FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 13 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 13 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» PartTime English Teacher Required (RM3700) - Weekend / After Office Hour
by anissophea Wed Oct 29, 2014 9:30 am

» Lot Banglo Cantik di Besut_Tepi Sekolah
by wanzarif Wed Oct 29, 2014 12:54 am

» Produk Kelantan TERBARU_Susu Kambing Campur Madu
by wanzarif Wed Oct 29, 2014 12:53 am

» Terjemahan Melayu - Inggeris ( English to Malay Translation )
by anissophea Tue Oct 28, 2014 10:25 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» soalan BM
by M.TASHVEENA* Mon Oct 06, 2014 1:52 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:37 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

» Attention !! Tlg Share Ramalan SPM tahun 2014
by icakus Thu Sep 11, 2014 10:31 pm

» Bagaimana kamu tahu tentang forum ini?
by aqilah humaira' Thu Aug 28, 2014 10:05 pm

» paper 2 sangat susah!!..
by king danesh Thu Aug 28, 2014 9:50 pm

» Berapa Result UPSR anda?
by Najib Rosli Sat Aug 23, 2014 12:30 pm

» Newbie!!
by erwinmaya Tue Aug 19, 2014 5:49 pm

» KERJAYA SEBAGAI PEGUAM???
by dama Mon Aug 18, 2014 7:12 pm

» karangan bi paper 2
by Admin Sat Aug 16, 2014 12:54 am

» MATE FORM 3
by Samirah Halman Tue Aug 12, 2014 8:59 pm

» Laporan Aktiviti Gotong-Royong
by danessa alia Sat Aug 02, 2014 12:30 pm

» Mandarin class/course for adult in Klang,Selangor
by acesilmy Thu Jul 24, 2014 6:05 pm

» Bahasa Inggeris Komunikasi di klang
by acesilmy Thu Jul 24, 2014 4:27 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Karangan - Saya Sebuah Basikal54.611

Karangan - Saya Sebuah Basikal

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Nica97 on Fri Jul 10, 2009 7:58 pm

Aku ialah sebuah basikal yang berjenama LERUN. Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terdapat di Selangor Darul Ehsan. Pada suatu hari, aku telah dihantar ke sebuah kedai basikal di Kota Kinabalu,Sabah.
Aku dihantar ke Kota Kinabalu dengan menggunakan kapal terbang. Setelah aku sampai di lapangan terbang Kota Kinabalu, aku diangkat dan dimasukkan ke dalam lori lagi dan dihantar ke kedai. Kedai itu dikenali sebagai CHILDREN SHOP. Di sini, aku dipamerkan kepada orang ramai. Ramai pelanggan yang tertarik dengan kelebihanku tetapi mereka tidak mampu untuk membeliku kerana aku dijual dengan harga yang mahal, iaitu RM450.
Pada suatu hari, seorang remaja lelaki yang kacak telah membeliku. Dia membayar duit kepada penjual lalu membawa aku pulang ke rumahnya. Remaja yang kacak itu bernama Kevin.
Kevin selalu menggunakan aku ke sekolah dan bersiar-siar di sekitar bandar Kota Kinabalu. Aku juga selalu dibawa bersiar-siar di tepi pantai. Aku berasa sangat bangga kerana dapat berkhidmat untuk kepada tuanku. Aku dijaga dengan begitu rapi sekali. Setiap hari, aku dibersihkannya.
Setelah beberapa tahun kemudian, badan-badanku telah berkarat. Cat di badanku juga telah tiada. Aku tidak secantik dulu lagi. Kini aku telah ditempatkan di bangsal kereta ayah kevin. Di sinilah aku menghabiskan sisa-sisa hidup aku sebagai sebuah basikal.


Tolong Semak Karangan Aku Cikgu BM... Razz


Last edited by Nica97 on Wed Oct 28, 2009 7:29 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : sory.....saya edit bab sa bnyk buat kesalahan dlm karangan ni...)

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts: 25
Age: 17
Location: Tamparuli, Sabah.
Registration date: 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by shaena99 on Sun Jul 26, 2009 1:20 pm

AKU IALAH SEBUAH BASIKAL YANG BEJENAMA LERUN.AKU DILAHIRKAN DI SEBUAH KILANG YANG TERDAPAT DI SELANGOR DARUL EHSAN.PADA SUATU HARI;AKU TELAH DIHANTAR KE SEBUAH KEDAI BASIKAL DI KOTA KINABALU,SABAH.SD

shaena99
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 4
Registration date: 25/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by ram on Mon Aug 24, 2009 8:47 pm

uikikuk

ram
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 24/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Nica97 on Fri Sep 04, 2009 2:22 pm

?>????

Nica97
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts: 25
Age: 17
Location: Tamparuli, Sabah.
Registration date: 07/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by brenda on Fri Sep 04, 2009 3:32 pm

Saya tak faham apa kamu cakap tentang ni..

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by laychuan on Wed Sep 16, 2009 8:45 pm

Aku ialah sebuah basikal yang berjenama "BMX".Aku dilahirkan di sebuah kilang yang terdapat di LONDON.Badan aku diperbuat daripada besi dan plastik.Aku berwarna kuning dan hitam.
Selepas aku siap dibuat, aku dan rakan-rakan dihantar oleh pekejar ke sebuah lori.Aku berasa sangat takut.Selepas 16 jam kemudian,aku selamat tiba di MALAYSIA.Aku dan rakan telah dihantar ke sebuah kedai yang menjual basikal.Aku dipamerkan di atas rak.
Setelah beberhari kemudian, aku berasa sedih:cry:kerana tiada seorang pun tidak membeli aku.Pada suatu hari, seorang pemuda yang kacak dengan seorang kanak-kanak telah mari ke kedai untuk membeli basikal.Kanak-kanak telah memilih aku.Pemuda itu mengeluarkan wang sebanyak RM1000.
Tuanku pun membawa aku balik ke rumah. Tuanku mencuci aku.Pada masa lapang, tuanku selalu menunggang aku ke taman permainan.
Malang aku tidak berpanjangan.Pad suatu hari, tuanku menunggang aku ke jalan raya. Tuan melihat seorang pemuda sedang menjual ais-kream.Tuan pun meletakkan aku di jalan raya.Tuan lari ke arah pemuda itu untuk membeli ais-kream.Kemudian,sebuah lori telah langgar aku.Badan aku telah rosak dan tidak dapat dipasang lagi.Tuanku membuang aku ke lori sampah yang busuk.
Inilah riwayat hidupku.

laychuan
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 16/09/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by ASP on Fri Oct 02, 2009 2:24 pm

aku berasa sedih:cry???
kenapa tiba-tiba gunakan Bahasa Inggeris?

ASP
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 1
Registration date: 02/10/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Cikgu Edy on Fri Oct 02, 2009 3:43 pm

Secara keseluruhannya, karangan yang adik-adik buat adalah menarik namun kebanyakkan karangan ini "seperti kekurangan sesuatu".

pada pendapat cikgu, kekurangan itu adalah:-
a. Kekurangan perbendaharaan kata
b. Kekurangan gaya bahasa yang menarik

Oleh itu, satu cara yang berkesan untuk menambahbaik kekurangan ini adalah untuk melakukan banyak pembacaan.

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts: 968
Humor: hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date: 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by brenda on Sun Oct 04, 2009 5:15 pm

Banyak 'spelling' salah..

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by brenda on Sun Oct 04, 2009 5:20 pm

Sebab dia nak guna emotion, tapi dia tak pasang BBCode mungkin..

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts: 619
Location: Lahad Datu,Sabah.
Humor: What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date: 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by azrin on Mon Oct 05, 2009 11:19 am

ya betultu brenda

azrin
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts: 166
Age: 18
Location: bongawan,sabah
Humor: What The??
Registration date: 29/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by fify on Mon Oct 05, 2009 7:05 pm

kita boleh ke buat krgn dlm nie lps tu kte suruh ckgu dlm forum nie semak kn....

fify
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts: 89
Age: 18
Location: Malaysia
Humor: jadi lah diri sendiri..
Registration date: 25/08/2009

View user profile http://fifymbf.hi5.com

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Cikgu Edy on Tue Oct 06, 2009 8:08 am

fify wrote:kita boleh ke buat krgn dlm nie lps tu kte suruh ckgu dlm forum nie semak kn....

boleh, teruskan saja fify, nanti cikgu semak.... Laughing

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts: 968
Humor: hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date: 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by azrin on Thu Oct 08, 2009 12:21 pm

kalau saya buat karangan dalam ni boleh ke cikgu edu semak kan

azrin
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts: 166
Age: 18
Location: bongawan,sabah
Humor: What The??
Registration date: 29/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan - Saya Sebuah Basikal

Post by Cikgu Edy on Thu Oct 08, 2009 9:09 pm

azrin wrote:kalau saya buat karangan dalam ni boleh ke cikgu edu semak kan

silakan azrin.. kalau bukan cikgu edy, ramai lagu guru2 di sini yang boleh membantu...

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts: 968
Humor: hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date: 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum