... conversation based on cartoon used the advantage but we must be prepared ...

rose
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 5
Registration date : 21/02/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Mon Mar 30, 2009 5:22 pm

saya setuju, perlu kenali latar belakang murid dulu barulah kita tahu bgmana tahap yg digunakan tuk kawal murid.

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by diya99 on Sat May 16, 2009 8:48 pm

Jadi kawan mereka.mmmm...kalau bab murid memang hubungan saya dengan mereka bukan lagi saya dilambangkan seorang guru tetapi macam kakak dengan adik.Tapi yang saya musykil tu nak berurusan dengan murid tahun 1. kerana mengamalkan sikap jadi kawan mereka la mereka terlalu manja.Bila satu tidak dilayan yang lain dilayan...merajuk dan menangis. Kemudian, bila terjumpa kita siaplah kena peluk. Nak dudukan mereka di kerusi sendiri pun ambil masa 10 minit. Macam mana tu? Ada sesiapa boleh bagi tips bagaimana mengurangkan manja mereka ni.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Sun May 17, 2009 1:43 am

hehe... cikgu mmg seorg yg penyayang... cuma, idea saya... kalau mereka dibiasakan dgn keadaan/layanan demikian, setelah beberapa lama, cikgu sendiri yg akan menhadapi masalah... jd, paling sesuai, biasakan mereka dgn keadaan cikgu yg masih rapat dgn mereka tetapi tegas... tujuannya ialah supaya bila cikgu cakap duduk, mereka akan terus duduk sb sdh terbiasa dgn ketegasan cikgu... kalau tdk biasakan mereka, pening kepala nt bila cikgu menyuruh mereka duduk, mereka setakat tersenyum shj tunjuk gigi susu, itupun ada yg telah hilang... Very Happy

contoh paling sesuai ialah lihat anak2 jiran, anak2 buah atau mgkin anak sendiri... mgkin pernah nampak anak2 yg terlalu terlalu terlalu nakal hingga boleh menggugurkan jantung kita melihat kenakalannya... rumah org spt rumah sendiri sj... meja almari dijadikan platform lompatan... peti sejuk jgn ckplah, selamba sj membuka mencari makanan, maka2 di rumah org... dan ibubapa yg ada di situ pula senyum2 sj, menegur sekali sekala tp menegur yg spt menggalakkan pula kenakalannya... si anak tdk kisahpun, tiada rasa takutpun sb tau tiada kemungkinan dirotan atau dimarah... mau dimarah, anak org, mau dibiarkan, aduhhhh boleh menyesakkan nafas...

pernah nampak begitu? itulah akibat anak2 yg dibiasakan dgn bulat2 kasih sayang... bukan pula membentuk mereka menjadi baik, tp menyebabkan mereka 'spoil'... hehe in idea saya sj... perlu tanya dlm hati, bila menegur, memarahi atau tegas terhdp anak2, adakah itu bermaksud kita tdk sayang mereka? sebaliknya, bila anak2 spoil (rosak) kerana kita terlalu melimpahi mereka dgn kasihsayang, adakah itu masih dikatakan kasihsayang? tdk bolehkan sambil kita memberikan kasihsayang, kita juga sekali-sekala bersikap tegas?

sekadar berkongsi idea... Smile

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by diya99 on Sun May 17, 2009 9:03 am

Dah saya cuba bertegas cikgu x. Mau tau apa mereka tunjuk pada saya. mereka ketawa adalah. Adakalanya saya rasa mau angkat bendera putih bila masuk kelas ini. Guru lain pun perasan tentang ini. Mereka komen yang walau macamana pun saya cuba garang atau bertegas, murid-murid tidak takut. Kalau takut pun sekejap saja. Lepas tu, aaa... nampak lah tu gigi susunya.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Sun May 17, 2009 9:22 am

bgmanapun kita kena tengok begini... murid2 yg masih kecil tu yg perlu berubah dgn sendirinya atau guru yg perlu mengubahnya... mcm belajar, tiada anak2 yg kecil2 lg sdh rajin belajar kerana pd fikirannya dia mahu berjaya... mereka belum mampu berfikir begitu... ibubapalah yg harus mengatur kehidupan anak2 tersebut. Jd berbalik kpd kelas cikgu tu, mgkin tanpa sedar, kita guru yg memberikan 'pelaziman' kpd mereka hinggalah pd keadaan mereka sekarang ini... jd, pelaziman itu mgkin perlu dihentikan dan diganti dgn pelaziman baru yg akan lebih membuatkan kita guru rasa senang & selesa... Smile after all, mgkin itulah pilihan terbaik yg boleh dibuat...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by diya99 on Sun May 17, 2009 11:59 am

Ok. Saya cuba la lepas ni. Tapi sesiapa pun yang kenal saya memang mereka tahu walau apa pun yang saya buat tetap juga nampak tidak tegasnya bila melibatkan urusan dengan murid tetapi kalau bab kerja nampak sangat pula tegasnya.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by JCJUE on Mon May 18, 2009 7:39 pm

mm..banyaknye pandangan yg bagus di sini. sampai x tau mane satu nk buat.. anyway thanks a lot guys..kita kena pandai mengawal murid dalam kelas, kalo x mmg P & P kita x akan berjalan dengan lancar. saya setuju dengan cadangan kena tunjuk strict untuk kelas kali pertama, kadang2 ia memang menjadi!! begitu juga dengan kenal latar belakang murid, tapi itu macam terlalu peribadi sangat.tujuan kita hanya untuk mengawal kelas secara keseluruhan, tanpa mengira latar belakang murid. so, pelbagai teknik & cara boleh kita lakukan asalkan kita perlu pandai tackel keadaan dalam kelas. Untuk murid tahap 1, kita jgn terlalu manja pd mereka, takut susah nanti kita di buatnya, apa2 pun jgn la pula terlalu bertegas, mereka masih mentah lagi, biasalaa budak2.. pemikiran mereka tidak formal lagi. oleh itu kita perlu pandai mengikut kesesuaian masa untuk mengawal kelas...

JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 35
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Mon May 18, 2009 8:07 pm

betul tu cikgu...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by shasha_polcey on Tue May 19, 2009 2:45 pm

honestly,we are stubborn.hehe.really....thats why we're hard to control.but i understand how hard it is to control 30+ kids.

shasha_polcey
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 281
Age : 19
Location : sandakan,sabah.
Registration date : 01/10/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by yatie_akmal on Fri Jun 12, 2009 8:38 pm

saya rasa ..murid murid kelas belakang bagi depa kerja banyak sikit ..memang ramai yang tak pandai baca,,,tapi bila kita bagi kerja mereka boleh belajar membaca dan menulis ...
tak boleh cakap banyak sangat...cuma sekali-sekala itupun bila bagi arahan dan mengajar...mengajarpun tak boleh cerita banyak terus kapada isi pelajaran sahaja...kalau depa tak faham juga...jumpa seorang demi seorang...yang lain mesti buat kerja...so terkawallah sikit...saya pun kena kelas tahun 4 n 5 belakang ajar sains pula...pening kepala...dibuatnya...

tapi..lani dah mula faham sikit perangai murid...apa-apa pun kena tengok latar belakang dulu, baru mulakan pendekatan yang mana sesuai...untuk murid tersebut...have a nice journey to be a succesfull teacher...insyallah...

yatie_akmal
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 10/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by mike66 on Tue Jun 16, 2009 10:50 am

Satu info yg sangat baik. Sesungguhnya perkongsian ilmu itu amat baik. Sebagai tambahan..Guru mesti selalu tegas TETAPI perlu senyum supaya anak didik kita tidak boring melihat muka guru yg selalu Muram. Laughing

mike66
Moderator
Moderator

Number of posts : 31
Age : 50
Location : Kg.Senagang Keningau,Sabah
Humor : KEJAYAAN DALAM HIDUP ADALAH MISI UTAMA
Registration date : 26/02/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by yuqi on Thu Jun 25, 2009 10:27 pm

MASA ITU SAYA DEMAM DI SEKOLAH CIKGU DI SEKOLAH SAYA GURU , KATA KALAU SAKIT BAGI TAHU CIKGU , KAWAN SAYA DAH BAGI TAHU CIKGU DAH , LEPAS TU CIKGU PUN BUAT TAK TAHU

yuqi
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 69
Location : Kuala Lumpur
Humor : Selamat Tahun Baru 2010
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Fri Jun 26, 2009 4:15 pm

kasihan... tp jgn simpan marah pd cikgu adik tu, mgkin dia ada hal atau masalah masa tu...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by yuqi on Sat Jun 27, 2009 9:46 pm

Memang betul cakap cikgu .

yuqi
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 69
Location : Kuala Lumpur
Humor : Selamat Tahun Baru 2010
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by dalitahm on Sat Jun 27, 2009 10:44 pm

klu mo kawal murid, janji kn ada game menarik di hujung p&p. cthnya, permainan kad, kuiz dll. klu thap 1, bg dorang nyanyian sbg penutup. gerenti....sampai rumah dorang tetap ingat. nyanyian yg berkaitan dgn topik yg diajar la...bikin2 pun bole..janji ada value n kualiti.

dalitahm
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 7
Registration date : 12/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Sat Jun 27, 2009 10:49 pm

saya setuju, akhiran sesuatu pnp seharusnya sesuatu yg boleh menyebabkan murid seronok supaya pd masa akan dtg, mereka tetap akan mengikuti pnp guru dgn baik.

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Sponsored content Today at 12:52 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum