FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 8 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 8 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

View previous topic View next topic Go down

10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by Cikgu X on Tue Dec 30, 2008 10:33 pm

10 Langkah Mewujudkan Keyakinan Diri

Berikut merupakan 10 langkah yang ringkas ke arah mewujudkan keyakinan diri:

1. Anggapkan diri anda yang diciptakan oleh Allah adalah sama seperti orang lain.
2. Orang lain boleh buat, kenapa anda tidak boleh buat?
3. Apa kekurangan/kelemahan yang ada pada diri anda dan baikinya.
4. Jangan takut-takut atau teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang positif
5. Elakkan perasaan malu yang tidak bertempat.
6. Lakukan riadah yang ringan sebelum melakukan sesuatu pekerjaan, ianya sebagai warm up dan dapat mengaktifkan diri seseorang.
7. Kemas diri dan anggapkan diri anda adalah terbaik pada hari itu.
8. Apabila berinteraksi pandang tepat pada muka dan mata orang yang kita sedang berinteraksi dan gunakan sedikit
pergerakan tangan untuk menerangkan sesuatu. Jangan terlalu kaku.

9. Apabila memulakan sesuatu tugas jangan memikirkan tentang masalah, tetapi fikirkan tentang hasilan yang akan
dapat selepas tugas tersebut.

10. Sentiasa peka terhadap waktu, jangan berlengah-lengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas.
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by azri08 on Wed Dec 31, 2008 7:26 am

Salam,bagus tu cikgu sikap hijrah mesti ada pada setiap insan,anak-anak kita mulakan dari elok ke lebih elok="excellent".Mulakan langkah pertama dengan minta restu dari ibubapa,guru dan orang yang lebih dewasa atau dari datuk nenek kita.Jangan lupakan mereka.Bagi sesiapa tidak menjenguk mereka mulakan sekarang minta restu mereka.Ziarah ke dua ibubapa kita datuk nenek saudara-mara adik abang dan kakak yang lama kita tidak bersua atau terputus hubungan,Cari mereka.Sayangi mereka.Amin. Very Happy

azri08
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 141
Age : 54
Location : sepang,bandar baru salak tinggi
Registration date : 19/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by KAY on Wed Dec 31, 2008 12:57 pm

jangan berlengah-lengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas.


Ini memang kelemahan saya. Saya suka sangat bertangguh.
avatar
KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by Cikgu X on Wed Dec 31, 2008 6:44 pm

adik kay, tingkatkan disiplin diri, pasti mudah utk mengatasi kelemahan diri..
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

nak tambah satu, dua boleh

Post by smayang_7 on Thu Jan 01, 2009 2:39 pm

1. Anggap ja orang lain tu pon sebenarnya banyak kekurangan macam kita gak dengan itu kita boleh jadik lebig relax je.

2. Fikirkan jugak sebenarnya kita ni pun orang yang boleh buat apa gak mungkin lebih baik daripada orang lain boleh buat . Laughing

smayang_7
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 10
Location : Beaufort
Humor : Life is short, make its sweet.
Registration date : 05/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by KAY on Thu Jan 01, 2009 6:39 pm

Saya akan mencuba, cikgu x. Terima kasih.
avatar
KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by mira_96 on Wed Feb 04, 2009 3:47 pm

sya pun suka berlengah-lengah....tpi sya berusaha akan meningkatkan disiplin diri yang baik... cheers
avatar
mira_96
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 446
Age : 21
Location : sAnDurKaRn
Humor : n0thing is aNything
Registration date : 25/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by Idz on Fri Feb 06, 2009 12:05 pm

In order to gain self-confidence you need to believe in yourself. If you believe in yourself then you can succeed in anything you put your mind to. You may not succeed the first time you try, but you have to keep trying until you do succeed. Quick success does not exist in our society.
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by Cikgu X on Fri Feb 06, 2009 9:27 pm

wow... very good & nice words...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by brenda on Sat Feb 07, 2009 3:54 pm

Apa erti keyajinan diri?
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by brenda on Sat Feb 07, 2009 3:56 pm

kerajinan diri, saya tahu, tapi apa itu keyajinan diri?
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by Cikgu X on Sat Feb 07, 2009 4:29 pm

mana yg sesuai, kerajinan diri atau keyakinan diri? Smile
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by Idz on Sat Feb 07, 2009 4:39 pm

Pengertian Keyakinan
Keyakinan ialah kepercayaan yang tidak berbelah bagi. Keyakinan diri pula ialah kepercayaan bahawa dirinya boleh mengendalikan kehidupannya dengan baik serta segala cabaran yang dihadapi dengan jayanya.

Kepentingan Membina Keyakinan Diri
Kebolehan anda mengatasi segala halangan dalam hidup untuk mencapai kejayaan, banyak dipengaruhi oleh keyakinan diri anda. Ini bermakna lebih yakin anda pada diri anda serta masa hadapan anda, lebih terbukalah kejayaan untuk anda.


Last edited by Idz on Sat Feb 07, 2009 4:53 pm; edited 1 time in total
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by brenda on Sat Feb 07, 2009 4:53 pm

Topic besar menunjukkan '10 LANGKAH MEWUJUDKAN KEYA-JIN-AN DIRI' nampak apa mistake?
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by mira_96 on Sat Feb 07, 2009 5:24 pm

keyajinan!!!
avatar
mira_96
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 446
Age : 21
Location : sAnDurKaRn
Humor : n0thing is aNything
Registration date : 25/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by shasha_polcey on Sat Feb 07, 2009 5:39 pm

4. Jangan takut-takut atau teragak-agak untuk melakukan sesuatu yang positif
5. Elakkan perasaan malu yang tidak bertempat.
8. Apabila berinteraksi pandang tepat pada muka dan mata orang yang kita sedang berinteraksi dan gunakan sedikit
pergerakan tangan untuk menerangkan sesuatu. Jangan terlalu kaku.

9. Apabila memulakan sesuatu tugas jangan memikirkan tentang masalah, tetapi fikirkan tentang hasilan yang akan
dapat selepas tugas tersebut.

10. Sentiasa peka terhadap waktu, jangan berlengah-lengah atau bertangguh dalam melaksanakan sesuatu tugas.[/quote]

haiyoh...thats....kind of....ME:?:Exclamation
mm... Crying or Very sad mm..Mad

shasha_polcey
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 281
Age : 20
Location : sandakan,sabah.
Registration date : 01/10/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by mira_96 on Fri Feb 27, 2009 2:18 pm

hahaha...
avatar
mira_96
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 446
Age : 21
Location : sAnDurKaRn
Humor : n0thing is aNything
Registration date : 25/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by masshara mohammad on Sat Jun 20, 2009 11:33 pm

terima kasih sebab memberi langkah2 tersebut cikgu...
kriteria sy ada la masok2 ckit kat sana..
insya-allah sy akan mngubahnya...

masshara mohammad
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 110
Age : 20
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: 10 Langkah Mewujudkan Keyajinan Diri

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum