FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 23 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 23 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


MIMPI NGERI

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

MIMPI NGERI

Post by Nica97 on Tue Jul 07, 2009 10:55 pm

Aku berasa sangat letih kerana bermain bola sepak bersama kawan-kawan dengan sangat gembira. Sampainya saya di rumah, saya pun tidur di sofa yang terletak di ruang tamu.
Tiba-tiba, saya terdengar pintu rumah saya diketuk, saya segera ke hadapan pintu untuk membuka pintu dan melihat siapa yang mengetuk pintu itu. Tetapi setelah saya membuka pintu itu, saya tidak melihat seorang pun berada di hadapan pintu.
Saya pun pergi ke luar rumah untuk memeriksa keadaan di sekeliling rumah. Selepas saya menjejakkan kaki ke luar rumah, saya melihat seorang wanita yang menawan dan cantik. Rambutnya hitam berkilau, bajunya yang berwarna putih dan tangannya yang lembut sedang membelai-belai seekor kucing yang berwarna hitam.
Saya mendekatinya kerana ingin bertanya, tetapi semasa saya mendekatinya,saya telah menakutkan kucingnya. Wanita itu pun menoleh ke arah saya. Saya berasa sangat hairan dan takut kerana wajah wanita yang cantik itu bertukar menjadi seorang nenek tua yang sangat hodoh dan menakutkan.
Saya berasa sangat takut. Saya pun berlari dengan secepat-cepatnya untuk melarikan diri daripada dikejar oleh hantu itu. Semasa saya ingin menaiki tangga untuk naik ke atas, malangnya saya telah terjatuh. Hantu itu semakin mendekati saya. Saya berasa takut lalu menjerit "ibu!ayah! tolong saya! ada hantu."
Tiba-tiba, saya terasa bahu saya digoyang-goyangkan. Saya juga melihat seorang budak perempuan yang saya sangat kenali. Budak perempuan itu berkata " abang, kau mimpi ngeri yah? Tulah,lain kali sebelum tidur mesti cuci kaki tu dulu." Rupa-rupanya budak perempuan itu ialah adik bongsuku, Rina. Di sebelahnya juga ialah ibu saya. Saya segera bangun. Saya berjanji kepada ibu agar akan mencuci kaki sebelum tidur. tongue

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Age : 19
Location : Tamparuli, Sabah.
Registration date : 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Nica97 on Tue Jul 07, 2009 10:56 pm

cikgu-cikgu sekalian, tolong semak karangan saya ni yah Smile

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Age : 19
Location : Tamparuli, Sabah.
Registration date : 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Cikgu X on Tue Jul 07, 2009 11:04 pm

cerita yg menarik, bagus... kita tunggu ada guru BM yg memeriksa...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by AiZaT_aKmAl 94 on Tue Jul 07, 2009 11:08 pm

saya bkn ckgu....
cume confuse ngan penggunaan saya dan aku.....

AiZaT_aKmAl 94
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Cikgu X on Tue Jul 07, 2009 11:15 pm

ya, dlm karangan, tdk boleh menggunakan kedua2nya sekali...
jgn risau, pasti ada guru BM yg akan memeriksanya...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Nica97 on Wed Jul 08, 2009 7:36 pm

ada lagi tak kesalahan yang lain selain penggunaan aku dan saya? saya ialah murid tahun 6, adakah karangan ini boleh memberi saya mendapat markah yang tnggi ?
Smile

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Age : 19
Location : Tamparuli, Sabah.
Registration date : 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by pu3 on Wed Jul 08, 2009 9:48 pm

klu x silap pu3 la....

penggunaan perkataan 'aku' biasanya di gunakan dalam karangan berbentuk autobiografi atau berbentuk penceritaan.... senang cakap karangan yang x formal la kiranya....

klu 'saya' biasanya d gunakan dlm surat rasmi, laporan tau sbgainya yg berbentuk formal....

x bole guna kdua2nya dlm satu karangan.... klu dari mula guna sya, gunakan la smpai abis cerita.... dan bgitu la jg dgn aku...

betulkan klu pu3 salah ya cikgu bm... Wink Wink Wink

pu3
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 45
Location : D mana ada liputan Celcom, D situ ada pu3...
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Nica97 on Wed Jul 08, 2009 10:48 pm

THNX 4 ALL THE COMMENT

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Age : 19
Location : Tamparuli, Sabah.
Registration date : 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by pu3 on Wed Jul 08, 2009 10:51 pm

ok Nica... all the best 4 u... Wink Wink Wink

pu3
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 45
Location : D mana ada liputan Celcom, D situ ada pu3...
Registration date : 05/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by yuqi on Thu Jul 09, 2009 12:40 am

Saya rasa karangan awak Nica97 memang menakutkan sayalah . cyclops cyclops

yuqi
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 69
Location : Kuala Lumpur
Humor : Selamat Tahun Baru 2010
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Nica97 on Thu Jul 09, 2009 5:00 pm

ehhee...jgn tkt...^-^

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Age : 19
Location : Tamparuli, Sabah.
Registration date : 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by yuqi on Fri Jul 10, 2009 8:39 pm

ok

yuqi
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 69
Location : Kuala Lumpur
Humor : Selamat Tahun Baru 2010
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Nica97 on Fri Jul 10, 2009 10:39 pm

OkeY2.. Very Happy

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Age : 19
Location : Tamparuli, Sabah.
Registration date : 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Opppsseeeyyy , baru tahu :( takutt :D

Post by fyqa.yusof on Thu Jan 21, 2010 8:00 pm

Pada suatu malam pada hari Sabtu,saya berseorangan di rumah kerana ibu dan ayahku pergi membeli lauk-pauk.Abang dan kakakku pula pergi ke kedai. untuk membeli kasut baharu.Suasana yang menyeramakan itu menyebabkan bulu romangku meremang Razz.Jam menunjukkan tepat pukul 9.30 minit tetapi tidak seorang pun yang mengetuk daun pintu.15 minit kemudian,loceng rumahku berbunyi. 'TingTong' . Dengan cepat saya berdiri lalu membuka pintu.Kelihatan temanku berdiri disitu.Saya pun menjemput dia masuk.Sikapnya kelihatan agak aneh.Dia agak kasar sedikit.Lalu,saya pun bertanya "Kenapa awak kelihatan aneh hari ini , kelihatan kasar sedikit." Terus dia menjawab " Ah ! Senyap lah kau ! Bawakan aku sedikit makanan ! Sekarang ! Tak payah tercegat kat situ ! "
Dengan keadaan gementar,saya pun mengambil makanan iaitu mee goreng yang digoreng oleh ibuku.
Tanpa mengatakan apa-apa , dia terus merampas mangkuk yang isinya mee goreng itu . Tanpa menggunakan garfu yang disediakan,dia menggunakan tangan untuk makan.Dia kelihatan sungguh gelojoh.Saat itu diriku mula ingin menjerit ketakutan.Tiba-tiba , telefon rumah berdering , dengan pantas saya mengangkat telefon . Kedengaran suara ibu di telefon . Begini perbualanku bersama ibu :

Saya: Hello ?
Ibu : Haa , Afiqah . Ini ibu ni.
Saya : Ya , mengapa ibu ?
Ibu : Ibu pulang lambat lagi . Jaga diri , ya ?
Saya : Tapi , ibuu .... Ibu !!

(Tuppp . Telefon diletak)

"Eh , siapa tu ? " kata temanku tadi , Ezryn
"Emm , ibuku . Katanya dia pulang lewat . Entah , tidak tahu mengapa . " Kataku .
"Padan Muka ! " katanya .
"Hishh , awak ni mengapa hari ini ? Aneh ! " kataku .
"Macam-macam lah kau tuu ! " katanya . Kemudian terus dia ke ruang makan.
Saya masih lagi di ruang tamu.
Apabila saya ke ruang makan , kelihatan tingkap pecah dan Ezryn juga tidak ada.
Saya terus menghubungi ibu tetapi tidak ada yang menjawab . Begitu juga yang lain . Jiranku tidak ada di rumah . Mereka pulang ke kampung .
Saya tidak tahu hendak buat apa , jadi saya pun mencari kayu kepunyaan abang saya yang dia simpan di bawah katil . Semasa saya hendak mengambil kayu tersebut , saya terlihat mayat di bawah katil lalu saya menjerit sekuat yang mungkin.
Tiba-tiba , daun pintu diketuk buat kedua kali .
Saya terus membuka pintu.Kelihatan kakak dan abang yang pulang.Saya terus memeluk mereka lalu menceritakan hal tersebut.Lepas itu , kami berpindah ke Cheras.Pada mulanya mereka tidak percaya . Tetapi setelah mereka terlihat sendiri setelah beberapa hari itu barulah mereka membuat keputusan hendak berpindah.Setelah lama kami berpindah barulah kami tahu bahawa pemilik lama rumah tersebut pernah dibunuh.

(Begitulah cerita merapu yang saya mereka) okeyy takk cikgu ? HAHA

fyqa.yusof
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 3
Registration date : 21/01/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by fify on Sun Jan 24, 2010 5:03 pm

best citer...bagus2....

fify
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 89
Age : 20
Location : Malaysia
Humor : jadi lah diri sendiri..
Registration date : 25/08/2009

View user profile http://fifymbf.hi5.com

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by eve on Mon Jan 25, 2010 10:56 pm

Memang menakutkanlah.....mungkin kalau saya, dah lama pengsan...hahahha

eve
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 70
Registration date : 21/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by scholastica nicol alecsan on Wed Jan 27, 2010 4:30 pm

@fyqa.yusof

mengerikan btul cie awak 2,tapi...best giler jugak kan

scholastica nicol alecsan
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 76
Age : 18
Location : donggongon,penampang,sabah
Humor : this is what i say....I LOVE MUSIC,INDIE BANDS,BUNKFACE AND AKIM AF7..!!!!!!!!!!!!!
Registration date : 18/11/2009

View user profile http://www.scholasticanicolalecsander@yahoo.com

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Cikgu X on Wed Jan 27, 2010 9:16 pm

bagus cerita mimpi ni...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by cik gedik on Fri Jan 29, 2010 3:44 pm

mimpi ngeri yg pernah ialah hantu cekik sya cikgu ape plak mimpi ngeri cikgu?

cik gedik
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 3
Registration date : 19/11/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by scholastica nicol alecsan on Fri Jan 29, 2010 6:06 pm

mimpi ngeri yg sya pernah ada pulak adalah.......tak pernah pun ada mimpi psl hantu

scholastica nicol alecsan
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 76
Age : 18
Location : donggongon,penampang,sabah
Humor : this is what i say....I LOVE MUSIC,INDIE BANDS,BUNKFACE AND AKIM AF7..!!!!!!!!!!!!!
Registration date : 18/11/2009

View user profile http://www.scholasticanicolalecsander@yahoo.com

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by azrin on Sun Jan 31, 2010 3:05 pm

ye ke.ke x nk gi tau

azrin
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts : 166
Age : 20
Location : bongawan,sabah
Humor : What The??
Registration date : 29/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by fify on Sun Jan 31, 2010 9:19 pm

hai azrin ...awq tk der mimpi ngeri ker....

fify
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 89
Age : 20
Location : Malaysia
Humor : jadi lah diri sendiri..
Registration date : 25/08/2009

View user profile http://fifymbf.hi5.com

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Cikgu X on Sun Jan 31, 2010 9:21 pm

adik fify pula?

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by fify on Sun Jan 31, 2010 9:23 pm

ade ckgu....sye mimpi hantu brkwn dgn sye...ngeri ker tu...entahlah ckgu...tpe sy serius ....mmg btol sy mimpi sye brkwn dgn hantu...
seram lah..takut...

fify
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 89
Age : 20
Location : Malaysia
Humor : jadi lah diri sendiri..
Registration date : 25/08/2009

View user profile http://fifymbf.hi5.com

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Cikgu X on Sun Jan 31, 2010 9:27 pm

hehe... jgn berkawan betul2 dah le...

ok, memandangkan kita ni di ruangan bahasa malaysia, cuba adik ceritakan mimpi adik tu dlm bentuk karangan, lengkap dgn ayat2 betul, ejaan betul dsb... boleh juga adik2 sekolah rendah yg lain baca & belajar...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: MIMPI NGERI

Post by Sponsored content Today at 9:18 pm


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum