FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 4 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 4 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Kenapa perlu mandi?

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Sun May 17, 2009 10:20 am

Kita sepatutnya mandi beberapa kali dlm sehari iaitu waktu pagi, mgkin tengahari (kalau dpt) dan sebelah petang. Kenapa kita perlu mandi?

a) supaya kotoran yg melekat di badan dpt dibersihkan
b) untuk menanggalkan bakteria/kuman yg melekat di badan
c) agar badan tdk berbau busuk
d) supaya minda kita segar
e) supaya badan segar sebelum ke sekolah

dan banyak lg kebaikan mandi. Anda bgmana?

a) rajin mandi?
b) mandi waktu pagi sebelum ke sekolah?
c) petang bgmana?
d) atau tdk mandi? kenapa? sejuk? suka badan berbau busuk?
e) mandi sendiri atau perlu disuruh dulu?

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by JCJUE on Mon May 18, 2009 7:54 pm

ishh.. cikgu x.. mestila kita kena mandi selalu.. lebih2 lagi cikgu macam kita nie.. nanti badan kita bau busuk takut anak murid kita nak dekat dengan kita.. hahaaa... saya akan mandi sebelum menunaikan solat, kecuali malam sbb malam kan sejuk.. x elok plak mandi lewat... cikgu X mcm mane.. hehee Very Happy
avatar
JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 36
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Mon May 18, 2009 8:14 pm

hehe... mesej ini bukan maksud saya utk guru2 tp utk murid2... kita guru2 sdh tentulah rajin mandi... Very Happy

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu Edy on Tue May 19, 2009 7:58 am

ada "tag line" orang-orang dulu (dan sekarang), "kambing yang tidak mandi pun semakin mahal harganya"... Laughing

TAPI... kita ini bukan kambing, kita manusia bukan untuk dijual...., kalau manusia, semakin tak mandi semakin tak laku... Laughing

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Tue May 19, 2009 8:56 am

ya betullah... kambing semakin mahal harganya walaupun tdk mandi... hehe... jd, siapa2 yg nak jd mahal, jgn mandi... Smile

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by shasha_polcey on Tue May 19, 2009 2:37 pm

huhu..LoL!tp mandi lambat pun tidak bagus juga.

shasha_polcey
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 281
Age : 20
Location : sandakan,sabah.
Registration date : 01/10/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Tue May 19, 2009 2:40 pm

betul tu, tdk silap saya sekiranya anda selalu mandi lewat (malam), besar kemungkinan anda akan mendpt masalah paru2 berair.

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by shasha_polcey on Tue May 19, 2009 3:14 pm

yupyupyup!!thats what i heard. Very Happy .paling lewat pun mandi jam berapa cikgu?

shasha_polcey
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 281
Age : 20
Location : sandakan,sabah.
Registration date : 01/10/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by JCJUE on Tue May 19, 2009 6:38 pm

plg lewat pon jam 8 mlm
avatar
JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 36
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Tue May 19, 2009 6:44 pm

ya... kalau boleh lebih awal drpd itu...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu Edy on Tue May 19, 2009 7:50 pm

Cikgu X wrote:ya betullah... kambing semakin mahal harganya walaupun tdk mandi... hehe... jd, siapa2 yg nak jd mahal, jgn mandi... Smile

rajin mandi adalah satu tabiat yang baik, bukan sahaja mandi itu menyegarkan tapi juga menyihatkan, ia menjauhkan penyakit dari tubuh badan terutama penyakit "bau busuk".... Laughing

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Higashi on Wed May 20, 2009 2:14 am

mandi sebelum jam 6 petang. itu lagi bagus..
avatar
Higashi
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 12
Registration date : 15/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Wed May 20, 2009 5:32 pm

ya, betul tu...

ada siapa2 boleh terangkan mengapa paru2 boleh berair (dlm paru2 ada air) jika selalu lewat mandi malam?

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Higashi on Wed May 20, 2009 10:44 pm

Adakah paru-paru berair benar2 disebabkan oleh mandi lewat? Ataupun kerana sebab2 lain seperti jangkitan bakteria, masalah jantung atau sebagainya. Mungkin persoalan ini akan terungkai sekiranya kita mendapat pengertian yang tepat dan saintifik tentang paru-paru berair..
avatar
Higashi
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 12
Registration date : 15/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Idz on Wed May 20, 2009 11:05 pm

What Is Pneumonia?
Pneumonia is an inflammation or infection of the lungs most commonly caused by a bacteria or virus. Pneumonia can also be caused by inhaling vomit or other foreign substances.

Types of pneumonia

Most pneumonias are caused by bacterial infections.
* The most common infectious cause of pneumonia in the United States is the bacteria Streptococcus pneumoniae.
* Other bacteria, as well as certain viruses, may also cause pneumonia. Since these infections may not cause all of the classic pneumonia symptoms, they are often called "atypical pneumonias."
* Aspiration (or inhalation) pneumonia is a swelling and irritation of the lungs caused by breathing in vomit, fumes from such chemicals as bug sprays, pool cleaners, gasoline, or other substances. This kind of pneumonia cannot be spread to other people.
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Idz on Wed May 20, 2009 11:09 pm

* Mandi malam dan minum air sejuk tak boleh menyebabkan paru2 berair / pneumonia. Setakat ni tak penah jumpa lagi dalil ni (mandi malam/minum air ais sebabkan pneumonia) kat mana2 buku teks perubatan standard.

rujukan:
Oxford handbook of clinical meds, 4th edn pg 332 - 336
http://www.emedicinehealth.co...a%20Causes
http://www.ehealthmd.com/libr...#infective
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Wed May 20, 2009 11:31 pm

betul tu cikgu Idz... saya cari dlm internet, saya belum jumpa kenyataan/artikel yg mengaitkan mandi lewat malam dgn paru2 ber'cecair'... tp ramai pula org yg mengatakan mandi lewat malam itu adalah antara puncanya. Tdk tau bgmana mereka mempunyai idea tersebut...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by diya99 on Sat May 23, 2009 2:27 pm

Ni yang saya dapat dari internet. Marilah sama-sama kita baca dan fahamkan.

Minum air sejuk dan mandi malam
(Mar 06, 2007 at 09:23 AM) - Contributed by hidupsihat.com - Last Updated (Mar 06, 2007 at 09:30 AM)


Biarpun Artikel nie panjang tapi amat berguna untuk Kesihatan Kita semua.

Setelah saya menulis tentang tapak tangan yang lembap dan basah, ada yang minta penjelasan lanjut secara lebih ilmiah atau secara saintifik mengapakah mandi malam dan minum air batu merosakkanparu- paru.

Lebih dahulu saya menjelaskan pengertian sains itu sendiri. Sains menurut kamus oxford ialah satu cabang ilmu pengetahuan yang melibatkan pemerhatian dan eksperimen untuk membuat rumusan idea, penerangan dan pemahaman terhadap fenomena alam semula jadi. Dan ini pula adalah penjelasan yang lebih menyeluruh mengenai sains di wikipedia.

http://ms.wikipedia .org/wiki /Sains

Mari kita kupas satu demi satu dan mulakan dengan kesan minum air batu ke atas paru-paru. Mari kita buat eksperimen pertama. Ambil sebiji gelas, masukkan beberapa ketul ais dan tambahkan sedikit air. Biarkan di atas meja untuk tempuh beberapa minit. Perhatikan apa yang terjadi di permukaan luar g elas ini. Dari eksperimen ini, kita akan perhatikan titisan air di permukaan luar gelas ini. Kesimpulan dari eksperimen mudah in ialah, suhu sejuk dari bahagian dalam gelas boleh menyebabkan proses kondensasi wap air di udara berlaku di mana wap air ini akan bertukar bentuk dari wap kepada air. Dalam anatomi manusia, saluran esofagus adalah saluran yang membawa makanan dan minuman dari mulut ke perut. Di sekeliling saluran esofagus ini terdapat binaan paru-paru. Unit terkecil bagi paru-paru ialah alveolus. Alveolus adalah binaan mirip sebiji belon.

Udara di dalam alveolus ini sangat lembab (high humidity). Apabila s eseorang minum air batu seperti jus apel atau jus oren, saluran esofagus menjadi sejuk dan alveolus yang terletak berhampiran esofagus ini juga menjadi sejuk. Keadaan ini akan menyebabkan proses kondensasi wap air berlaku di dalam banyak alveolus menjadi cecair air. Air ini akan terkumpul di dalam alveolus. Apabila proses minum air batu ini berterusan untuk sekian tahun, proses ini juga akan berterusan dan akibatnya ialah semakin banyak air terkumpul di alveolus dan air ini akan mula melimpah ke kawasan alveolus lain.

Air yang terkumpul di alveolus (paru-paru) ini akan mengakibatkan alveolus tidak dapat menjalankan fungsinya iaitu menjalankan pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Lebih banyak air terkumpul akan mengurangkan bahagian paru-paru untuk menjalankan fungsi asas paru-paru iaitu pertukaran gas oksigen dan karbon dioksida. Itulah sebabnya orang yang gemar dan kerap minum air batu akan cepat mengah bila berbuat aktiviti lasak kerana pertukaran udara di paru-paru tidak mencukupi.

Daripada situasi ini, badan bertindak balas menghasilkan satu tindak balas iaitu tapak tangan lembap dan basah. Kajian saintifik ini telah dimantapkan dengan mencari data ujian kes sebenar ke atas sampel-sampel orang yang memang suka minum air batu. Beratus sampel dikaji dan salah seorang pelajar saya akhirnya memilih tajuk yang berkaitan bagi Pr ojek Tahun Akhir beliau. Saya banyak membantu beliau dan pelajar ini juga sebenarnya banyak membantu saya.

Salah satu sampel yang menarik dalam kajian saya ini ialah satu hamba Allah saya namakan Mr Y. Mr Y berusia 48 tahun. Seorang ketua jabatan yang tabiaatnya ialah gemar air batu. Biliknya sentiasa berhawa dingin namun yang peliknya ialah tingkap bilik Mr Y sentiasa terbuka agar biliknya tidak sejuk (panas). Mr Y juga gemar berbaju dua lapis atau memakai blazer walaupun cuca agak panas bagi saya. Namun yang paling menggelikan hati saya ialah beliau tidak boleh tidur bersama isteri, alasannya ialah bila tidur dengan isteri, siisteri hendak buka kipas syiling tetapi Mr Y tidak membenarkan kerana sejuk. Bagi mengelakkan pergaduhan, isteri tidur dengan anak-anak dengan membuka kipas sementara Mr Y tidur bersendirian tanpa buka kipas. Bagi makluman pembaca sekelian, Mr Y sudah kena simptom ?kalah sejuk? iaitu antara pelbagai kesan dari masalah paru-parunya.

Berikut pula adalah penjelasan bagi kes mandi malam.

Pada tahun 1983, saya mula gemar bermain badminton dan budaya ini berterusan sehingga tahun 1998. Selalunya saya main pada waktu malam dan sekembalinya saya akan mandi sebelum tidur.

Selalunya saya bermain badminton 2 kali seminggu atau lebih. Saya perhatikan bahawa tapak tangan saya semakin basah semenjak saya bermain badminton. Pada penghujung 1980an arwah guru saya mula mengajarkan ilmu bahawa elakkan mandi malam bagi mengelakkan penyakit paru-paru berair. Saya macam percaya dengan tidak kata-kata guru saya ini kerana maklumlah saya lulusan universiti sedangkan guru saya tidak masuk universiti. Saya tidak menolak atau menerima saranan beliau namun saya menjalankan proses sains iaitu membuat proses pemerhatian untuk mendapatkan keputusan. Bila ada kesempatan ke hospital sewaktu menziarahi rakan atau saudara, saya meluangkan masa berjumpa dengan pesakit yang kena penyakit paru-paru berair. Saya perhatikan pesakit ini ditebuk lubang pada dadanya untuk memasukkan saluran getah kira-kira diameter 5mm.

Salur getah ini disambungkan dihujungnya kepada satu beg plastik transparens. Di dalam beg plastik transparens ini terkandung cecair pekat mirip air jus tembikai. Saya mula bertanya kepada pesakit ini tentang penyakitnya serta sejarah hidupnya. Pesakit ini memberitahu saya bahawa beliau kena penyakit paru-paru berair. Setelah berbagai soalan saya ajukan, akhirnya saya dapat satu soalan cepu mas iaitu ada main badminton ke?? Pesakit ini memberitahu saya bahawa ia bermain badminton semenjak belasan tahun hingga usia sekarang iaitu lebih 50 tahun. Ia bermain waktu malam dan selepas bermain beliau akan mandi. Dari proses sains secara membuat pemerhatian ini saya sudah boleh membuat kesimpulan iaitu mandi malam boleh menyebabkan paru-paru berair.

Dari satu pemerhatian ini, kajian saya masih belum mantap kerana terdapat pelbagai variable lain yang saya lupa masukkan dalam kajian ini. Dengan itu, saya meneruskan kajian ini kep ada ramai orang lain dan hasilnya menakjubkan. Sememangnya korelasi mandi malam dengan masalah paru-paru adalah tersangat kuat. Dengan ini kesimpulan asal saya adalah tepat dan benar iaitu mandi malam menyebabkan masalah paru-paru seperti paru-paru berair. Pada kira-kira 3 bulan lepas, seorang rakan s ekerja saya yang bakal pencen pada Februari ini telah dimasukkan ke Hospital Sultanah Aminah (HSA) kerana masalah paru-paru. Saya bersama beberapa rakan dan Ketua Jabatan datang melawat pesakit ini di HSA. Apabila sampai dan bertemu pesakit ini, kami terus mengajukan apakah sebenarnya penyakit yang dialami rakan sekerja saya ini. Setelah beliau memberitahu beliau menghadapi masalah paru-paru berair, saya terus mengajukan soalan ?Sipolan, engkau selalu mandi malam ke? ?. Belum sempat pesakit ini menjawab, isterinya segera mencelah ?Dia memang selalu mandi malam. Orang dah pesan jangan mandi malam tetapi dia degil terus mandi malam. Kadang-kadang kalau musim panas, dia ni mandi malam dua kali untuk menyejukkan badannya ?.

Sahabat saya diam tersipu-sipu lalu berkata ?badan dah panas, nak buat apa!?. Begitulah kata-kata orang yang degil.

Dari penjelasan ringkas saya di sini boleh dirumuskan bahawa: MANDI MALAM DAN MINUM AIR BATU merosakkan paru-paru.

Sekian Wassalam Wallahualam.
http://azwira.com
http://hidupsihat.com - hidupsihat.com Powered by Mambo Generated:23 May, 2009, 13:23
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Idz on Sat May 23, 2009 4:49 pm

buat pandangan cikgu diya dan rakan2...

Salam...

Saya dah baca artikel tersebut. Ianya bukanlah artikel bertaraf ilmiah, walaupun mendakwa yg kajian telah dilakukan. Manakala teori/hipotesis mengenai bagaimana air berais boleh menyebabkan paru2 berair adalah salah. Penulis tidak memasukkan faktor pengawalan suhu badan, bagaimana proses osmosis membantu utk menyerap sebarang air (kalaupun ada) yg berlebihan dan juga peranan sistem limfatik (ini hanyalah sebahagian kecil saja daripada pelbagai faktor lain yg terlibat). Analogi penulis tersebut mengenai gelas yg 'berpeluh' bila dimasukkan air sejuk, sama sekali tidak boleh disamakan dgn keadaan yg berlaku di dalam tubuh badan. Allahua'lam. Open to any feedback.

Soalan dan Jawapan : Dari doktor

Saya ingin memohon penerangan daripada doc2 yang berkelapangan mengenai penyakit paru2 berair. soalan saya:-

1) apakah istilah saintifik penyakit ini?adakah sama dengan radang paru2?
penyakit paru2 berair = pulmonary oedema.

2) apakah punca sebenar penyakit ini? saya ada terbaca ia berpunca dari amalan mandi malam dan kerap minum minuman berais. adakah benar kenyataan tersebut?
ada banyak puncanya, selalunya secondary to other primary disease. contohnya dalam heart failure.

ada pun statement "ia berpunca dari amalan mandi malam dan kerap minum minuman berais..." selalunya dikaitkan dengan pneumonia, itu pun wallahu a'lam, tiada association nya.


3)apakah simptom2 penyakit ini?bolehkah diubati jika dikesan di peringkat awal?
symptoms pulmonary oedema? obviously, susah nak bernafas normal. fluid restriction, diuretic, paling penting...treat the main culprit. kalau disebabkan jantung, treat masalah jantung tu...



Wasalam.

Rujuk forum doktor dan bakal2 doktor....
http://al-fikrah.net/ForumsPro/viewtopic/t=3864.html
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Idz on Sat May 23, 2009 5:00 pm

walaupun begitu... saya tidaklah pula menyatakan tabiat mandi malam dan minum ais keterlaluan sebagai suatu aktiviti yang sihat... apapun aktiviti yang bersifat ekstrem/keterlaluan akan memberi kesan negatif kepada kesihatan...

apabila mendapatkan panduan kesihatan adalah sangat wajar mengambilnya dari pakar yang bertauliah [nasihat doktor]... kebanyakan blog atau forum cuma mengambil/menyalin dari sumber tidaktentu kesahannya...
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Sat May 23, 2009 8:17 pm

bagus perbincangan kita ini... saya ada menyebut ttg amalan mandi malam boleh menyebabkan paru2 berair kerana itulah yg saya telah dengar selama ini... bukan sekali, malah banyak kali... malah, jika kita ada masa terluang utk ke hospital, tanya kpd pesakit2 yg mengalami paru2 berair, mereka akan mengatakan yg mereka selalu mandi malam. Saya ada mencari fakta ini dlm internet tp tiada pula yg mengaitkan masalah paru2 berair ini dgn amalan mandi lewat malam.

sbg guru sains, saya mula berfikir apa kaitannya...

bila kita ke kedai utk minum & order minuman sejuk (berais), dlm beberapa ketika kita akan mendpti gerimis2/titisan2 air terdpt di bhg luar gelas... ini saya tau kerana berlakunya proses kondensasi bila bertembungnya keadaan suhu sejuk dgn suhu panas... dlm gelas sejuk manakala udara di luar gelas panas, maka berlakulah kondensasi... jd terbentuklah titisan2 air...

saya terfikir mgkin keadaan ini boleh juga berlaku dlm badan kita... dlm badan kita, khasnya dlm paru2 mengandungi udara yg panas (dipanaskan oleh haba badan kita)... bila mandi pula lewat malam, dgn air yg sejuk (suhu rendah), MUNGKIN akan berlaku kondensasi dlm paru2, maka terbentuklah cecair dlm paru2...

cuma... biasanya mereka yg mandi setelah melakukan aktiviti lasak spt bermain badminton atau bersukan yg akan menghadapi masalah begini... ini disebabkan suhu badan mereka yg tinggi... bgmanapun, saya juga terfikir, pd mereka yg tdk aktif malam (tiada aktiviti lasak), mandi malam mgkin ok kerana suhu badan mereka mgkin lebih kurang sama dgn suhu luar... samalah juga ketika mandi awal pagi sebelum pergi kerja...

bgmanapun, spt yg saya katakan di atas, saya belum menemui dlm internet fakta yg menyebut ttg kaitan ini... apapun, kita teruskan perbincangan...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by diya99 on Sat May 23, 2009 11:10 pm

Thanks cikgu idz. Tadi tu bila saya baca komentar cikgu dan cikgu x, itu yang laju saya carikan artikel berkaitan kaitan itu sekadar untuk baca dan renungkan. Kemudian saya cari pula di medicinenet.com dan ini yang saya dapat:

What is pulmonary edema?

Edema, in general, means swelling. This typically occurs when fluid from inside blood vessels seeps outside the blood vessel into the surrounding tissues, causing swelling. This can happen either because of too much pressure in the blood vessels or not enough proteins in the bloodstream to hold on to the fluid in the plasma (the part of the blood that does not contain any blood cells).

Pulmonary edema is the term used when edema happens in the lungs. The immediate area outside of the small blood vessels in the lungs is occupied by very tiny air sacs called the alveoli. This is where oxygen from the air is picked up by the blood passing by, and carbon dioxide in the blood is passed into the alveoli to be exhaled out. Alveoli normally have a thin wall that allows for this air exchange, and fluids are usually kept out of the alveoli unless these walls lose their integrity.


Picture of the alveoli and lungPulmonary edema occurs when the alveoli fill up with excess fluid seeped out of the blood vessels in the lung instead of air. This can cause problems with the exchange of gas (oxygen and carbon dioxide), resulting in breathing difficulty and poor oxygenation of blood. Sometimes, this can be referred to as "water in the lungs" when describing the condition to patients.

Pulmonary edema can be caused by many different factors. It can be related to heart failure, called cardiogenic pulmonary edema, or related to other causes, referred to as non-cardiogenic pulmonary edema.


What causes pulmonary edema?

As mentioned earlier, pulmonary edema can be broadly divided into cardiogenic and non-cardiogenic causes. Some of the common causes are listed below.

Cardiogenic causes of pulmonary edema

Cardiogenic causes of pulmonary edema results from high pressure in the blood vessels of the lung due to poor heart function. Congestive heart failure due to poor heart pumping function (arising from various causes such as arrhythmias and diseases or weakness of the heart muscle), heart attacks, or abnormal heart valves can lead to accumulation of more than the usual amount of blood in the blood vessels of the lungs. This can, in turn, cause the fluid from the blood vessels to be pushed out to the alveoli as the pressure builds up.

Non-cardiogenic pulmonary edema

Non-cardiogenic pulmonary edema can be commonly caused by the following:

Acute respiratory distress syndrome (ARDS), a potentially serious condition caused by severe infections, trauma, lung injury, inhalation of toxins, lung infections, cocaine smoking, or radiation to the lungs. In ARDS, the integrity of the alveoli become compromised as a result of underlying inflammatory response, and this leads to leaky alveoli that can fill up with fluid from the blood vessels.


Kidney failure and inability to excrete fluid from the body can cause fluid build-up in the blood vessels, resulting in pulmonary edema. In people with advanced kidney disease, dialysis may be necessary to remove the excess body fluid.


High altitude pulmonary edema, which can happen due to rapid ascent to high altitudes of more than 10,000 feet.


Brain trauma, bleeding in the brain (intracranial hemorrhage), severe seizures, or brain surgery can sometimes result in fluid accumulation in the lungs, causing neurogenic pulmonary edema.


A rapidly expanding lung can sometimes cause re-expansion pulmonary edema. This may happen in cases when the lung collapses (pneumothorax) or a large amount of fluid around the lung (pleural effusion) is removed, resulting in rapid expansion of the lung. This can result in pulmonary edema on the affected side only (unilateral pulmonary edema).


Rarely, an overdose on heroin or methadone can lead to pulmonary edema.


Aspirin overdose or chronic high dose use of aspirin can lead to aspirin intoxication, especially in the elderly, which may cause pulmonary edema.


Other more rare causes of non-cardiogenic pulmonary edema may include pulmonary embolism (blood clot which has traveled to the lungs), transfusion-related acute lung injury (TRALI), some viral infections, or eclampsia in pregnant women.

http://www.medicinenet.com/pulmonary_edema/article.htm

Akhir sekali bila masuk laman DBP, rupanya artikel berkaitan dengan topik yang cikgu berdua bincangkan ni ada pada info kesihatan dalam Dewan Kosmik Keluaran Mac 2007. Sayangnya saya tak dapat buka artikel itu. Jika tak, saya boleh uploadkan untuk jadi bahan perbincangan.[img][/img]
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Sat May 23, 2009 11:23 pm

bagus usaha cikgu ni...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Idz on Sat May 23, 2009 11:57 pm

Sekadar pandangan...
Antara rumusan yang dapat dikatakan setelah membaca komen cikgu2 dan gelintar internet ... paru-paru berair adalah disebabkan oleh bakteria, virus yang menyerang paru2 dan sebab sebab tak diketahui... boleh juga disebabkan oleh penyakit lain seperti kompilasi jantung...

amalan mandi malam tidak mempunyai kaitan secara langsung oleh pengidap paru2 berair secara saintifiknya kerana kajian belum menemukan korelasi antara kedua2nya. Teori/hipotesis yang dilakukannya berdasarkan kajian tidak dibuktikan secara klinikal. Ianya barangkali satu mitos sahaja. Jika benar proses kondensasi dapat memberi kesan kepada alveoulus paru2 kita bagaimana mereka yang tinggal di kutub/kawasan sejuk? Suhunya kurang atau negatif... berapa ramai yang mengidap pneumonia?

namun perbincangan ini menarik... terima kasih semua kerana membuka minda dalam perbincangan kesihatan yang sihat.. Very Happy mungkin boleh dilanjutkan lagi...
avatar
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Cikgu X on Sun May 24, 2009 12:45 am

hehe... ya, kita teruskan perbincangan... ia memang membuka minda... saya setuju, proses kondensasi tdk berlaku dgn mengambil kira keadaan di kutub yg -ve... tq cikgu...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Kenapa perlu mandi?

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum