FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 10 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 10 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


guru kerja overtime

View previous topic View next topic Go down

guru kerja overtime

Post by linda on Wed Jul 29, 2009 1:34 pm

sekarang, guru-guru didera kerja 7 hari seminggu. nk rileks dengan family pun xboleh...alasan budak nk exam. cg2 kena berkorban. sampaikan anak sendiri sakit pun pengasuh yang jagakan....

linda
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 8
Age : 38
Location : kay tee
Registration date : 17/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Cikgu Sensei on Thu Nov 26, 2009 9:09 am

Kepada Cikgu Linda:
Bersabarlah cikgu.. Yang penting adalah kita kena tanamkan keyakinan bahawa
setiap perbuatan kita ini sebenarnya dinilai oleh Allah S.W.T.

Seandainya kita benar-benar ikhlas semasa menjalankan tugas, pasti Dia memberi ganjaran setimpal dgn perbuatan kita.
Ganjaran yang Allah beri mungkin tak muncul serta-merta, mungkin ia muncul dalam jangka masa panjang.
Kalau kita ikhlas mendidik anak orang, mungkin ganjarannya adalah anak-anak kita akan cemerlang pada masa hadapan, betul tak?
Keyakinan sebegini harus sentiasa disemat dalam jiwa kita sbg pendidik yang beragama Islam dan mengaku beriman kepada Allah.

To be honest, Teaching is not a mere profession.
Teaching is responsibility,
Teaching requires knowledge n skills
Teaching need patience
Teaching is JIHAD FI SABILILLAH


Hence, to be the EXCELLENT person, put your best effort to CHANGE the NEGATIVE attitude.
avatar
Cikgu Sensei
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Age : 30
Location : Cheras / Tg Malim
Humor : Teaching is not a mere profession. Teaching is responsibility, teaching requires knowledge n skills. Teaching is JIHAD FI SABILILLAH
Registration date : 25/11/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Toughman on Thu Nov 26, 2009 11:32 am

betul tu ckgu, saya setuju... cuma sekali-sekala rasa 'tertekan' tu adalah normal... selagi kita ni manusia, slagi tulah kita akan ada perasaan terbeban... tdk setiap kali tp sekali-sekala... Very Happy
avatar
Toughman
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 17
Registration date : 06/04/2009

View user profile

Back to top Go down

kerja overtime...

Post by linda on Thu Nov 26, 2009 1:01 pm

mmg la kena ikhlas..tapi kalu lpas balik sek ada kelas lagi (4.45-6.15pm)...mlm (8-9.30) sabtu ahad 8-12pm...apa kes...dah la suami jauh.....anak2 kecik lagi...kita pun nak ada masa untuk diri sndiri dan keluarga....bukan mngeluh...cuma sikap tak prihatin pihak pentadbir buat kita jadi x ikhlas....sedangkan mereka hanya tau bagi arahan...tidak bersama2 menjayakan....itu yang sedih....yang ikhlas jadi x ikhlas....

linda
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 8
Age : 38
Location : kay tee
Registration date : 17/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Admin on Thu Nov 26, 2009 7:54 pm

hal merungut ni biasa & tdk salah... rungutan boleh mengurangkan perasaan tertekan atau bebanan... cuma, setiap kali kita merungut, cuba utk berfikir secara positif... jgn jdkan hal yg menjadi rungutan tersebut sbg pemusnah kpd kredibiliti seseorg guru...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by linda on Fri Nov 27, 2009 7:15 am

ermmmm........bak kata pepatah......berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikulnya...
at least saya dapat satu motivasi untuk terus berjuang dalam bidang ini....
terima kasih semua.......

flower

linda
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 8
Age : 38
Location : kay tee
Registration date : 17/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Cikgu X on Fri Nov 27, 2009 3:47 pm

ya, saya sendiri sebenarnya selalu juga merungut kerana banyak kerja... tp, saya buat kerja jugak, hehe... hal merungut sebenarnya perkara biasa, tiada guru yg lurus bendul betul terima sj apa2 kerja & tdk pernah merungut... jd, merungut & terus merungut tu perkara biasa... tp kerja mesti power jugak...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Cikgu Edy on Mon Nov 30, 2009 2:58 pm

bersabar la semua kita ya... kerja memang memenatkan tapi tu la sirvival dan profesion kita...... memang kita akan dapat banyak tanda2 yg membuatkan kita stress tambahan pula dengan kerenah pihak pengurusan / pentadbiran yg mahu memerah sepenuhnya tenaga kita untuk bekerja hanya untuk mencapai sesuatu yg subjektif....

walapun begitu, kita kena ingatkan diri dan motivasikan diri sendiri juga... ingat lagi cerita ttg "kita merungut sebab kita punya kasut buruk/usang, tapi ramai org yg tidak punya kasut langsung"... dan ini sebenarnya berlaku kepada kita setiap hari... contohnya, katalah kita merasakan kita telah membuat silap yg sangat memalukan sehingga kita tidak mahu berhadapan dengan orang ramai lagi (cth: gagal dengan teruk ujian memandu), tapi sebenarnya... memang masih ramai yg tidak punya peluang untuk memandu...

saya sering memotivasikan diri dengan berfikiran begini... apabila sya tidak dapat melakukan suatu perkara yg saya inginkan (ingin melakukan secara sempurna)..... saya akan berfikir semula dan mengatakan... walau tidak sesempurna mana kerja saya.. saya pasti masih ada insan yg tidak dapat melakukan kerja ini sebaik saya...

kita merungut "tapi masih mahu membuat kerja" bermakna, kita seorang yg prihatin..... jika tidak prihatin, mana mungkin akan merungut tapi masih membuat kerja...... tidak prihatin selalunya tidak habis dengan komplen, komplen dan komplen... kerja tidak juga dilakukan dengan jayanya. Lihatlah sekeliling kita semua... pasti ada "orang" yang begini.....

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by linda on Mon Nov 30, 2009 7:39 pm

erm...betul tu...
sbb tu kita kena luahkan apa yang terbuku di hati...agar lepas semua beban
kalau tak...mungkin saya salah seorang orang yang berada di hospital bahagia or tanjung rambutan...akibat sakit mental...
mintak2 dijauhkan....Amin


Very Happy

linda
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 8
Age : 38
Location : kay tee
Registration date : 17/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Cikgu X on Tue Dec 01, 2009 11:39 am

hehehe... sabar sjlah cikgu... mari kita semua terus merungut tp buat kerja jugak ... merungut akan melepaskan stress yg tersimpan...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Cikgu Sensei on Wed Dec 02, 2009 7:32 pm

Hence, to be the EXCELLENT person, put your best effort to CHANGE the NEGATIVE attitude.

Berpegang pada ungkapan ni sudah boleh memotivasikan cikgu2 semua Razz
avatar
Cikgu Sensei
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Age : 30
Location : Cheras / Tg Malim
Humor : Teaching is not a mere profession. Teaching is responsibility, teaching requires knowledge n skills. Teaching is JIHAD FI SABILILLAH
Registration date : 25/11/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Okustim on Wed Dec 02, 2009 9:47 pm

pasti bertuah sekolah yg mendpt cikgu sensei...
avatar
Okustim
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 11
Registration date : 27/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Alhamdulillah....

Post by Cikgu Sensei on Thu Dec 03, 2009 1:27 am

Okustim wrote:pasti bertuah sekolah yg mendpt cikgu sensei...
Sebenarnya, guru-guru dalam forum ni semuanya hebat-hebat belaka.

Semua yg baik itu adalah dari Allah,
dan yg tak baik itu datang dari kelemahan manusia..

Saya bukanlah bagus sangat, pengalaman mengajar di sekolah pun masih cetek. Cuma selagi ada kemampuan, akan berusaha sedayanya utk kongsi maklumat berguna bersama rakan-rakan guru dalam forum ni. Yang penting adalah semangat bekerjasama utk menjayakan forum MBF sebagai medium terbaik pelajar sekolah mendapat ilmu, dan medium terbaik bagi guru berkongsi maklumat afro
avatar
Cikgu Sensei
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Age : 30
Location : Cheras / Tg Malim
Humor : Teaching is not a mere profession. Teaching is responsibility, teaching requires knowledge n skills. Teaching is JIHAD FI SABILILLAH
Registration date : 25/11/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Cikgu Sensei on Wed May 12, 2010 2:30 am

Cikgu-cikgu rasa tertekan dengan beban kerja?

Jangan bimbang, agama Islam sudah pun menyediakan cara untuk menghilangkan stress.
Klik link di bawah, ada sesuatu yg berguna untuk dikongs
i afro

http://maribelajar.forumotion.com/motivasi-f14/bagaimana-menghadapi-stres-menurut-islam-t1140.htm
avatar
Cikgu Sensei
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Age : 30
Location : Cheras / Tg Malim
Humor : Teaching is not a mere profession. Teaching is responsibility, teaching requires knowledge n skills. Teaching is JIHAD FI SABILILLAH
Registration date : 25/11/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Cikgu X on Thu May 13, 2010 12:09 pm

tdk dpt dinafikan bebanan kerja guru semakin bertambah setiap hari... ramai mengatakan kadang2 jauh menyimpang dr tugasan sebenar iaitu mengajar dlm kelas... kerja2 yg perlu dibuat banyak tertumpu kpd kerja2 perkeranian, sediakan itu, ini, dokumen itu, ini, dan macam2 lg... harap akan ada penyusunan semula tugasan2 guru yg utama...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by jepp79 on Thu May 13, 2010 11:18 pm

harap begitulah. terlalu banyak bebanan pengkeranian daripada core business sebagai seorang guru.

jepp79
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 4
Registration date : 27/04/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by nurulching on Thu May 13, 2010 11:31 pm

kerja sokolah siapkan kat sekolah..jgn sampai terbawa2 balik ke rumah..tu yg jadikan suasana rumag berantakan...jgn campur adukkan 2 perkara ini..jd,tiada lah alasan disebabkan beban kerja d sekolah sehingga family pun terabai

nurulching
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 33
Age : 36
Location : kinabatangan
Registration date : 27/04/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: guru kerja overtime

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum