FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 14 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 14 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 9:16 pm
Latest topics
» kenapa kapal laut boleh terapung atas air?
by Admin Thu Apr 17, 2014 5:58 pm

» Mengasihani Anak
by fyfy Thu Apr 10, 2014 1:22 pm

» A Welcome Home Party
by PACHUHIN Fri Apr 04, 2014 10:12 pm

» Apa cita-cita kamu?
by Admin Mon Mar 31, 2014 11:03 pm

» ISI UNTUK KARANGAN SEKTOR PELANCONGAN DI MALAYSIA
by 123sy Mon Mar 31, 2014 5:14 pm

» UPSR
by Admin Fri Mar 28, 2014 5:42 pm

» Ceramah Teknik Belajar Sains Berkesan SK.Kinabaan Tambunan -27feb2014
by Frans Fri Mar 21, 2014 1:18 pm

» Bengekl Teknik Menjawab Sains UPSR SK.Chinta Mata, Tenom -12mac2014
by Frans Fri Mar 21, 2014 1:02 pm

» PERTANDINGAN PANTUN
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:32 pm

» PERBAHASAN ALA PARLIMEN (Pihak Kerajaan)
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:31 pm

» nak dpt 5A upsr...
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:29 pm

» Penting sangatkah nak dpt UPSR 5A?
by Frans Thu Mar 20, 2014 6:29 pm

» soalan BM
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:21 pm

» cara mengingati darab
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:07 pm

» [List]Senarai Topik Matematik Yang Berguna.
by Buttercream*banana* Wed Mar 12, 2014 8:05 pm

» lemah dalam matematik
by rai Mon Mar 03, 2014 4:22 pm

» UPSR! UPSR! UPSR!
by Admin Fri Feb 28, 2014 11:21 pm

» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Tue Feb 25, 2014 9:12 pm

» Confirmed: Oldest Fragment of Early Earth is 4.4 Billion Years Old
by Admin Mon Feb 24, 2014 7:04 pm

» Program PEKA (Penilaian Kerja Amali Sains)
by Martina Mupin Thu Feb 20, 2014 11:24 am

» Tusyen khas Sains (online) percuma
by Admin Sun Feb 09, 2014 10:54 pm

» Safety and Health Officer (SHO)
by fareez.abdrahman Thu Feb 06, 2014 3:45 pm

» Erti Sebenar Guru Cemerlang
by Admin Fri Jan 24, 2014 9:50 pm

» Karangan : Kebakaran di Rumah Jiran
by Aisyah Husna Wed Jan 15, 2014 7:59 pm

» Sport Day
by Aisyah Husna Tue Jan 14, 2014 2:20 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS 5 5 2

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by JCJUE on Fri Dec 12, 2008 8:31 am

HYe!! kepada cikgu-cikgu semua..

saya baru sahaja menjadi guru. semuanya ok kecuali saya mengalami masalah untuk mengawal murid, terutama murid2 dari kelas kurang pandai.. ade tak cikgu2 disini yang ada tips/petua/pendapat yang boleh dikongsi bersama? terima kasih...

JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts: 79
Age: 33
Location: Selangor
Registration date: 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by KAY on Fri Dec 12, 2008 11:03 am

Shocked .....jadi kawan mereka....saya suka cikgu yang peramah

KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts: 371
Registration date: 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Fri Dec 12, 2008 3:25 pm

ya, betul tu, kita boleh menjadi kawan mereka, dgn cara begini mereka akan mendengar ckp kita & ikut nasihat. Bila sdh jd kawan, bukan sj kita dpt mengawal mereka dgn mudah & bg nasihat, kita juga dpt membuatkan mereka belajar spt apa yg kita mahu. Kita boleh jd strict & garang, tp mereka cuma diam di depan kita, di belakang mereka akan berperangai balik.

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu Edy on Mon Dec 15, 2008 8:18 am

teknik mengawal murid adalah pembelajaran seumur hidup... macam2 perangai murid akan anda jumpa. hari ini lain, hari esok lain, sekolah ini lain, sekolah itu lain. maka mahu tidak mahu.. belajarlah hendaknya... ada yg berhasil dan ada yg tidak berhasil...

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts: 968
Humor: hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date: 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by KAY on Mon Dec 15, 2008 5:45 pm

lain murid...lain caranya

KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts: 371
Registration date: 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by brenda on Mon Dec 15, 2008 5:49 pm

Ya la pula... kalau malas????kalau rajin????kalau yg bikin pening kepala???? he he he...!

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by SHARIMAH on Sat Jan 24, 2009 2:35 pm

bagi saya kelas yang kurang pandai kebanyakan nakal..awal masuk kena strict dan tjk garang.kalo tak diorang naik kepala..sekurangnya diorang takut dan bg perhatian terhadap pelajaran

SHARIMAH
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 5
Age: 33
Location: PINGGIRAN BATU CAVES, BATU CAVES, SELANGOR
Registration date: 24/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by intan on Sun Jan 25, 2009 1:33 pm

hmm jgn trlmpau garang n jgn trlmpau baik nanti dorg pijak kpale lak
yg pntg kne frenly
try frst kalu x mnjdi tnye laa ckgu yg senior kt situ

intan
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 9
Age: 19
Location: ampang
Registration date: 25/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by rose on Mon Mar 30, 2009 3:51 pm

maaf, bagi pendapat saya kenali latar belakang murid dulu... jangka tahap pemikiran dan kemudian ... tackle based on their back ground ... example.. if their ... conversation based on cartoon used the advantage but we must be prepared ...

rose
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 5
Registration date: 21/02/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Mon Mar 30, 2009 4:22 pm

saya setuju, perlu kenali latar belakang murid dulu barulah kita tahu bgmana tahap yg digunakan tuk kawal murid.

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by diya99 on Sat May 16, 2009 7:48 pm

Jadi kawan mereka.mmmm...kalau bab murid memang hubungan saya dengan mereka bukan lagi saya dilambangkan seorang guru tetapi macam kakak dengan adik.Tapi yang saya musykil tu nak berurusan dengan murid tahun 1. kerana mengamalkan sikap jadi kawan mereka la mereka terlalu manja.Bila satu tidak dilayan yang lain dilayan...merajuk dan menangis. Kemudian, bila terjumpa kita siaplah kena peluk. Nak dudukan mereka di kerusi sendiri pun ambil masa 10 minit. Macam mana tu? Ada sesiapa boleh bagi tips bagaimana mengurangkan manja mereka ni.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts: 84
Location: sabah
Registration date: 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Sun May 17, 2009 12:43 am

hehe... cikgu mmg seorg yg penyayang... cuma, idea saya... kalau mereka dibiasakan dgn keadaan/layanan demikian, setelah beberapa lama, cikgu sendiri yg akan menhadapi masalah... jd, paling sesuai, biasakan mereka dgn keadaan cikgu yg masih rapat dgn mereka tetapi tegas... tujuannya ialah supaya bila cikgu cakap duduk, mereka akan terus duduk sb sdh terbiasa dgn ketegasan cikgu... kalau tdk biasakan mereka, pening kepala nt bila cikgu menyuruh mereka duduk, mereka setakat tersenyum shj tunjuk gigi susu, itupun ada yg telah hilang... Very Happy

contoh paling sesuai ialah lihat anak2 jiran, anak2 buah atau mgkin anak sendiri... mgkin pernah nampak anak2 yg terlalu terlalu terlalu nakal hingga boleh menggugurkan jantung kita melihat kenakalannya... rumah org spt rumah sendiri sj... meja almari dijadikan platform lompatan... peti sejuk jgn ckplah, selamba sj membuka mencari makanan, maka2 di rumah org... dan ibubapa yg ada di situ pula senyum2 sj, menegur sekali sekala tp menegur yg spt menggalakkan pula kenakalannya... si anak tdk kisahpun, tiada rasa takutpun sb tau tiada kemungkinan dirotan atau dimarah... mau dimarah, anak org, mau dibiarkan, aduhhhh boleh menyesakkan nafas...

pernah nampak begitu? itulah akibat anak2 yg dibiasakan dgn bulat2 kasih sayang... bukan pula membentuk mereka menjadi baik, tp menyebabkan mereka 'spoil'... hehe in idea saya sj... perlu tanya dlm hati, bila menegur, memarahi atau tegas terhdp anak2, adakah itu bermaksud kita tdk sayang mereka? sebaliknya, bila anak2 spoil (rosak) kerana kita terlalu melimpahi mereka dgn kasihsayang, adakah itu masih dikatakan kasihsayang? tdk bolehkan sambil kita memberikan kasihsayang, kita juga sekali-sekala bersikap tegas?

sekadar berkongsi idea... Smile

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by diya99 on Sun May 17, 2009 8:03 am

Dah saya cuba bertegas cikgu x. Mau tau apa mereka tunjuk pada saya. mereka ketawa adalah. Adakalanya saya rasa mau angkat bendera putih bila masuk kelas ini. Guru lain pun perasan tentang ini. Mereka komen yang walau macamana pun saya cuba garang atau bertegas, murid-murid tidak takut. Kalau takut pun sekejap saja. Lepas tu, aaa... nampak lah tu gigi susunya.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts: 84
Location: sabah
Registration date: 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Sun May 17, 2009 8:22 am

bgmanapun kita kena tengok begini... murid2 yg masih kecil tu yg perlu berubah dgn sendirinya atau guru yg perlu mengubahnya... mcm belajar, tiada anak2 yg kecil2 lg sdh rajin belajar kerana pd fikirannya dia mahu berjaya... mereka belum mampu berfikir begitu... ibubapalah yg harus mengatur kehidupan anak2 tersebut. Jd berbalik kpd kelas cikgu tu, mgkin tanpa sedar, kita guru yg memberikan 'pelaziman' kpd mereka hinggalah pd keadaan mereka sekarang ini... jd, pelaziman itu mgkin perlu dihentikan dan diganti dgn pelaziman baru yg akan lebih membuatkan kita guru rasa senang & selesa... Smile after all, mgkin itulah pilihan terbaik yg boleh dibuat...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by diya99 on Sun May 17, 2009 10:59 am

Ok. Saya cuba la lepas ni. Tapi sesiapa pun yang kenal saya memang mereka tahu walau apa pun yang saya buat tetap juga nampak tidak tegasnya bila melibatkan urusan dengan murid tetapi kalau bab kerja nampak sangat pula tegasnya.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts: 84
Location: sabah
Registration date: 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Page 1 of 3 1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum