FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 10 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 10 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


PPSMI, apa pendapat anda?

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Go down

PPSMI, apa pendapat anda?

46% 46% 
[ 12 ]
38% 38% 
[ 10 ]
15% 15% 
[ 4 ]
0% 0% 
[ 0 ]
 
Total Votes : 26

PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Cikgu X on Sun Mar 15, 2009 9:40 am

First topic message reminder :

Berikut adalah gambar drpd suratkbr ttg demonstrasi meminta kerajaan
memansuhkan pengajaran sains & matematik dlm bahasa inggeris.
a) Apa komen anda?
b) Patutkan pengajaran sn/mt balik kpd bm?
c) Ya atau tdk, berikan alasan anda.
d) Berikan cadangan jika ada.

avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down


Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by ikin on Thu May 28, 2009 8:12 pm

diya99 wrote:Ia kan. Tapi...hairan juga, walaupun soalan dalam dwi bahasa kenapa masih boleh gagal lagi.
kalau murid dah tak pandai baca, nak buat mcmana...

ikin
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 28/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by ikin on Thu May 28, 2009 8:31 pm

aku takda masalah dlm ppsmi ni... ajar dlm kelas juga ok... so aku ikut rentak je... tp kalau diberi pilihan, aku nak polisi ni dihentikan... banyak merugikan murid2 terutama luar bandar.. ttg 10% tu, takpe... ambik balik le... Smile
satu yg aku betul2 tak setuju, guru2 yg tak pandai bi, hantar je ikut kursus etems, lepas tu terus ajar sains & mt dlm bi, boleh ke? kalau yg pandai bi tu mmg takda masalahlah... di sekolah tempat aku bertugas, bila guru2 opsyen dah habis ikut etems, pihak skolah hantar pulak guru2 bukan opsyen, malah guru BM pun ada... lepas tu ajar dlm bi... ok ke ppsmi gitu? mcm main2 pulak...

ikin
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 28/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Idz on Thu May 28, 2009 10:53 pm

diya99 wrote:Ia kan. Tapi...hairan juga, walaupun soalan dalam dwi bahasa kenapa masih boleh gagal lagi.

Macammana nak jawab.. cikgu seperti saya mengajar murid saya 'all in english'. [Dah suruh sangat ajar dalam b.i]. Soalan dalam Bahasa Melayu akan hanya mengelirukan mereka...
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by ikin on Thu May 28, 2009 11:16 pm

betul tu... dah kita ajar dlm bi, sb tu bila dwibahasapun tak dpt jwb dlm bm...

ikin
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 28/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Idz on Fri May 29, 2009 12:46 pm

kita tunggulah keputusannya apabila isu ppsmi dibentangkan dalam kabinet nanti ya... apapun kita terima keputusan kerajaan dalam hal ini...
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

setuju 100%

Post by dalitahm on Sat Jun 27, 2009 10:34 pm

[.[/quote]saya sokong 100% kata2 saudari.

dalitahm
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 7
Registration date : 12/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by dalitahm on Sat Jun 27, 2009 10:38 pm

klu kjaan mau kita ajar dlm bi, patut soalan pun bi 100% dan td payah lg ada dwi bhsa. students sa kata, mrka pandai keliru n binggung dengan istilah2 yg di dwikan.tq

dalitahm
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 7
Registration date : 12/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Cikgu X on Sat Jun 27, 2009 10:48 pm

bila soalan dwibhasa, masa exam, murid mgkin akan pg baca yg BM & bukan BI... sama juga kalau di kelas, bila kita sdh biasa menterjemah perkataan english kita ke BM, bila kita bercakap, mereka akan menunggu terjemahannya...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Mitsuko on Wed Jul 08, 2009 11:32 pm

ppsmi akan dimansuhkan...
drpd pembentangn yg diberikan oleh menteri pelajaran, muhyidin, jelas menunjukkan banyak bukti kegagalan ppsmi... dgn semua 'kelemahan' yg disebut dlm berita tv3 malam ini, saya terfikir kenapa ditunggu begitu lama sebelum membuat keputusan?

saya adalah guru sains, boleh berkomunikasi dgn baik dlm english... dan saya bertutur lebih drpd 85% dlm kelas... bukan 100% kerana terpaksa menjelaskannya dlm bm kerana murid tdk faham.

jika berfikir sbg ibubapa, sdh tentu saya setuju dgn ppsmi kerana saya yakin & mampu memberi galakan, bimbingan, dorongan & tunjukajar kpd anak saya... dan saya yakin sdh tentu anak saya akan cemerlang dlm english juga...

tp... bgmana jika anda befikir secara keseluruhan dgn mengambil kira terlalu ramai murid2 di luar sana yg mempunyai keluarga yg bukan spt kita yg mampu memberi bimbingan & dorongan kpd anak2 utk belajar bi? ppsmi sekarang adalah tahun ke7 pelaksanaannya... tahun lalu sj 2008, lebih 500 ribu (setengah juta) murid menduduki upsr... bermakna
entah telah berapa juta murid yg telah terlibat dlm ppsmi ini... pd kita ibubapa yg berkeyakinan & berkemampuan membimbing anak2 mahir dlm bi memang tiada masalah... tp bgmana mereka yg tdk spt kita? dan rasa2 sdh berapa ribu (mgkin ratus rib) murid2 yg ada terlibat dlm ppsmi tp telah tdk berjaya mengikutinya kerana lemah dlm bi? dan jika tdk dpt menguasai sains & mt di sekolah rendah, di sekolah menengah pula bgmana? akan ada peningkatan? tiada? kalau tiada peningkatan, bgmana pula spm, boleh lulus? kalau gagal (kerana tdk bagus dlm sn & mt), bgmana pula masa depan mereka? akan ada kesan?

drpd kedudukan malaysia dlm sn & mt di peringkat dunia yg ditayangkan di tv td, kedudukan malaysia merosot dr kedudukan sebelum 2003... adakah ini ada kesan drpd ppsmi?

saya guru ppsmi yg mgkin baik... saya mengajar dlm bi, boleh berkomunikasi dgn baik.. & patuh kpd arahan/perintah... jika bi, maka bi lah... tp bukan kerana patriotik, bukan kerana pejuang bm... tp kerana saya memikir secara keseluruhan & berfikir secara praktikal & bukannya teori semata2... pd saya, ppsmi adalah baik kerana kemampuan saya membantu, mendorong & membimbing anak saya supaya cemerlang dlm sn & mt dlm bi... tp itu utk diri sendiri saya... utk anak2 lain yg mempunyai ibubapa yg tiada 'kemampuan' spt kita?
avatar
Mitsuko
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 33
Registration date : 17/03/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Cikgu X on Fri Jul 10, 2009 12:06 am

ppsmi akan dimansuhkan bermula 2012... secara berperingkat2...
tdk silap saya (dr newspaper), mula2 tahun 1 & 4 balik kpd bm... sekolah menengah pula tkt 1 & 4... jd mgkin 2015 barulah ppsmi dihentikan sepenuhnya & sn/m3 diajar dlm bm... saya sbg guru sains, ikut rentak sjlah... Smile

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by JCJUE on Fri Jul 10, 2009 3:37 pm

ye cikgu.. kita sebagai orang bawahan nie kena ikut sajalah.. Tapi saya sedih kerana ia tidak di sambung. Saya cuma fikirkan masa depan anak murid kita nanti.. itu sahaja..
avatar
JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 36
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by sensei_sc on Fri Jul 10, 2009 8:49 pm

salam..

banyak dah yg dikaji baik n buruknya. sbnrnya isu ni terlalu subjektif dan adakalanya boleh menyentuh isu2 ketuanan bahasa itu sndiri. nak bincang dari sudut akal..mana2 pun boleh. masing2 pnya pndapat. tapi terfikirkah kita, pandangan y kita perkatakan tu merangkumi berapa % pljr di Msia?

ada pihak yg lebih bertauliah dan berkelayakan utk mnjalankan kerja2 mengira tu. cuma sdikit pndangan..jgnlah kita mnjadikan isu ini sbg perkara yg dpt mmcahkan kesepakatan kita sbg pndidik. sy percaya, stp prkara yg diputuskan telah mengambil kira keperluan semua pihak sama ada guru, ibu bapa, dan murid kerana ianya melibatkan masa depan negara.

apa yg pnting..harap kita bersama dapat menggembleng modal insan yg sdg dahagakan ilmu drp para pndidik tnpa mengira bangsa, budaya, agama dan keturunannya.

sayang selalu

sensei... sunny

FaiLurE iS ThE rOaD tO SuCcEss...

sensei_sc
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Location : wpkl
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by masshara mohammad on Fri Jul 10, 2009 10:25 pm

pada pendapat saya...
science dan mathematics perlu diteruskan dlm bhs inggeris...
kerana ia akan melatih pelajar bkn shaja science dan mathematics tetapi juga melatih pelajar mggunakan bahasa inggeris...
kita bknnya hendak memperkecilkan bahasa melayu..tetapi kebanyakan topik dlm science and math adalah dalam bahasa inggeris...jika ianya dimelayukan jadi para pelajar yang telah terbiasa dengan bahasa inggeris akan bertambah keliru..tidakkah kekeliruan tersebut akan menambahkan lagi jumlah pelajar yg gagal??
fikir2 kan la...

masshara mohammad
MBF Member (A)
MBF Member (A)

Number of posts : 110
Age : 20
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by sensei_sc on Sat Jul 11, 2009 1:23 pm

Pd sy..mana2 pun ok. cuma elaun kene tarik balik la kot... Rolling Eyes

sensei... sunny

sensei_sc
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Location : wpkl
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Cikgu X on Sat Jul 11, 2009 6:41 pm

yalah, mmg tiada elaun lglah, hehe...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by pu3 on Sat Jul 11, 2009 9:05 pm

pd pu3 elaun d tarik balik tu x kisah la...
yg penting keselesaan kita mgajar dan yg lebih penting impaknya pada murid...

stakat elaun 10% yg d terima tu x mbawa sbarang hasil skiranya guru masi sama mgajar murid dalam bm...

pu3: Sekadar pendapat.... flower
avatar
pu3
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 45
Location : D mana ada liputan Celcom, D situ ada pu3...
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by sensei_sc on Sun Jul 12, 2009 9:57 am

Salams..
Hemm, menarik. Mengapakah sbnrnya imbuhan 10% diberi kpd guru2 ppsmi? Adakah dgn tujuan utk utk mmbuat byrn bulanan kpd kain ela baru..mmbeli brgn Tupperware @ dibuat byrn kutu?

Kisahkah kita kpd org yg mmerlukannya semasa keadaan ekonomi yg tdk stabil dan hrga brgn yg smakin meningkat? Kisahkah kita kpd rakan2 yg sgt mmerlukannya utk mmbayar yuran pengajian di ‘British Council’ atau kelas2 pengajian bhs inggeris yg lain bg memantpkan penguasaan bhs inggeris krn ingin memanfaatkannya d skolah? Selain itu, tahukah kita bhw imbuhn trsebut juga blh digunakan utk fotostat bhn pengajaran..dan juga menampung keperluan mghantar pasukan sekolah ke ssuatu pertandingan? Malah banyak faktor lain yg boleh dipertimbangkan dgn jumlah ‘kecil’ itu.

Mgkin ada yg tdk kisah..krn masih bkemampuan utk mnampung diri @ merasakan mmg tdk spatutnya menerima imbuhan trsebut krn mngajar sc @ math dlm bm. Perlu diingat, rzki yg diterima bknlah dtntukan oleh KPM. Ianya telah dtntukan oleh-Nya. Maka terimalah dgn berlapang dada dan bkn dgn mmperlekehkan rzki trsebut.

Suka sy mengingatkan diri sndiri bhw kesukaran kpd guru2 yg mengajar dlm bi tlh dtntuka olehNya. Maka wajarlah ckgu menerima kerana amanah yg dipikul..utk kita mengajar dlm bi dan bkan utk menaikkan nama skolah melalui peratus yg tnggi dlm upsr @ meningkatkan bilangan pelajar mperoleh A dlm sc n math dgn mngajar sc @ math dlm bm.

Dan bila dtentukan utk mngajar dlm bm..kita laksnakan juga wpun elaun yang dianggap ‘tdk seberapa’ oleh sstengah pihak akan ditarik balik. Heheh..jgn sedih yer…

Sekadar pndpt juga.

Sensei..
sunny

sensei_sc
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Location : wpkl
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Cikgu X on Sun Jul 12, 2009 12:04 pm

bagus idea2 anda semua...
10% tu bukan atas permintaan kita guru2 sains tp atas pemberian kerajaan... kalau dr dulu ppsmi tiada 10% atau 5%, sdh tentu sekarang ini tdk timbul perkara kehilangan insentif akibat drpd pemansuhan ppsmi... malah saya yakin, kalau sejak dulu tiada insentif pun ppsmi tetap berjalan spt sekarang ini..

walaupun dr segi teori, elaun tersebut bolehlah digunakan utk tujuan2 spt tusyen & membeli buku2 bg memahirkan diri dlm bi, bgmanapun penggunaan duit elaun tersebut tetap hak kpd guru2 sendiri... apa mereka buat, terpulang pd guru2 sendiri... bgmanapun, sbg guru yg terlibat dgn ppsmi, sdh semestinya dan sepatutnya berusaha memantapkan diri dlm bi agar ppsmi dpt dijalankan tanpa banyak masalah... bgmanapun, hal ini juga setakat berbentuk 'teori', sdg praktikalnya hanya guru sendiri yg tau...

kita juga sedar banyak hal lain mempengaruhi 'prestasi' ppsmi... antaranya, bila pelaksanaan ppsmi sdh sampai ke tahun 6, keperluan bilangan guru yg banyak diperlukan... tp hakikatnya, tiada bilangan guru sains & matematik sebanyak itu... maka jabatan pelajaran menghantar guru2 lain spt guru BM menghadiri kursus etems selama sebulan dan kemudian selepas itu mengajar ppsmi... hal ini bukan terpencil lagi, malah saya percaya semua sekolah ada mengalaminya... bukan memperkecilkan guru2 bm tp mereka adalah guru bm, opsyen bm... bayangkan tetiba mengajar sains/m3, dlm bi... boleh bayangkan hal ini? Saya sbg guru sains, katalah disuruh mengajar muzik... bolehkah? ada yg cakap boleh... tp sebaik guru opsyen muzikkah?

dan ini hanya faktor2 kecil yg telah mempengaruhi keberkesanan ppsmi... dgn melihat kpd fakta yg dinyatakan mengenai prestasi ppsmi, adakah wajar ia diteruskan atau dihentikan? saya ok, anda ok, ramai guru ok kalaupun ppsmi diteruskan atau tdk... tp apa yg menghairankan, terdpt juga pihak2 yg tetap berkeras mahu ppsmi diteruskan walaupun hasil kajian jelas menunjukkan kegagalan ppsmi... saya tertarik dgn kenyataan cikgu mitsuko, jika kita berfikir utk diri sendiri, sdh tentu saya juga mahu ppsmi diteruskan kerana saya tau saya boleh membimbing anak2 saya dlm subjek ppsmi... tp bgmana mereka ibubapa yg tdk mampu?

apapun, sbg guru sains, saya akur bhw saya adalah di pihak yg walau apa sekalipun, saya perlu menurut perintah... dgn tiada bantahan... walaupun sekali sekala memberi komen setuju atau tdk setuju... ia hak asasi setiap manusia...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by pu3 on Sun Jul 12, 2009 2:01 pm

setuju dgn pendapat cikgu X tp perenggan yg terakhir skali tersangatlah setuju.... Wink


pu3: flower
avatar
pu3
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 45
Location : D mana ada liputan Celcom, D situ ada pu3...
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by sensei_sc on Sun Jul 12, 2009 5:33 pm

salam...

This was the statement given by then Education director-general Datuk Alimuddin Mohd Dom in Nov 2008 when UPSR was released:

“The overall Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) results this year are better as compared to five years ago, with an increase in the number of students scoring all A's. Education director-general Datuk Alimuddin Mohd Dom said, of the 518,616 UPSR candidates, 46,641 or 9.2 per cent scored all A's, as compared to only 7.8 per cent five years ago.

He said there was also an obvious improvement in the number of candidates answering Science and Mathematics questions in English, whereby 159,234 students answered their Science paper in English as compared to 1,324, the previous year. He said 238,153 candidates answered their Mathematics paper fully in English. Last year, only 1,075 tackled the paper in English.

Alimuddin was speaking at a news conference to announce the results of the 2008 UPSR, Thursday. ”

Now Education Ministry is changing their story and said that PPSMI is a failure.

any comment?

sensei... sunny

sensei_sc
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Location : wpkl
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Cikgu X on Sun Jul 12, 2009 8:08 pm

betul tu cikgu... saya sendiri tertanya2 bila mula2 keluar berita tempoh hari ttg ppsmi ni... sebelum ini, dikatakan prestasi sains upsr meningkat... apa sdh jadi? mana berita yg betul?

ttg menjawab dlm bi, saya kdg2 terasa hairan juga kenapa hal ini begitu di highlight kan... pihak2 tertentu malah berbangga kerana bilangan murid yg menjawab soalan dlm bi meningkat berbanding mereka yg menjawab dlm bm... secara lojik, mahu atau tdk, sdh tentulah bilangan yg menjawab dlm bi lebih ramai kerana subjek tersebut memangpun diajar dlm bi... maka masuk akallah lebih ramai yg menjawab dlm bi... mgkin ada yg ingin menjwb dlm bm, tp tdk tahu membentuk ayat bm kerana dlm kelas diajar dlm bi..

saya terfikir, mgkin ramai pihak sebenarnya tdk faham ttg pengajaran sains... mgkin pd pendpt mereka, sains ini sama shj dgn subjek2 lain yg kalau rajin membaca, dgn mudah boleh menjawabnya... mereka tdk tahu menjawab bhg b memerlukan pemahaman & teknik yg betul... faham mcmanapun tp kalau tdk tahu teknik menjawab, akan gagal juga... hanya dpt score bhg A sjlah...

mgkin ramai tdk tahu yg mengajar sains bukan setakat mengajar mengikut sukatan pelajaran shj ttp juga perlu mengajar ttg teknik menjawab bhg b sains yg mmg sangat penting dlm peperiksaan... malah saya percaya ramai tdk tahu yg teknik menjawab bhg b tdk terdpt pd mana2 buku tetapi melalui kajian & usaha guru itu sendiri memahaminya. Dan inilah sebenarnya salah satu faktor kecil yg telah mempengaruhi ppsmi... saya sebelum ini adalah ketua panitia sains, saya sendiri ada melihat 'guru2 sains terjun' yg tdk menerima jawapan murid dlm bhg b semata2 kerana ayat jawapan murid tdk sama dgn ayat di kertas jawapan di bhg belakang buku rujukan. Kenapa begitu? Sb mereka tdk memahami teknik menjawab bhg.B sains... pd mereka, hanya 1 shj jawapan bg soalan, "berapakah umur awak?"... iaitu, "Saya berumur 12 tahun." Pd mereka, jawapan lain drpd ayat tersebut tdk diterima walaupun membawa erti yg sama...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by pu3 on Sun Jul 12, 2009 9:22 pm

Cikgu X wrote:mgkin ramai tdk tahu yg mengajar sains bukan setakat mengajar mengikut sukatan pelajaran shj ttp juga perlu mengajar ttg teknik menjawab bhg b sains yg mmg sangat penting dlm peperiksaan... malah saya percaya ramai tdk tahu yg teknik menjawab bhg b tdk terdpt pd mana2 buku tetapi melalui kajian & usaha guru itu sendiri memahaminya. Dan inilah sebenarnya salah satu faktor kecil yg telah mempengaruhi ppsmi... saya sebelum ini adalah ketua panitia sains, saya sendiri ada melihat 'guru2 sains terjun' yg tdk menerima jawapan murid dlm bhg b semata2 kerana ayat jawapan murid tdk sama dgn ayat di kertas jawapan di bhg belakang buku rujukan. Kenapa begitu? Sb mereka tdk memahami teknik menjawab bhg.B sains... pd mereka, hanya 1 shj jawapan bg soalan, "berapakah umur awak?"... iaitu, "Saya berumur 12 tahun." Pd mereka, jawapan lain drpd ayat tersebut tdk diterima walaupun membawa erti yg sama...

yuppss btul tu... biasanya guru bidang terjun akan ikut sja jwpan yg dberi tanpa menerima pakai jwpan murid yg smemangnya mberi maksud yg sama... apa org kata "skema"?

pu3: hehehe pu3 pun pada awalnya macam tu... flower
avatar
pu3
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 45
Location : D mana ada liputan Celcom, D situ ada pu3...
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by sensei_sc on Mon Jul 13, 2009 1:24 am

salam..

Sentiments voiced over the past four/five days have generally reflected disbelief, disappointment, anger, frustration and despair at the decision to revert the teaching of Science and Maths back to BM. The decision has gone down well with certain groups of Malaysians and back-fired for another group of Malaysians (please visit the following portal for words from the horses' mouths: http://www.mysinchew.com/node/27004 ). But for the majority, the decision is certainly a bitter pill to swallow.

I'll not reiterate what have been said over the past few days but I have one strong wish: If the Government of Malaysia does insist on implementing the teaching of Science and Maths in BM, please start with Standard One pupils. Please do not touch those who are currently being taught in English. Please do not change horses, mid-stream. Doing so will create so much confusion to the studies of Science and Maths. Imagine being taught and having one's foundation built on English, only to face the concluding years and critical government exams with new terminologies!. A great deal of time will be spent trying to learn the translations of the facts rather than the facts themselves. Someone had aptly commented that this will kill any interest whatsoever the students have in Science/ Maths.

just an opinion. sayang selalu.

sensei... sunny

sensei_sc
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Location : wpkl
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Cikgu X on Mon Jul 13, 2009 2:23 am

yes, i agree wth you my friend... they should only implement it to the year 1 pupils... if they implement the teaching of sn/m3 in BM to other classes, definitely it will confuse them all... if i'm not mistaken, the abolishment of the ppsmi will start in 2012... for year 1 and 4... also form 1 & 4... imagine what will happen to the year 4 & form 4 students... i'm sure it will confuse them a lot interm of terminologies because before that they already been taught and familiar with science/m3 terminologies in english only... and not in bm...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by sensei_sc on Mon Jul 13, 2009 11:17 am

salam..

BTW, one has to remember that science is not a single subject. In Forms 4 and 5, Science is taught as Biology, Chemistry and Physics - each discipline having highly-specialised terms to describe various parts/ functions/ processes. Even the studies of Medicine, Dentistry, Pharmacology and technical subjects at the universities in Malaysia have reverted back to the English Language as the universities' administrators have seen the wisdom in keeping terminologies and facts in English. Apart from being able to access more publications/ resources worldwide (most which are presented in English), graduates can confidently meet their counterparts worldwide and have meaningful discussions/ collaborations as they speak the same "lingo". The same should apply to primary and secondary schools.

Malaysians must discard racial sentiments in this issue. This issue does not, in any way, trivialise the use of Bahasa Malaysia. As a Malaysian, I am proud of our National Language and to master its usage is crucial in preserving our language and heritage. Science and Maths can still be taught in English for practical reasons while still upholding the importance and value of the national language. Our country’s leaders should, therefore, not politicize the issue but take a hard look at the long term implications of teaching Science and Maths in English. One of the complaints in PPSMI is that the teachers and pupils are struggling to grasp the fundamentals of the language. But we have come so far in this attempt to improve ourselves, our country and our future. Can’t we all just persevere as we reach our goals? What happened to the spirit of “Malaysia Boleh”?

The Ministers of Education in recent years have strongly urged Malaysians to send their children to Kebangsaan schools, reassuring parents that Kebangsaan schools are at par with national-type schools and are equally as good as private/ international schools. With the reversal of PPSMI, it is clear that Kebangsaan schools will NEVER be at par with their counterparts. Students from Kebangsaan schools will always be education-handicaps.

We can only hope and pray that the Government of Malaysia will spare a thought for the future of our country and countrymen. Progress is not without struggles but if we persevere (and with God’s help), we, Malaysians, certainly Boleh!..

Keep smiling.

sensei... sunny

sensei_sc
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Location : wpkl
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: PPSMI, apa pendapat anda?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 3 of 4 Previous  1, 2, 3, 4  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum