FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 7 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 7 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Perlukah UPSR dimansuhkan?

View previous topic View next topic Go down

Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Mitsuko on Mon Jul 20, 2009 8:44 pm

Apa komen anda semua?

Mitsuko
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 33
Registration date : 17/03/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Tue Jul 21, 2009 5:11 pm

pd saya, upsr tdk perlu dimansuhkan, cuma perlu diperbaiki supaya...

a) hidup murid2 di peringkat sekolah rendah lebih seronok & bukannya tertekan utk dptkan keputusan cemerlang upsr sj
b) pendidikan sekolah rendah lebih kpd pendidikan menyeluruh utk bekalan ke sekolah menengah
c) sekolah menjurus kpd pendidikan keseluruhan & bukan cenderung utk upsr shj
d) mengurangkan tekanan kpd guru2 khasnya guru2 t6
e) membolehkan semua guru dr t1-6 terlibat dlm menentukan prestasi akedemik sekolah & bukannya guru2 tertentu shj
f) upsr masih sbg 1 alat mengukur prestasi sekolah (70%) manakala kokum 30%

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by cg kimi on Sun Feb 07, 2010 1:56 am

saya sokong penDAPAT CIKGU X... pendapat yang matang seorang guru.. realiti....

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by stevenarul on Sun Feb 07, 2010 2:21 am

PADA PENDAPAT SAYA, UPSR PERLU ADAKAN SEJAK DARIPADA TAHUN 1 SEPERTI DI UNIVERSITI.... MARKAH KUMPUL MEREKA AKAN DITAMBAH PADA AKHIR TAHUN ENAM.... SO, TIADA GURU T6 SHJ YANG BERSUSAH PAYAH UTK MENINGKATKAN PRESTASI PELAJAR.....

PEOPLE CONCERN

stevenarul
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 07/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Sun Feb 07, 2010 9:33 am

ya... dgn cara begini, persekolahan akan lebih menyeronokkan kerana pengumpulan markah bermula dr tahun 1... semua guru akan rasa mereka berperanan penting dlm mendidik murid2... mmg semua tahun adalah sangat penting tp kita guru sendiri yg cenderung berfikiran kurang penting kerana tdk mengajar kelas peperiksaan... tiada tekanan menghasilkan keputusan peperiksaan cemerlang... sekrg ini, mgkin ada guru2 thn 1-5 yg tdk sepenuhnya dedikasi mengajar sb tdk melibatkan markah keseluruhan sekolah rendah yg akan dibawa ke sklah menengah... bebanan adalah pd guru2 tahun 6 shj yg perlu menghasilkan pelajar lulus upsr... peningkatan keputusan upsr sekolah akan menggembirakan semua guru tp bila keputusan merosot, tiada rasa bersalah/tertekan di kalangan guru2 bukan tahun 6... keadaan ini seolah2 hanya guru2 tahun 6 shj yg berperanan menaikkan keputusan upsr... keadaan ini biasa berlaku di mana2 sekolah...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by cg kimi on Sun Feb 07, 2010 7:05 pm

kadang2 mungkin kita tengok guru thn 6 saja yg bertungkus lumus dan diberi perhatian oleh pentadbiran..... walhal asas pendidikan murid tahun bermula dari pra sekolah @ tahun 1..... cuba kita lakukan sedikit perubahan... murid2 yang bermula dengan tahun 1 di follow oleh guru yang sama sehingga tahun 6.... kita tengok jadi tak???? saya katakan ianya tak berhasil kerana bidang pendidikan perlukan komuniti yang bekerjasama. penilaian akhir murid seperti upsr tidak sepatutnya bergantung seratus peratus kepada peperiksaan. tapi perkara ini tak mungkin berlaku.... bidang pendidikan kita dipengaruhi politik yang berubah mengikut mood pimpinan bukan berasaskan ilmu....

cg kimi
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 29
Registration date : 14/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by muhammad farid deen on Sun Feb 07, 2010 8:59 pm

pada pendapat saye ye dah habis

muhammad farid deen
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 19
Age : 19
Location : taman fadason,kuala lumpur,malaysia
Humor : usaha tangga kejayaan goodluck
Registration date : 25/10/2009

View user profile http://www.everysmiles.blogspot.com

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by nanino on Sun Feb 07, 2010 9:24 pm

muhammad farid deen wrote:pada pendapat saye ye dah habis

apa yg dah habis? scratch

nanino
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Location : johor
Humor : live hell or live well.you choose. ;p
Registration date : 03/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Sun Jul 11, 2010 10:37 pm

baru2 ini timbul cerita cadangan memansuhkan upsr & pmr... apa pendpt anda?

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by fify on Tue Jul 13, 2010 10:27 pm

saya tidak setuju sebab nanti membuat pelajar malas nak belajar..

fify
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 89
Age : 20
Location : Malaysia
Humor : jadi lah diri sendiri..
Registration date : 25/08/2009

View user profile http://fifymbf.hi5.com

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Tue Jul 13, 2010 10:36 pm

jika upsr dimansuhkan, tiada 'kuasa' pendorong murid2 utk belajar sungguh2... jika ada exam, pelajar tiada pilihan kecuali belajar betul2 utk lulus...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by ummu_5a on Wed Jul 14, 2010 7:38 pm

saya setuju dengan stevenarul. Dengan ini, tidaklah membebankan murid-murid

ummu_5a
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 20
Registration date : 26/06/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by aelil on Wed Jul 14, 2010 11:26 pm

upsr tidak perlu dimansuhkan kerana ia adalah kayu ukur untuk murid yang tamat tahun 6. saya berpendapat pengumpulan markah dari tahun 1 adalah cadangan yang amat baik. Melalui pengumpulan markah ini, daya saing murid-murid akan bertambah dan semua guru akan memainkan peranan yang penting untuk membentuk seorang murid yang kaya dengan ilmu pengetahuan ...

aelil
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 24
Age : 37
Location : Lumut, Perak
Humor : Be somebody, not anybody.
Registration date : 29/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Wed Jul 14, 2010 11:58 pm

ya, penilaian dibuat dr tahun 1... supaya semua peringkat umur murid perlu belajar betul2... dan semua guru terlibat...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by myatim on Thu Jul 15, 2010 5:05 pm

Cikgu X wrote:ya... dgn cara begini, persekolahan akan lebih menyeronokkan kerana pengumpulan markah bermula dr tahun 1... semua guru akan rasa mereka berperanan penting dlm mendidik murid2... mmg semua tahun adalah sangat penting tp kita guru sendiri yg cenderung berfikiran kurang penting kerana tdk mengajar kelas peperiksaan... tiada tekanan menghasilkan keputusan peperiksaan cemerlang... sekrg ini, mgkin ada guru2 thn 1-5 yg tdk sepenuhnya dedikasi mengajar sb tdk melibatkan markah keseluruhan sekolah rendah yg akan dibawa ke sklah menengah... bebanan adalah pd guru2 tahun 6 shj yg perlu menghasilkan pelajar lulus upsr... peningkatan keputusan upsr sekolah akan menggembirakan semua guru tp bila keputusan merosot, tiada rasa bersalah/tertekan di kalangan guru2 bukan tahun 6... keadaan ini seolah2 hanya guru2 tahun 6 shj yg berperanan menaikkan keputusan upsr... keadaan ini biasa berlaku di mana2 sekolah...

saya setuju...
Biasanya guru tahun 6 tiada peluang untuk bercuti....demi untuk menaikkan prestasi sekolah. Tapi guru yang tidak terlibat langsung tak ambil tahu. Kalau diwujudkan "carry mark" dari darjah 1,baru diorang terasa bahang UPSR. asyik kita je yang bahang.

myatim
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 33
Age : 35
Location : melaka
Registration date : 06/07/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Thu Jul 15, 2010 7:02 pm

hehe... betul tu cikgu... biasanya bila upsr ok, semua guru melihat diri sendiri pernah mengajar murid2 upsr yg cmerlang tu, tp bila upsr tdk ok, semua melihat guru2 t6 sj... jd kalau carry mark dr t1, semua guru terasa 'penting', berfungsi dan berperanan meningkatkan reputasi sekolah...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by petrickson on Sat Jul 17, 2010 5:19 pm

BAGI SAYA UPSR TIDAK PERLU DIMANSUHKAN.

petrickson
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 39
Age : 19
Location : bintulu
Registration date : 14/05/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by jintan60 on Sun Jul 18, 2010 2:00 pm

UPSR masih perlu. Kenapa? Dapat memberi panduan atau ukuran kpd semua murid sekolah rendah untuk kemajuan diri.. serta memberi fokus kepada pendidikan masa hadapan..

jintan60
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 3
Registration date : 25/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Tue Jul 20, 2010 1:02 am

saya setuju... tiada peperiksaan, tiada 'kuasa' pendorong utk murid2 belajar... lgpun, di sekolah rendah, adakah tujuan utk belajar murid mahir 3m shj, membaca, menulis, mengira? kalau mmg itulah tujuan pendidikan sekolah rendah, maka tdk perlulah ada exam...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Tue Sep 28, 2010 9:59 pm

kita sama2 tunggu keputusan kementerian pelajaran nt berhubung upsr/pmr ini... tempoh hari menteri pelajaran menyatakan pengumuman akan dibuat selepas perayaan hari raya...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by teruna on Sat Oct 02, 2010 12:42 am

Bagi saya pula saya tak setuju kalau UPSR dimansuhkan kerana dengan adanya UPSR kita dapat mengenalpasti kemahiran/kecenderungan murid maka mudahlah untuk pihak di sekolah menengah untuk mengkategorikan pengkhususan mereka. APa-apa pun kita tunggu mungkin ada pendekatan yang lebih sesuai akan dilaksanakan...jangan yang kenyusahkan dah lah hihihihihi....

teruna
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 17
Age : 37
Location : Sarawak
Registration date : 29/06/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Cikgu X on Sat Oct 02, 2010 3:53 pm

samalah cgu, saya juga tdk setuju... sekurang2nya ada 1 bentuk penilaian di peringkat sekolah rendah...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by sisliza on Wed May 01, 2013 11:02 am

cg kimi wrote:kadang2 mungkin kita tengok guru thn 6 saja yg bertungkus lumus dan diberi perhatian oleh pentadbiran..... walhal asas pendidikan murid tahun bermula dari pra sekolah @ tahun 1..... cuba kita lakukan sedikit perubahan... murid2 yang bermula dengan tahun 1 di follow oleh guru yang sama sehingga tahun 6.... kita tengok jadi tak???? saya katakan ianya tak berhasil kerana bidang pendidikan perlukan komuniti yang bekerjasama. penilaian akhir murid seperti upsr tidak sepatutnya bergantung seratus peratus kepada peperiksaan. tapi perkara ini tak mungkin berlaku.... bidang pendidikan kita dipengaruhi politik yang berubah mengikut mood pimpinan bukan berasaskan ilmu....


Sekolah saya adalah sebuah sekolah luar bandar. Kami turut mengamalkan sistem pusingan iaitu guru boleh memilih untuk meneruskan ikut budak hingga ke Tahun 6 atau kekal sebagai GMP Tahun yang sama.Tetapi kebanyakan guru memilih untuk ikut murid dan hasilnya alhamdulilah...pencapaian murid memang mantap. Setiap tahun subjek UPSR mencapai 90% ke atas dan menjadi sekolah penyumbang terbanyak 5A dalam kelompok atau zon kami.

sisliza
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 01/05/2013

View user profile

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Admin on Wed May 01, 2013 11:50 am

wow... hebat tu cikgu... mmg ada kebaikan juga tu klu guru ikut murid hingga ke tahun 6... dgn cara begini seseorg guru itu akan benar2 'mengenali' murid2nya... cuma mmg ada baik-buruknya juga... contoh, bgmana pula jika sesebuah kelas tu mendpt seorg guru yg tdk berapa komited atau murid tdk suka? Apapun sya dpt bayangkan yg mungkin kerjasama & komitmen guru2 di sekolah cikgu sangat baik... syabas...

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Admin on Wed May 01, 2013 11:51 am

Skrg KSSR di tahun 3 sdh... tahun depan bermula di tahap 2 pula... pd pendpt kamu, bgmana ttg upsr bila kssr sampai ke tahun 6? ada sesiapa yg mempunyai info?

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Perlukah UPSR dimansuhkan?

Post by Sponsored content Today at 4:14 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum