FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 5 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 5 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Murid tdk boleh membaca, kenapa???

View previous topic View next topic Go down

Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Okustim on Wed May 27, 2009 10:14 am

di mana2 sekolah, kita akan dpti ada murid2 yg belum pandai membaca walupun sdh di tahun6 dan akan ke sekolah menengah... guru2 di sekolah menengah sdh tentu akan mempersalahkan guru2 di sekolah rendah... mereka akan ckp, "apa guru2 sekolah rendah buat?"
"guru2 sekolah rendah tak mengajar ke?"
"makan gaji buta ke?"

apa sebenarnya yg berlaku? betulkah apa yg guru2 smk ckpkan tu?
bayangkan selama 6 tahun, murid2 belum pandai membaca...
bolehkah ini kita kaitkan dgn kegagalan guru2 BM mengajar murid2 hingga pandai membaca?
cuba kita bincangkan hal ini, bukan mempersalahkan tp cuba kita ketahui punca sebenar kenapa murid2 masih tdk pandai membaca walaupun akan masuk ke sekolah menengah...
harap maaf jika ada yg tersinggung...

Okustim
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 11
Registration date : 27/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by diya99 on Wed May 27, 2009 7:58 pm

Tak lah. Saya kurang setuju dengan sikap bangau oh bangau ni. Cuba dia duduk di sekolah rendah. Senang ke tak memandaikan murid ni. Tapi...ni nak kongsi. Sekolah saya menjalankan program BANTU (Bimbing Anak Nusa Tuntutan Ugama)di mana guru-guru yang berkemahiran dalam memulihkan murid bermasalah 3M diminta mengajar murid yang tak tahu membaca ni. Seorang guru diberikan 3 orang murid untuk dipulihkan tetapi sebelum itu, murid-murid ini dikategorikan kepada 3 peringkat mengikut kekritikalan masalah membacanya dan guru yang terpilih pula mengikut kepakaran mereka dalam mengatasi masalah tersebut.Setakat ini, hampir 80% daripada bilangan murid tersebut sudah pandai membaca hatta yang bermasalah tak tahu membaca tegar. Klien guru pemulihan pun berkurang dengan drastik sekali kerana program ini. Program ini diilhamkan sediri oleh Guru Besar saya.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Cikgu X on Wed May 27, 2009 8:04 pm

Bagus idea ni... kalau ada penerangan lebih lanjut mgkin boleh dicontohi... bagus cikgu diya...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by diya99 on Wed May 27, 2009 8:09 pm

Kalau itu, terpaksalah cikgu X berguru dengan guru besar saya kerana kami guru tahun 6 terlibat BANTU dalam UPSR. Rakan sekerja saya yang lain pula terlibat dalam BANTU 3M. Maksudnya, program kami ni serampang dua mata kerana guru besar saya menyedari masalah utama ialah penguasaan murid dalam 3M. Jadi program kami ni adalah membasmi 3M supaya keputusan UPSR boleh meningkat.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by JCJUE on Wed May 27, 2009 9:17 pm

Bagus Guru Besar cikgu.. Kalau boleh saya nak cadangkan untuk sekolah saya juga. setakat ni sekolah saya buat program PROTIM. Tetapi saya tidak terlibat kerana ini semua untuk guru pemulihan sahaja.

JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 35
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Cikgu X on Wed May 27, 2009 9:51 pm

ya, di sekolah saya juga ada protim...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Cikgu X on Wed May 27, 2009 10:14 pm

saya akan cuba fikirkan ttg idea ini secara serius... dan ubahsuai... lepas tu cadangkan kpd pihak sekolah... tq cikgu diya...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by shasha_polcey on Wed May 27, 2009 11:15 pm

maybe...lambat tangkap bila cikgu mengajar...malas?

shasha_polcey
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 281
Age : 19
Location : sandakan,sabah.
Registration date : 01/10/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by ikin on Thu May 28, 2009 8:17 pm

murid tak tau baca... berpunca drpd ibubapa jugak, takda galakan...

ikin
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 28/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by diya99 on Thu May 28, 2009 9:40 pm

Macam ni la saya bagi gambaran serba sedikit tentang Program BANTU ni. Bagi guru yang mempunyai kemahiran dalam membantu murid UPSR, mereka dilibatkan dalam BANTU(Bimbing Anak Nusa Tangga Universiti) UPSR.Guru BANTU UPSR ini akan bimbing murid dalam subjek teras.Bagi guru yang tidak mampu membimbing murid UPSR ini, mereka akan diminta membimbing murid yang bermasalah 3M.Jadi mereka ini akan menumpukan kepada membimbing murid ini untuk menguasai kemahiran 3M. Program PROTIM tetap kami jalankan begitu juga kelas pemulihan serta KIA2M. Cuma bezanya BANTU ini dijalankan di luar waktu persekolahan atau pada masa senggang.Baik BANTU UPSR atau BANTU 3M, setiap guru hanya diberikan tiga orang murid sahaja. Jadi bimbingan dapat ditumpukan berbanding jika mengajar mereka dalam kelas.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Idz on Thu May 28, 2009 10:48 pm

Masa mengajar di sekolah menengah dulu ada program mentor mentee... sama seperti ini juga...membantu menyelesaikan masalah pelajar khususnya dalam pembelajaran mereka... dilakukan di luar waktu persekolahan/waktu senggang... 5 org semuanya dan sangat akrab... maka mereka tidak malu meluahkan masalah mereka... ada masalah boleh cepat diselesaikan dan ada juga masalah yang memeningkan kepala... jika melibatkan hal keluarga...

Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by ikin on Thu May 28, 2009 11:24 pm

diya99 wrote:Macam ni la saya bagi gambaran serba sedikit tentang Program BANTU ni. Bagi guru yang mempunyai kemahiran dalam membantu murid UPSR, mereka dilibatkan dalam BANTU(Bimbing Anak Nusa Tangga Universiti) UPSR.Guru BANTU UPSR ini akan bimbing murid dalam subjek teras.Bagi guru yang tidak mampu membimbing murid UPSR ini, mereka akan diminta membimbing murid yang bermasalah 3M.Jadi mereka ini akan menumpukan kepada membimbing murid ini untuk menguasai kemahiran 3M. Program PROTIM tetap kami jalankan begitu juga kelas pemulihan serta KIA2M. Cuma bezanya BANTU ini dijalankan di luar waktu persekolahan atau pada masa senggang.Baik BANTU UPSR atau BANTU 3M, setiap guru hanya diberikan tiga orang murid sahaja. Jadi bimbingan dapat ditumpukan berbanding jika mengajar mereka dalam kelas.
bagus idea ni... kalau tak dpt baca jugak, sahlah budak yg brmasalah..

-guru subjek teras teruskan ajar subjek teras
-guru bukn subjek teras, tumpukan pd 3m
-sorang guru 3 murid
-buat lepas sekolah atau masa senggang

ikin
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 9
Registration date : 28/05/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Idz on Fri May 29, 2009 12:39 pm

saya pernah nak cadangkan hal serupa di sekolah ini... tapi ada cikgu2 yang 1.15 t/hari ... time bunyi loceng akhir... berlumba2 dengan murid nak keluar dulu... hehehe... apa cerita ni???!!

Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by diya99 on Fri May 29, 2009 2:03 pm

Saya tahu tu jawapannya. Mungkin kerana lapar, Very Happy, nda faham bagaimana nak jalankan program itu atau ada komitmen lain yang menghambat masa mereka. Kalau di sekolah saya, guru lepasan ijazah atau yang sedang sambung belajar yang begitu komited diminta membimbing murid Tahun 6 dalam subjek teras.Jika guru berkenaan cuma pakar dalam matematik maka guru pakar subjek lain akan dirujuk untuk membantu membimbing murid angkat mereka. Maksudnya, bagi satu soalan contohnya pecahan dan ajar mereka bagaimana nak cari jawapan bagi soalan itu. Lepas itu, bagilah soalan pengukuhan atau pengayaan. Bagi guru yang veteran dan begitu komited tetapi tidak mempunyai kemahiran untuk mengajar subjek kritikal seperti sains, matematik dan bahasa inggeris, mereka diserapkan dalam membimbing murid yang bermasalah 3M. Jadi, bila semua guru menunjukkan komitmen yang tinggi dalam membimbing murid, maka hasilnya boleh dilihat tidak sampai 3 bulan kerana kami mulakan program ini dalam bulan Mac. Ibu bapa turut ditaklimatkan dan diberikan peranan untuk memantau perkembangan pelajaran anak mereka di rumah iaitu dengan memastikan anak mereka menyiapkan tugasan yang diberikan.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by diya99 on Fri May 29, 2009 2:06 pm

Cuma dalam program ini, kami tak bincang masalah peribadi murid. Cuma sambil membimbing sambil berikan mereka motivasi untuk terus belajar.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Cikgu X on Fri May 29, 2009 5:22 pm

bagus idea ni... nt saya akan cuba buat draf kasar pelaksanaannya... Very Happy tq cikgu diya...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by diya99 on Fri May 29, 2009 9:10 pm

Welcome. Bagus lagi kita berkongsi idea dari asyik tunding-menunding menyalahkan pihak lain. Sekurang-kurangnya ada langkah memperbaiki sesuatu masalah dalam pembelajaran murid. Nanti kalau cikgu x ada idea lain untuk memantapkan penguasaan murid, kongsilah juga.

diya99
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 84
Location : sabah
Registration date : 17/04/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Cikgu X on Fri May 29, 2009 9:29 pm

boleh, nt kalau ada idea menarik, saya akan kongsikan di sini...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

EVALUATION ABOUT BANTU PROGRAM??

Post by Cikgu Sensei on Wed Dec 02, 2009 9:54 pm

Cikgu Diya kelihatan sangat berpengalaman dlm bimbing murid2 yg mengalami kesukaran menguasai 3M ni.

Di sini nak ajukan soalan pada Cikgu Diya ----- Cikgu ada mention di atas ni bahawa program BANTU sekolah Cikgu diwujudkan untuk "membasmi 3M supaya keputusan UPSR boleh meningkat",
,

So, bagaimana result UPSR sekolah Cikgu untuk sesi 2009 ni?
Boleh tak kongsi sikit supaya boleh dinilai sama ada berkesan atau tidak Program BANTU ini??

Cikgu Sensei
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Age : 30
Location : Cheras / Tg Malim
Humor : Teaching is not a mere profession. Teaching is responsibility, teaching requires knowledge n skills. Teaching is JIHAD FI SABILILLAH
Registration date : 25/11/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by scholastica nicol alecsan on Wed Dec 09, 2009 6:04 pm

sya rasa,itu bukan salah guru,tapi murid2 tahun6 sendiri.sya rasa mereka tak tumpukan perhatian terhadap pelajaran yang diajar oleh guru di sekolah

scholastica nicol alecsan
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 76
Age : 18
Location : donggongon,penampang,sabah
Humor : this is what i say....I LOVE MUSIC,INDIE BANDS,BUNKFACE AND AKIM AF7..!!!!!!!!!!!!!
Registration date : 18/11/2009

View user profile http://www.scholasticanicolalecsander@yahoo.com

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Cikgu X on Thu Dec 10, 2009 2:01 pm

ya, betul tu... biasanya jika murid tak pandai, ia disebabkan oleh murid itu sendiri yg tak tumpukan perhatian ketika guru mengajar... sdh pun begitu, tak ulang kaji lg belajar di rumah...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Murid tdk boleh membaca, kenapa???

Post by Sponsored content Today at 1:22 am


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum