Ranking Web Pendidikan
Klik utk lihat senarai...
Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik
Log in
Who is online?
In total there are 25 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 25 Guests None
Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Detergent, suggestions by samuelbass Sun Jan 09, 2022 4:38 pm
» Nak beli mesin basuh
by samuelbass Sun Jan 09, 2022 4:32 pm
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am
» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm
» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm
» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm
» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm
» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am
» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm
» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm
» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm
» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm
» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm
» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm
» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm
» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm
» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm
» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am
» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am
» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am
» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm
» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm
» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm
» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm
» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm
FMB Chatbox
Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
+4
hema
pendidik
BKM767
Admin
8 posters
Page 1 of 1
Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
Idea sendiri... sekadar utk perkongsian...
Ada murid lulus, juga ada gagal... ada yg pandai, ada juga lemah... kenapa tu?
Murid juga kena faham konsep ini jika ingin menjadi pandai atau prestasi akademik yg baik... tiada jalan mudah utk tingkatkan prestasi... bayangkan jika elemen2 bg konsep ini diamalkan setiap hari & mendpt markah tinggi setiap satunya... selepas beberapa bulan, anda akan menyedari prestasi anda mendadak naik berbanding sebelumnya...
Guru2... murid2... amalkanlah... anda tdk akan rugi apa2... sebarang komen, sila nyatakan di sini... utk makluman, konsep ini akan dimurnikan dr masa ke masa... harap berguna kpd semua pihak...
Ada murid lulus, juga ada gagal... ada yg pandai, ada juga lemah... kenapa tu?
- kurang TENGOK guru ketika guru mengajar dlm kelas... mgkin sibuk tengok kawan2 sekeliling... ada yg sibuk kejar semut atas meja... bila tdk tengok guru, mmg apa yg guru ajar tdk difahami... nak faham mcmana kalau mata tempat lain... si guru pula 'kurang baik' dlm kawalan kelas...
- kurang DENGAR pengajaran guru... bila kurang dengar, maka kuranglah juga yg difahami... kurang dengar guru mgkin sb gangguan kawan, atau diri sendiri yg mengganggu... atau ada perkara lain yg dilakukan...
- kurang FAHAM apa yg diajar guru... sb mgkin sibuk melihat sini sana & bukan pd guru... juga mgkin tdk berapa mendengar ajaran guru... ketika guru mengajar depan kelaslah ilmu pengetahuan banyak 'mengalir'... murid yg leka akan terlepas ilmu begitu sj... apatah lg jika guru kurang 'mahir' mengajar...
- kurang ULANGKAJI di rumah... akibatnya apa shj yg dipelajari di sekolah akan dilupai... kerana kurang ulangkaji... sepatutnya ulangkajilah di rumah supaya kekal ingat apa yg dipelajari di sekolah... lebih lama tdk ulangkaji, makin lupalah segalanya... ibubapa pula biar sj anak di rumah tengok tv tanpa ulangkaji...
- KEHADIRAN ke sekolah tdk penuh... bila tdk hadir sekolah, banyak ilmu terlepas begitu shj... yg pastinya mgkin tiada ulangan lagi... apatah lg jika ibubapa ikut shj 'perangai ponteng' anak...
- kurang JUJUR belajar... berpura2 belajar, maka tiada apa yg dipelajari... nampak spt belajar tp sebenarnya fikiran mengelamun... nampak spt tengok buku, tp sebenarnya pura2... fikiran mengkhayal entah apa...kena2 lg ibubapa percaya begitu sj (bulat2) nampak anak 'konon' belajar...
Murid juga kena faham konsep ini jika ingin menjadi pandai atau prestasi akademik yg baik... tiada jalan mudah utk tingkatkan prestasi... bayangkan jika elemen2 bg konsep ini diamalkan setiap hari & mendpt markah tinggi setiap satunya... selepas beberapa bulan, anda akan menyedari prestasi anda mendadak naik berbanding sebelumnya...
Guru2... murid2... amalkanlah... anda tdk akan rugi apa2... sebarang komen, sila nyatakan di sini... utk makluman, konsep ini akan dimurnikan dr masa ke masa... harap berguna kpd semua pihak...
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
Hampir semua murid sya telah tahu & faham ttg konsep ini... selalu sya gunakan utk kawal murid dlm p&p... & mmg berkesan...
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
Akan di jadikan iktibar dalam proses ini..thank
BKM767- MBF New Member
- Number of posts : 12
Age : 47
Location : Port Klang
Humor : Fun
Registration date : 02/08/2011
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
jika murid tahu ttg ini (telah diberitahu), mudah mengawal murid... setiap kali dia tdk tengok guru, kita boleh beritahu 10 markahnya di bhg T telah berkurang... demikian juga dgn huruf2 lain...
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
konsep tdf-uk-j... harap berguna utk semua...
pendidik- MBF Junior Member
- Number of posts : 20
Registration date : 18/08/2011
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
Memang berguna, supaya murid-mudid menjadi lebih fokus dlm kelas.......
hema- MBF Member (B)
- Number of posts : 85
Age : 27
Location : kedah
Humor : -
Registration date : 13/07/2011
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
kalau murid betul2 ikut konsep tdf-uk-j ini, mudah utknya masuk kategori murid pandai...
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
tpi klaw ckgunye ajar mcm nk xnk cm ner??????????????????
faiz jezzyletto- MBF New Member
- Number of posts : 2
Age : 28
Registration date : 21/08/2011
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
haha... mmg ada jugak guru yg begitu... itu kena jmpa guru kaunseling... cuma mesti semua dlm kelas sependpt dgn adik...
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
iye . memang boleh untuk kami mengikuti tdf-uk-j . tp,semasa cikgu mengajar sy tak boleh nak faham apa yg dia ajar . kadangkadang cikgu tu perbelitkan fakta dan membuatkan saya langsung tidak faham dengan apa yang diajar . tolong bantu saya . saya lemah sangat dalam kelas .
puterimexcektuek II- MBF New Member
- Number of posts : 3
Registration date : 08/12/2011
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
selain drpd sejauh mana kesungguhan & kejujuran kita belajar, kadang2 prestasi pelajaran kita juga bergantung kpd psikologi... maksudnya, adik kena betul2 yakin pd diri sendiri yg adik mampu utk berada dlm kalangan murid2 yg cemerlang dlm pelajaran... adik tdk boleh 'merasa' yg adik tu lemah dlm pelajaran, sb ini akan mematahkan semangat adik utk belajar... adik mesti yakin setanding dgn murid2 lain... demikian juga ketika guru mengajar, jgn ada perkataan ''ah, langsung tak faham apa yg guru ni ajar'' bermain2 dlm fikiran adik, sb adik akan betul2 tak akan faham... adik kena 'pujuk' fikiran adik utk memahami apa yg diajar & bukannya menilai sama ada guru tu mengajar baik atau tdk... contoh selalu cgu gunakan ialah spt ketika kita mendengar cerita hantu... atau cerita gossip...
kenapa kita pasang telinga betul2?
kenapa kita faham betul?
kenapa kita ingat cerita tu lama2?
kenapa kita akan takut hantu?
...sb kita memasang telinga & fikiran kita dgn 'jujur' tanpa terfikir utk menilai si pencerita tu bercerita dgn baik atau tdk... jd, adik kena ikut cara begini... pendek kata, jujur belajar... jgn benarkan apa2 mengganggu penumpuan fikiran adik... pasti boleh...
kenapa kita pasang telinga betul2?
kenapa kita faham betul?
kenapa kita ingat cerita tu lama2?
kenapa kita akan takut hantu?
...sb kita memasang telinga & fikiran kita dgn 'jujur' tanpa terfikir utk menilai si pencerita tu bercerita dgn baik atau tdk... jd, adik kena ikut cara begini... pendek kata, jujur belajar... jgn benarkan apa2 mengganggu penumpuan fikiran adik... pasti boleh...
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
sy akan gunakn pd ank sya, thn ini ank sy akn menduduki UPSR
sabariah2010- MBF New Member
- Number of posts : 1
Age : 51
Location : Kuantan, Pahang
Registration date : 03/05/2012
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
Admin, thanks for this thread. I'll keep your "TDF-UK-J" concept in my mind. I am also one of the UPSR candidates of this year.
magickabu- MBF Regular Member
- Number of posts : 159
Age : 24
Location : Kuantan,Pahang
Humor : Bukak Command Prompt , tulis -s shutdown , tekan enter.
Registration date : 24/05/2012
Re: Konsep TDF-UK-J... Kenapa ada murid pandai... ada juga yg lemah dlm pelajaran?
all the very best to you... yes keep it... & share also to your friends...
Similar topics
» Mengapa wujud murid pandai, sederhana & lemah?
» Lemah semua pelajaran
» Kenapa Tidak Ambil Mata Pelajaran Geografi SPM.......?
» Murid tdk boleh membaca, kenapa???
» apakah strategi untuk murid lemah?
» Lemah semua pelajaran
» Kenapa Tidak Ambil Mata Pelajaran Geografi SPM.......?
» Murid tdk boleh membaca, kenapa???
» apakah strategi untuk murid lemah?
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum
|
|