FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 8 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 8 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 9:16 pm
Latest topics
» Saya TAk faham BM pemahaman
by Admin Tue Jul 08, 2014 10:33 pm

» Learn Chinese Language for Kids in Klang, Slangor
by acesilmy Thu Jun 19, 2014 5:37 pm

» Budak 11 tahun mekanik kereta
by Admin Sun Jun 15, 2014 11:00 pm

» Kerjaya dalam bidang kesihatan
by Admin Sun Jun 15, 2014 10:57 pm

» 10 PENYAKIT UTAMA DI MALAYSIA
by Admin Sun Jun 15, 2014 10:56 pm

» strange animals
by Danielson.Hilarion.Ladi Tue May 27, 2014 1:07 pm

» nak dpt 5A upsr...
by Admin Sun May 25, 2014 11:08 am

» bahasa melayu kertas 1
by Admin Sun May 25, 2014 11:07 am

» saya budak baru.....
by Admin Sun May 18, 2014 11:24 pm

» jangan mrah eh........
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 4:11 pm

» Permintaan : Allow me to post external link
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 4:00 pm

» Gambar Anda
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 3:47 pm

» Nasihat sahaja
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 3:39 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by 'Ainun Najihah Sun May 18, 2014 3:33 pm

» INVITATION TO ENGLISH TEACHERS
by Admin Mon May 12, 2014 4:00 pm

» MATE FORM 3
by Admin Mon May 12, 2014 4:00 pm

» MATHEMATICS PAPER 2
by Admin Mon May 12, 2014 3:59 pm

» kelemahn sa dlm menukar nombor becampur kepada peratus !!!!
by marycute Thu May 08, 2014 2:49 pm

» 5A s
by Bidin al zaifa Tue May 06, 2014 4:39 pm

» Newbie!!
by Bidin al zaifa Tue May 06, 2014 4:37 pm

» Berapa Result UPSR anda?
by Bidin al zaifa Tue May 06, 2014 4:33 pm

» TESTING>>>
by Bidin al zaifa Tue May 06, 2014 4:31 pm

» Hello there,,
by Bidin al zaifa Tue May 06, 2014 4:26 pm

» Tusyen khas Sains (online) percuma
by Admin Mon May 05, 2014 11:14 pm

» jom belajar integers
by Bidin al zaifa Mon May 05, 2014 7:44 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Karangan - Saya Sebuah Basikal 5 4.6 11

Karangan - Saya Sebuah Basikal

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Nica97 on Fri Jul 10, 2009 6:58 pm

Aku ialah sebuah basikal yang berjenama LERUN. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terdapat di Selangor Darul Ehsan. Pada suatu hari, aku telah dihantar ke sebuah kedai basikal di Kota Kinabalu,Sabah.
Aku dihantar ke Kota Kinabalu dengan menggunakan kapal terbang. Setelah aku sampai di lapangan terbang Kota Kinabalu, aku diangkat dan dimasukkan ke dalam lori lagi dan dihantar ke kedai. Kedai itu dikenali sebagai CHILDREN SHOP. Di sini, aku dipamerkan kepada orang ramai. Ramai pelanggan yang tertarik dengan kelebihanku tetapi mereka tidak mampu untuk membeliku kerana aku dijual dengan harga yang mahal, iaitu RM450.
Pada suatu hari, seorang remaja lelaki yang kacak telah membeliku. Dia membayar duit kepada penjual lalu membawa aku pulang ke rumahnya. Remaja yang kacak itu bernama Kevin.
Kevin selalu menggunakan aku ke sekolah dan bersiar-siar di sekitar bandar Kota Kinabalu. Aku juga selalu dibawa bersiar-siar di tepi pantai. Aku berasa sangat bangga kerana dapat berkhidmat untuk kepada tuanku. Aku dijaga dengan begitu rapi sekali. Setiap hari, aku dibersihkannya.
Setelah beberapa tahun kemudian, badan-badanku telah berkarat. Cat di badanku juga telah tiada. Aku tidak secantik dulu lagi. Kini aku telah ditempatkan di bangsal kereta ayah kevin. Di sinilah aku menghabiskan sisa-sisa hidup aku sebagai sebuah basikal.


Tolong Semak Karangan Aku Cikgu BM... Razz


Last edited by Nica97 on Wed Oct 28, 2009 7:29 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : sory.....saya edit bab sa bnyk buat kesalahan dlm karangan ni...)

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts: 25
Age: 17
Location: Tamparuli, Sabah.
Registration date: 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by shaena99 on Sun Jul 26, 2009 12:20 pm

AKU IALAH SEBUAH BASIKAL YANG BEJENAMA LERUN.AKU DILAHIRKAN DI SEBUAH KILANG YANG TERDAPAT DI SELANGOR DARUL EHSAN.PADA SUATU HARI;AKU TELAH DIHANTAR KE SEBUAH KEDAI BASIKAL DI KOTA KINABALU,SABAH.SD

shaena99
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 4
Registration date: 25/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by ram on Mon Aug 24, 2009 7:47 pm

uikikuk

ram
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 24/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Nica97 on Fri Sep 04, 2009 1:22 pm

?>????

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts: 25
Age: 17
Location: Tamparuli, Sabah.
Registration date: 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by brenda on Fri Sep 04, 2009 2:32 pm

Saya tak faham apa kamu cakap tentang ni..

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by laychuan on Wed Sep 16, 2009 7:45 pm

Aku ialah sebuah basikal yang berjenama "BMX".Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terdapat di LONDON.Badan aku diperbuat daripada besi dan plastik.Aku berwarna kuning dan hitam.
Selepas aku siap dibuat, aku dan rakan-rakan dihantar oleh pekejar ke sebuah lori.Aku berasa sangat takut.Selepas 16 jam kemudian,aku selamat tiba di MALAYSIA.Aku dan rakan telah dihantar ke sebuah kedai yang menjual basikal.Aku dipamerkan di atas rak.
Setelah beberhari kemudian, aku berasa sedih:cry:kerana tiada seorang pun tidak membeli aku.Pada suatu hari, seorang pemuda yang kacak dengan seorang kanak-kanak telah mari ke kedai untuk membeli basikal.Kanak-kanak telah memilih aku.Pemuda itu mengeluarkan wang sebanyak RM1000.
Tuanku pun membawa aku balik ke rumah. Tuanku mencuci aku.Pada masa lapang, tuanku selalu menunggang aku ke taman permainan.
Malang aku tidak berpanjangan.Pad suatu hari, tuanku menunggang aku ke jalan raya. Tuan melihat seorang pemuda sedang menjual ais-kream.Tuan pun meletakkan aku di jalan raya.Tuan lari ke arah pemuda itu untuk membeli ais-kream.Kemudian,sebuah lori telah langgar aku.Badan aku telah rosak dan tidak dapat dipasang lagi.Tuanku membuang aku ke lori sampah yang busuk.
Inilah riwayat hidupku.

laychuan
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 16/09/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by ASP on Fri Oct 02, 2009 1:24 pm

aku berasa sedih:cry???
kenapa tiba-tiba gunakan Bahasa Inggeris?

ASP
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 1
Registration date: 02/10/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Cikgu Edy on Fri Oct 02, 2009 2:43 pm

Secara keseluruhannya, karangan yang adik-adik buat adalah menarik namun kebanyakkan karangan ini "seperti kekurangan sesuatu".

pada pendapat cikgu, kekurangan itu adalah:-
a. Kekurangan perbendaharaan kata
b. Kekurangan gaya bahasa yang menarik

Oleh itu, satu cara yang berkesan untuk menambahbaik kekurangan ini adalah untuk melakukan banyak pembacaan.

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts: 968
Humor: hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date: 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by brenda on Sun Oct 04, 2009 4:15 pm

Banyak 'spelling' salah..

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by brenda on Sun Oct 04, 2009 4:20 pm

Sebab dia nak guna emotion, tapi dia tak pasang BBCode mungkin..

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by azrin on Mon Oct 05, 2009 10:19 am

ya betultu brenda

azrin
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts: 166
Age: 18
Location: bongawan,sabah
Humor: What The??
Registration date: 29/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by fify on Mon Oct 05, 2009 6:05 pm

kita boleh ke buat krgn dlm nie lps tu kte suruh ckgu dlm forum nie semak kn....

fify
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts: 89
Age: 17
Location: Malaysia
Humor: jadi lah diri sendiri..
Registration date: 25/08/2009

View user profile http://fifymbf.hi5.com

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Cikgu Edy on Tue Oct 06, 2009 7:08 am

fify wrote:kita boleh ke buat krgn dlm nie lps tu kte suruh ckgu dlm forum nie semak kn....

boleh, teruskan saja fify, nanti cikgu semak.... Laughing

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts: 968
Humor: hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date: 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by azrin on Thu Oct 08, 2009 11:21 am

kalau saya buat karangan dalam ni boleh ke cikgu edu semak kan

azrin
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts: 166
Age: 18
Location: bongawan,sabah
Humor: What The??
Registration date: 29/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Cikgu Edy on Thu Oct 08, 2009 8:09 pm

azrin wrote:kalau saya buat karangan dalam ni boleh ke cikgu edu semak kan

silakan azrin.. kalau bukan cikgu edy, ramai lagu guru2 di sini yang boleh membantu...

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts: 968
Humor: hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date: 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum