FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 12 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 12 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


SAMPAH MANUSIA

View previous topic View next topic Go down

SAMPAH MANUSIA

Post by Cikgu X on Thu May 21, 2009 12:09 am

Tau apa itu sampah? semua kita tahu ttg sampah... sampah ialah apa sj bahan buangan yg tdk berguna lg & hendak dibuang... bila mendengar shj perkataan sampah, wujud di fikiran kita ttg sesuatu bahan yg mgkin kotor, menjijikkan, tdk berguna dan mcm2 lg... dan jika tdk dibuang di tempat yg sesuai/betul, maka akan mencemarkan alam sekitar, pemandangan, udara dan boleh juga memberikan pelbagai penyakit...

Bgmana dgn manusia? adakah yg dikatakan sampah manusia/masyarakat? bermakna org2 yg tdk berguna lg?

* MARI KITA BINCANGKAN...
* sbg panduan agar tdk terkeluar drpd objektif, kaitkan perbincangan ini kpd pembangunan murid2 kita, termasuklah sahsiah, sikap, disiplin, pembelajaran mereka, masa depan, kerjaya... dsb
* semua pihak termasuk murid2 boleh melibatkan diri dlm perbincangan ini...
* hasil perbincangan ini boleh digunakan sbg bahan motivasi/nasihat di sekolah kita atau kelas2 yg kita masuk...
* selamat berbincang...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: SAMPAH MANUSIA

Post by Cikgu X on Thu May 21, 2009 10:25 am

Sejak kecil lg, kita telah diberi berbagai2 bentuk nasihat... jgn main masa hujan, rajin2lah belajar, jgn mencuri, mesti mandi, makan makanan berkhasiat... dan bermacam2 lg nasihat... dan kalau semua ini berbentuk 'objek', dan dikumpul dari kecil, entah bgmana tingginya longgokan nasihat2 ini... yg sepatutnya telah membentuk kita menjadi manusia 1st.class, yg baik, bermoral dan berguna...

Tp kenapa... kenapa masih ada... masih ramai individu2 yg kalau hendak diikutkan hati, sdh lama dibuang ke dlm tong sampah kerana sikap/perangai/tingkahlaku/ & perbuatan yg lebih banyak mendatangkan masalah/kesusahan kpd org2 lain drpd membawa kebaikan... dan adakah anda termasuk dlm kategori ini?

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: SAMPAH MANUSIA

Post by Cikgu X on Fri May 22, 2009 7:56 pm

pernah dengar ttg arang? terdpt 2 jenis arah iaitu arang batu & kayu arang... arang batu utk kegunaan sbg bahan api & penjana elektrik, manakala kayu arang utk membakar satay... sedap tu... Smile

arang batu terbentuk melalui proses jutaan tahun iaitu drpd hidupan2 mati (haiwan & tumbuhan) yg tertanam sedikit demi sedikit di dlm tanah... kerana adanya tekanan yg sangat berat ini (oleh tanah yg menimbusnya), maka perlahan2 dgn proses kimia ia membentuk arang batu... utk mengambilnya pula dr perut bumi, kita perlu menggali dlm barulah menemuinya... tp harganya mahal, mgkin sekilo beberapa puluh atau ratus ringgit malaysia...

kayu arang pula, prosesnya mudah & singkat... tebang kayu bakau di tepi laut, angkut dgn lori ke kilang, susun masuk dlm 'relau' atau bilik bakar, tutup & bakar... dlm beberapa jam, ia sdh menjadi kayu arang dan boleh dipecah2kan, masuk dlm bakul plastik dan telah boleh dijual... sekilo kira2 rm3... murahkan... sebelah petang, anda boleh sdh makan satay yg dibakar di gerai2...

jadi, soalannya, anda ingin jd yg mana satu, arang batu atau kayu arang? anda pilihlah sendiri sb pilihan di tangan anda... cuma... teruskan membaca...

proses persekolahan akan memakan masa yg lama, bertahun2... dlm masa proses persekolahan ini, banyak perkara, tekanan, tugasan, kerja, peperiksaan yg anda perlu lakukan & hadapi... jika tdk siap kerja rumah, akan dimarah guru... jika tdk belajar, akan gagal... silap haribulan akan dimarahi & dirotan ibubapa... hujan pun kena dtg ke sekolah... masa belajar tdk boleh mengantuk... tdk ambil perhatian akan ditengking guru... demam tdk hadir sekolah pun terpaksa tulis surat... dan semua perkara ini akan berterusan selama bertahun2... tadika 2 tahun, sekolah rendah 6 tahun, seklah menengah 7 tahun, universiti 4 tahun... semuanya 19 tahun, malah mgkin lebih drpd itu... fuhhhhhh... lamanyaaaa... itu belum kira lagi berapa banyak wang ringgit telah dibelanjakan...

TAPI... bila semua ini telah selesai, anda sebenarnya seorang yg telah berjaya... kerjaya, kewangan, kehidupan... semuanya terjamin...

jd, berbalik kpd perumpamaan di atas, anda ingin menjadi arang batu atau kayu arang? anda ingin mempunyai nilai harga ratusan atau ribuan ringgit sekilo atau sekilo rm3?... pilihan pd anda... jka tersalah pilih maka anda adalah org yg berharga beberapa ringgit shj sekilo... malah dibuang pun boleh kerana hampir tiada harga... sedihnya...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: SAMPAH MANUSIA

Post by diya99 on Fri May 22, 2009 9:11 pm

Sudah tentulah mau jadi arang batu yang semakin lama terpendam di perut Bumi semakin berharga.Ibarat guru, biaralah usia semakin meningkat tetapi ilmu mesti selalu up to date agar tidak ketinggalan zaman.
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: SAMPAH MANUSIA

Post by diya99 on Fri May 22, 2009 9:15 pm

Sorry Cikgu X. Dah tekeluar tajuk ni. Tapi tak apa ba kan kalau kita cuba kaitkan dengan guru, Very Happy .
avatar
diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: SAMPAH MANUSIA

Post by Cikgu X on Fri May 22, 2009 9:27 pm

ok tu cikgu... kita teruskan berkongsi idea... di akhir nt kita akan ada artikel yg asli, bagus, 'cantik' dan banyak variasi yg boleh kita gunakan sama ada utk diri kita atau utk murid2 kita... malah mgkin boleh digunakan utk ceramah motivasi... atau renungan pagi masa perhimpunan sekolah setiap minggu...

_________________mbf...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: SAMPAH MANUSIA

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum