FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 7 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 7 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Go down

Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Admin on Fri May 23, 2008 6:14 pm

Oleh Cikgu Asmidah, tq...

Baru-baru ini, anda pulang ke kampung untuk berhari raya bersama dengan datuk dan nenek anda. Dalam perjalanan pulang ke kampung, anda telah melihat suatu kemalangan jalan raya. Gambarkan keadaan pada ketika itu.

Pendahuluan
- pulang ke kampung bersama keluarga - hujan renyai-renyai - ayah memandu kereta dengan berhati-hati

Isi-isi:
(a) di sepanjong lebuh raya Kuala Lumpur-Karak - keadaan jalan raya begitu sesak - kenderaan dipandu perlahan
(b) tiba-tiba sebuah kereta berwarna biru dipandu laju - memotong lori dalam keadaan agak berbahaya
(a) terdengar bunyi dentuman yang kuat - rupa-rupanya kereta itu terbabas - terlanggar pembahagi jalan - kereta terbalik - remuk
(d) pemandu cedera parah - beberapa pemandu berhenti - cuba menyelamatkan mangsa - ada yang menghubungi pihak polis dan ambulans

Penutup:
- mangsa dihantar ke hospital - meneruskan perjalanan - pengajaran supaya berhati-hati di jalan raya

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

karangan-kemalangan jalan raya

Post by helen on Fri Jun 13, 2008 10:42 pm

Pada petang tadi, ayah membawa kami sekeluarga pergi ke kampung untuk berhari raya bersama datuk dan nenek hujan mula turun dengan renyai-renyai. Oleh sebab itu,ayah memandu kereta dengan berhati-hati.
Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur,banyakjalan raya yang begitu sesak. Oleh kerana itu,semua kenderaan perlu dipandu secara perlahan-lahan agar tidak berlakunya suatu kemalangan.
Tiba-tiba sebuah kereta berwarna biru yang dipandu dengan laju hendak memotong sebuah lori dalam keadaan agak berbahaya.
Aku terdengar bunyi entuman yang kuat. Rupa-rupanya kereta yang berwarna biru itu terbabas lalu terlanggar pada pembahagi jalan. Sebuah kereta turut terbalik dan remuk.
Pemandu yang memandu kereta biru tersebut cedera parah. Beberapa pemandu berhenti untuk menyelamatkan mangsa yang terlibat. Ada yang menhubungi pihak polis dan ambulans dengan segera.
Tidak lama kemudian, polis dan ambulans pun tiba. Mangsa dihantar ke hospital. Ayah dan kami sekeluarga terpaksa meneruskan perjalanan ke kampung kerana datuk dan nenek menunggu kedatangan kami.Kami mengambil pengajaran supaya berhati-hati di jalan raya.



teacher, boleh bagi markah Question

helen
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 40
Registration date : 21/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Jasmine on Sat Jun 14, 2008 1:55 am

helen wrote:Pada petang tadi1, ayah membawa kami sekeluarga pergi2 ke kampung untuk berhari raya bersama datuk dan nenek. Hujan mula turun dengan renyai-renyai. Oleh sebab itu,/ayah memandu kereta dengan berhati-hati.
Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur,/banyak3/jalan raya yang begitu sesak. Oleh kerana itu,/semua kenderaan perlu dipandu secara perlahan-lahan agar tidak berlakunya suatu kemalangan.
Tiba-tiba sebuah kereta berwarna biru yang dipandu dengan laju hendak memotong sebuah lori dalam keadaan agak berbahaya.
Aku terdengar bunyi dentuman yang kuat. Rupa-rupanya kereta yang berwarna biru itu terbabas lalu terlanggar pada pembahagi jalan. Sebuah kereta turut terbalik dan remuk.
Pemandu yang memandu kereta biru tersebut cedera parah. Beberapa pemandu berhenti untuk menyelamatkan mangsa yang terlibat. Ada yang menghubungi pihak polis dan ambulans dengan segera.
Tidak lama kemudian, polis dan ambulans pun tiba. Mangsa dihantar ke hospital. Ayah dan kami sekeluarga terpaksa meneruskan perjalanan ke kampung kerana datuk dan nenek menunggu kedatangan kami./Kami mengambil pengajaran5 supaya berhati-hati di jalan raya.

teacher, boleh bagi markah Question

Jasmine
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 88
Registration date : 04/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Jasmine on Sat Jun 14, 2008 2:06 am

karangan adik baik, cuma.... komen saya...

No.1 - dlm panduan yg diberikan, perkataan yg digunakan adalah 'baru-baru ini...'. Bermakna peristiwa pulang ke kg itu telah beberapa hari atau minggu berlalu. Oleh itu, penggunaan 'pada petang tadi' adalah kurang sesuai.

No.2 - sepatutnya guna perkataan 'pulang' dan bukannya 'pergi'.

No.3 - lebuh raya KL yg dilalui ketika pulang ke kg adalah 1 shj dan bukannya 'banyak'.

No.5 - ayat kurang sesuai. Cuba cari ayat lain.

a) karangan mesti ada perenggan.
b) jarakkan setiap perkataan yg perlu
c) tulis semula karangan dgn lebih kemas, teratur, dan dengan menambahkan lg ayat2 yg lebih menarik.

Jasmine
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 88
Registration date : 04/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by helen on Mon Oct 13, 2008 6:39 pm

terima kasih sebab memeriksa karangan saya Very Happy

helen
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 40
Registration date : 21/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Jessica on Fri Jul 24, 2009 4:18 pm

cikgu, adakah simpulan bahasa / peribahasa / perumpaan tentang kemalangan untuk meningkatkan markah saya?

Jessica
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 24/07/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Cikgu Edy on Fri Jul 24, 2009 6:49 pm

ada...

"malang tidak berbau", "biar lambat asal selamat", "ingatlah orang tersayang", "berhati-hati di jalanraya" dan banyak lagi.........

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by cheesow on Thu Aug 06, 2009 10:48 pm

hello

cheesow
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 06/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by ira the best on Thu Aug 06, 2009 11:33 pm

ha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ira the best
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 203
Age : 19
Location : pantai dalam
Humor : gIrL iS gOoD ThAn BoY...
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by yiemama on Fri Aug 07, 2009 4:04 pm

cikgu pekarangan apa?
perkarangan apa?
dan apa mak sud nyiru cikgu? scratch

yiemama
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 4
Registration date : 07/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by yiemama on Fri Aug 07, 2009 4:05 pm

cikgu dekat blog ni berapa ramai guru?

yiemama
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 4
Registration date : 07/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Cikgu Edy on Fri Aug 07, 2009 9:46 pm

yiemama wrote:cikgu pekarangan apa?
perkarangan apa?
dan apa mak sud nyiru cikgu? scratch

pekarangan tu tiada maknanya... tiada dalam BM
Perkarangan = kawasan
nyiru = alat untuk menampik beras seperti "tikar" cuma lebih kecil, banyak digunakan di sawah-sawah padi atau rumah-rumah di kampung, bentuknya boleh dalam bentuk bulat atau oval. Diperbuat daripada buluh yg disiat nipis.

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by princessaina on Sat Aug 08, 2009 1:50 pm

cikgu,
percubaan baru2 ni saye dpt 2a3b
b sye semuanye 77penulisan n 78 bi n sc
agaknye blh dpt a x 4 upsr nnt

jgn gelakkan rslt sye yer!!!!!

princessaina
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 56
Age : 19
Location : kondo rakyat pantai dalam
Registration date : 08/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Cikgu Edy on Sat Aug 08, 2009 11:10 pm

princessaina wrote:cikgu,
percubaan baru2 ni saye dpt 2a3b
b sye semuanye 77penulisan n 78 bi n sc
agaknye blh dpt a x 4 upsr nnt

jgn gelakkan rslt sye yer!!!!!

kalau berusaha sedikit lagi pasti boleh baiki keputusan kepada 5A... saya yakin princessaina dapat melakukannya.

_________________mbf...
Be Joyful always...

Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by princessaina on Sat Aug 08, 2009 11:25 pm

10 q ckgu sye akn berusaha dgn lbh lg doakan sye ye... Crying or Very sad

princessaina
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 56
Age : 19
Location : kondo rakyat pantai dalam
Registration date : 08/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by ira the best on Sun Aug 09, 2009 1:35 am

CIKGU SAYA CUMA DAPAT 1A 4B JE TU MARKHA LAGI 2 JE NK DPT A Crying or Very sad

ira the best
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 203
Age : 19
Location : pantai dalam
Humor : gIrL iS gOoD ThAn BoY...
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by hazman on Sat Aug 15, 2009 5:01 pm

Pada suatu hari,saya pulang ke kampung bersama keluarga. Kami pulang ke kampung kerana ingin berbuka puasa dengan datuk dan nenek. Dalam perjalanan hujan mula turun dengan renyai-renyai. Ayah memandu kereta dengan berhati-hati.

Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur,kami melihat permandangan yang sungguh indah. Keaadan jalan raya begitu sesak. Kenderaan yang lain dipandu dengan perlahan.

Tiba-tiba sebuah kereta berwarna biru dipandu laju. Kereta biru itu memotong lori dalam keaadan yang agak bahaya.

Saya terdengar bunyi dentuman yang sangat kuat. Rupa-rupanya kereta biru itu telah terbabas kerana terlanggar pembahagi jalan. Kereta biru itu terbalik dan remuk.

Pemandu kereta itu cederah parah. Beberapa pemandu berhenti kerana ingin menyelamatkan mangsa tersebut. Ada yang menghubungi pihak polis dan ambulans.

Mangsa tersebut dihantar ke hospital. Kami meneruskan perjalanan dengan berasa sedih. Pengajaran kami supaya berhati-hati di jalan raya.

hazman
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 15/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by pinkyviolet_girl on Wed Aug 26, 2009 4:46 pm

cikgu,apa maksud pedalaman,pendalaman,tuntasnya??????
Very Happy Very Happy Very Happy

pinkyviolet_girl
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Registration date : 24/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by pinkyviolet_girl on Wed Aug 26, 2009 4:54 pm

i'm agree with cikgu edy...
try your best princessaina... Very Happy

pinkyviolet_girl
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 25
Registration date : 24/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by nuzul haikal on Tue Oct 20, 2009 11:55 am

pada hari raya yang lalu, setelah berkemas barang untuk pulang ke kampung bersama keluarga, kami bertolak pada jam 8.00 pagi.Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur, hujan mula turun ranyai-renyai, saya menasihati ayah saya agar pandu dengan perlahan kerana jalan agak sesak dan permukaan jalan agak licin.Ayah memandu kereta dengan berhati-hati.

tidak lama kemudian,kami ternampak sebuah kereta berwarna biru dipandu laju memotong sebuah lori kayu balak dengan keadaan agak berbahaya.Kami hanya tergugat melihatnya.

kemudian, kami terdengar bunyi dentuman yang agak kuat.Rupa-rupanya bunyi dentuman itu datangnya daripada sebuah kereta biru yang kami lihat sebelum ini.Kereta itu terbabas terlanggar pembahagi jalan,kereta itu .....


tak sempat... Crying or Very sad

nuzul haikal
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 20/10/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Cikgu X on Tue Oct 20, 2009 5:17 pm

pinkyviolet_girl wrote:cikgu,apa maksud pedalaman,pendalaman,tuntasnya??????
Very Happy Very Happy Very Happy
kalau pendalaman, 1 proses mendalamkan sesuatu... tp kalau pedalaman, 1 kawasan yg jauh drpd laut...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Cikgu X on Tue Oct 20, 2009 5:20 pm

nuzul haikal wrote:pada hari raya yang lalu, setelah berkemas barang untuk pulang ke kampung bersama keluarga, kami bertolak pada jam 8.00 pagi.Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur, hujan mula turun ranyai-renyai, saya menasihati ayah saya agar pandu dengan perlahan kerana jalan agak sesak dan permukaan jalan agak licin.Ayah memandu kereta dengan berhati-hati.

tidak lama kemudian,kami ternampak sebuah kereta berwarna biru dipandu laju memotong sebuah lori kayu balak dengan keadaan agak berbahaya.Kami hanya tergugat melihatnya.

kemudian, kami terdengar bunyi dentuman yang agak kuat.Rupa-rupanya bunyi dentuman itu datangnya daripada sebuah kereta biru yang kami lihat sebelum ini.Kereta itu terbabas terlanggar pembahagi jalan,kereta itu .....


tak sempat... Crying or Very sad
teruskan nuzul haikal... belum habis tu...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by nuzul haikal on Wed Oct 21, 2009 9:40 pm

....kereta itu berada dalam keadaan terbalik, bonet hadapan kerata remuk teruk dan pemandunya tersepit didalam kereta.

Beberapa pemandu termasuk ayah saya berhenti untuk cuba menyelamatkan mangsa.ayah saya cuba untuk menenangkan pemandu itu yang berperasaan bingung ketika itu.sementara itu ayah mengarahkan ku agar menghubungi anggota bomba dan ambulans.

Setelah ambulans dan anggota bomba tiba di tempat kejadian, kami hanya mampu melihat anggota bomba memotong pintu kereta untuk mengeluarkan mangsa itu.

Selepas anggota bomba selesai mengeluarkan mangsa yang tersepit dari kereta, melihat mangsa diangkut menaiki ambulans untuk dihantar ke hospital.Keadaan mangsa amat mengerikan kerana kepala mangsa berkemuluran darah dan kaki kanannya putus akibat tersepit di bawah stering kereta.

Kami meneruskan perjalanan kami.Ayah menasihati agar tidak mementingkan diri sendiri di jalan raya.Kejadian ini boleh dijadikan pengajaran supaya berhati-hati di jalan raya.Biar lambat, asalkan selamat

nuzul haikal
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 20/10/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by syukz on Sat Oct 31, 2009 9:36 pm

cikgu macam manew nak wat karangan jadi best

syukz
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 31/10/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by ira the best on Sat Oct 31, 2009 11:51 pm

bagi saya untuk buat karangan jadi best.............kita perlu banyak membaca.........betul x cikgu x

ira the best
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 203
Age : 19
Location : pantai dalam
Humor : gIrL iS gOoD ThAn BoY...
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Sponsored content Today at 2:49 am


Sponsored content


Back to top Go down

Page 1 of 2 1, 2  Next

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum