FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 18 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 18 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Macam mana mengatasi sikap orang dengki

View previous topic View next topic Go down

Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by smayang_7 on Thu Jan 01, 2009 2:52 pm

Happy New Year.
Apa cara untuk menangani sikap orang yang dengki yang suka menyakitkan hati orang lain.Dah tu bila kita tak endahkan dia macam nak buat kita rasa macam nak gila dengan tingkah laku dan kata-kata yang bisa bak cobra's venom.
Sedihnya hati ni dengan perbuatannya tu. Sad

smayang_7
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 10
Location : Beaufort
Humor : Life is short, make its sweet.
Registration date : 05/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by KAY on Thu Jan 01, 2009 6:37 pm

Banyak banyak bersabar dan yakin ppada diri sendiri. Kata orang bila kita sentiasa berbuat baik dan fikirkan yang baik baik, perkara yang baik saja akan berlaku pada kita. Segalanya cubaan dari ynag berkuasa.
avatar
KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by Cikgu X on Sun Jan 04, 2009 1:24 pm

smayang_7 wrote:Happy New Year.
Apa cara untuk menangani sikap orang yang dengki yang suka menyakitkan hati orang lain.Dah tu bila kita tak endahkan dia macam nak buat kita rasa macam nak gila dengan tingkah laku dan kata-kata yang bisa bak cobra's venom.
Sedihnya hati ni dengan perbuatannya tu. Sad
lawan dgn psikologi... ia umpama begini, seorang kanak2 yg marah, menangis & melenting apabila diejek2 akan terus diejek2 pd masa2 akan dtg... cuba kalau kanak2 tersebut relax sj, jgn ambil kisah, gerenti pd keesokannya tdk akan diejek lagi. Jadi, maksud saya jgn ambil peduli org yg suka menyakitkan hati tu, anggap ia tdk wujud depan mata... lama2 dia akan terasa bhw dia tu 'tdk penting' pd org lain... gerenti dia akan terasa... selagi kita ambil kisah, selagi itulah dia 'seronok' manakala kita pula 'sakit jiwa' kerana perasaan meluat & marah... memang ada org yg begini yg tdk boleh hidup tanpa menyakitkan hati org lain... dia sentiasa tengok respon org2 di sekelilingnya tu, kalau mereka marah, nah happy betul dia kerana 'pancingan'nya menjadi... so lawan dgn psikologi...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by KAY on Sun Jan 04, 2009 5:35 pm

wah...bagusnya nasihat cikgu x.
avatar
KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by azri08 on Sun Jan 04, 2009 6:11 pm

Salam saya ada doa http://permatakata.wordpress.com/category/kebaikan/ satu lagi kat http://ukhti27.blogspot.com anda akan berasa tenang bila melayarinya.Dan di http://www.drtuah.com

azri08
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 141
Age : 54
Location : sepang,bandar baru salak tinggi
Registration date : 19/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by Nurul Hayaati on Tue May 26, 2009 10:19 pm

senang saja kalau dia nak dengki dengan kita biarkan sajalah..tapi kalau kita rasa bersalah kita mesti minta maaf daripadanya...yang penting Very Happy be happy...***

Nurul Hayaati
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 26/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by diya99 on Wed May 27, 2009 7:50 pm

Caranya mudah.Dekati orang pendengki tu Berbaik dengan mereka. Bila kita menjauhkan diri daripada mereka lagilah tinggi darjah kedengkiannya. Tapi bila kita bersahabat dengan mereka dan tahu kita ni bukan jenis yang sombong, gerenti kurang sikit dengkinya. Kalau katalah pergi berkursus jauh-jauh, belikanlah buah tangan. Jadi tak lah mereka dengki dengan kita.
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by diya99 on Wed May 27, 2009 8:17 pm

Nak tambah lagi. Teruskan jaga prestasi cikgu jangan kerana orang itu menyakitkan hati, cikgu menjadi lemah. Ingatlah, biar macamana pun laser mulut orang itu, buat tak tau sahaja. Buat apa gembirakan hatinya. Yang penting cikgu jangan balas balik perbuatannya. Semua ini pernah saya alami tetapi saya lawan dengan menjaga kualiti kerja saya. Saya tak endahkan apa dia cakap malah mengucapkan alhamdulillah lagi setiap kali dia menyakitkan hati. Akhirnya, orang itu sedar sendiri kerana walau macamana pun dia menyakitkan hati prestasi kerja saya tak jatuh, malahan dia pula yang jauh ketinggalan di belakang. Allah juga tak akan berserta orang yang zalim sebenarnya. Makin cikgu sabar, makin Allah bukakan pintu rezeki untuk cikgu. Tak percaya...cubalah amalkan apa yang saya buat ni.
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by nadz on Thu May 28, 2009 9:47 am

btol2..besela manusia nie..xleh lari dari sifat hasad dengki..xleh org lain lebey cket..pape pon..wat bese2 jek..yg penting kite wat je keje kite..org yg dengki ni ati die xkan senang..biar jek..Allah pasti akan tolong kite..insyaAllah

nadz
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 28/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by Idz on Fri May 29, 2009 1:05 pm

Dengki ialah satu perasaan jiwa yang timbulnya perasaan itu pada
seseorang oleh kegelisahannya memandang kelebihan yang ada pada
orang lain atau oleh kebenciannya melihat ada orang yang melebihinya
dalam sesuatu perkara atau keadaan.

Orang yang dengki atau hasad selamanya gelisah, jiwanya tidak
tenteram , kerana ini dia berusaha untuk menghilangkan suatu kelebihan
yang ada pada orang lain dengan perkataannya atau dengan perbuatannya
dan berikhtiar untuk memindah sesuatu kelebihan yang ada pada
orang lain itu kepada dirinya sendiri. Dan ada pula orang yang
dengki itu berusaha untuk menghilang atau mencedera suatu kelebihan
dari orang yang mempunyai semata-mata kebencian yang melulu, kerana
dia sendiri tidak berhajat kelebihan itu untuk dirinya. Kedua
macam kedengkian tersebut adalah tercela/tidak baik.

Kita patut kasihan mereka yang dengkikan kita... kerana mereka sebenarnya orang yang sakit 'jiwa'. Daripada memikirkan mereka maka wajarlah bagi kita meneruskan sesuatu kebaikan dengan mengabaikan halangan .. anggapkan saja ianya lumrah hidup [takkan semua org sukakan kita] dan perasaan kedengkian itu akan hilang jika kita berkasih sayang sesama makhluk. Fikirkan umpama 'ular yang menyusur akar takkan hilang bisanya'...
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Macam mana mengatasi sikap orang dengki

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum