FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 14 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 14 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Ok kamu sambung cerita (2)

View previous topic View next topic Go down

Ok kamu sambung cerita (2)

Post by amanda on Sun Oct 19, 2008 3:52 pm

Pada suatu masa dahulu, ada seorang...

sambung,jgn tak sambung...

amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Admin on Sun Oct 19, 2008 10:15 pm

...perempuan tua yang tinggal di sebuah kampung. Dia tinggal sendirian di sebuah pondok yang telah usang.

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by amanda on Mon Oct 20, 2008 6:27 pm

...Perempuan tua itu menyara hidupnya dengan mencari kayu api di hutan berdekatan dengan kampung tersebut. Perempuan tua itu tidak mempunyai rakan yang rapat dengannya.

amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by brenda on Wed Oct 22, 2008 11:33 am

Pada suatu hari,dia telah pergi ke sebuah kolam.Dia barasa hairan.Biasanya kolam itu bukan dekat dengan rumahnya.

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by amanda on Sun Nov 02, 2008 4:46 pm

Perempuan itu berasa pelik. Dia pun berkata pada dirinya sendiri,"Apasal pula kolam ni berada di sini?". Tiba-tiba,kolam itu berkata-kata." Hei manusia di sana. Aku bukan hanya sekadar kolam biasa. Aku ialah kolam ajaib. Aku akan berikan apa sahaja kehendakmu. Cakapkan saja apa yang engkau ingin miliki dlm dunia ini," kata kolam itu yang memberi tawaran kepada perempuan tua itu. "Tetapi ingat! Setelah engkau miliki apa yang engkau inginkan dlm hidup,jgn sesekali bocorkan rahsia mu kerana aku hanya berkhidmat untuk kau sahaja. Jika kau melanggar perintah ini,aku akan tarik balik segala apa yang kau telah hajatkan," kata kolam itu lagi.

amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Geofrey on Tue Nov 04, 2008 10:09 pm

Perempuan itu dengan rasa hati yang gembira itu terus sahaja menerima tawaran kolam itu. Kolam itu bertanya padanya " Selagi kamu tidak mungkir janji kamu, benda-benda yang kamu minta itu tidak akan saya tarik balik".

Geofrey
MBF Regular Member
MBF Regular Member

Number of posts : 166
Age : 22
Location : perlis
Humor : regreting the past is useless..
Registration date : 09/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by amanda on Thu Nov 06, 2008 12:50 pm

Pada suatu hari,seorang lelaki bernama Adriean yg merupakan seorang pegawai hal ehwal di kampung itu dtng utk melawat orang2 yg miskin dan tiada keluarga. Pada suatu hari,dia dtng ke rumah perempuan itu. Tiba-tiba...

amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by brenda on Fri Nov 07, 2008 3:19 pm

...dia berkata.'Awak Hassan punya isteri ke?'Dia menjawab dengan air mata mengalir,'Ya.Dia sudah meninggal.Saya seorang saja di rumah.' Crying or Very sad

brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by amanda on Mon Nov 17, 2008 2:16 pm

Dgn perasaan sedih,Adrien memberi tawaran kepada perempuan itu supaya tinggal di rumah orang tua yg tdk mempunyai keluarga sepertinya.

amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by KAY on Tue Nov 18, 2008 8:01 pm

Perempuan tua itu menjadi serba salah. Dia memberi alasan bahawa dia tidak ingin meninggalkan rumah pusaka suaminya itu. Pegawai itu berasa sangsi kerana dia tahu bahawa perempuan tua itu sangat miskin dan sering kelaparan tetapi kini rumah perempuan tua itu penuh dengan pelbagai barangan yang cantik. Pegawai itu beredar dengan perasaan sangsi. Dia berhasrat untuk menyiasat.

KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by amanda on Sun Nov 30, 2008 10:07 am

Pada suatu hari,/Adrien dapati yg peremuan tua itu bercakap dengan kolamnya. Adrien memerhatikan perempuan tua itu.

amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Cikgu X on Sun Nov 30, 2008 11:14 am

*cerita yang menarik, tahniah utk semua, teruskan...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by KAY on Sun Nov 30, 2008 8:50 pm

Dia berasa hairan melihat perempuan tua itu bercakap seorang diri. Dia sangka mungkin perempuan itu hilang akal tapi bila dia nampak perempuan mengambil sesuatu dari kolam itu, dia mula mendekati perempuan itu.

KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by mira_96 on Mon Dec 01, 2008 9:34 pm

......lalu berkata "dgn siapakah makcik berbicara?"permpuan tua itu pn berkta "sya berkta dgn sungai ini,sungai ini adlh sungai ajaib,ia juga yg memenuhi segala kehendak ku" dgn pnts nya semua kehendak nya tlh dtarik semula.sejak itu perempuan tua trsbt mnjdi miskn semula dan tggl d rmh wrga ems. dia amt menyesal dgn perbuatnnya yg mungkr jnji.....





the end....hehehe

mira_96
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 446
Age : 20
Location : sAnDurKaRn
Humor : n0thing is aNything
Registration date : 25/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Cikgu X on Thu Dec 04, 2008 11:10 pm

Kalau bolehlah, kerana ini ruangan Bahasa Malaysia, semuanya digalakkan untuk menggunakan perkataan betul, ejaan betul, tanda-tanda bacaan betul dan sebagainya. Tujuannya supaya murid-murid dapat melatih diri sendiri sambil seronok berforum dengan kawan-kawan. Baiklah... teruskan...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Mia on Fri Dec 05, 2008 2:21 pm

Baik Cikgu X...Mia akan menggunakan perkataan yang betul,ejaan yang betul dan tanda-tanda bacaan yang betul... Embarassed

Mia
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 46
Registration date : 01/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by KAY on Fri Dec 05, 2008 7:04 pm

Dah tamatlah, cikgu, nak sambung macamnana ni? Wink

KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Cikgu X on Fri Dec 05, 2008 7:53 pm

oh tamatkah? ok, kalau dah tamat, buka topik baru.

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Natalia on Sat Dec 06, 2008 9:05 pm

Hah??? Dah tamat?? Natalia baru nak mula...

Natalia
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 19
Registration date : 06/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Cikgu X on Sat Dec 06, 2008 9:17 pm

Takpa, boleh mula tajuk baru.

Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Natalia on Sat Dec 06, 2008 9:27 pm

Cikgu fikir tajuk apa yg paling sesuai? Question Question Question Suspect study scratch

Natalia
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 19
Registration date : 06/12/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by mira_96 on Sun Dec 07, 2008 10:27 am

Cikgu X wrote:Kalau bolehlah, kerana ini ruangan Bahasa Malaysia, semuanya digalakkan untuk menggunakan perkataan betul, ejaan betul, tanda-tanda bacaan betul dan sebagainya. Tujuannya supaya murid-murid dapat melatih diri sendiri sambil seronok berforum dengan kawan-kawan. Baiklah... teruskan...
maaf kan saya cikgu X... Crying or Very sad

mira_96
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 446
Age : 20
Location : sAnDurKaRn
Humor : n0thing is aNything
Registration date : 25/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by imran200 on Fri Jan 02, 2009 12:00 pm

Cerita ini sangat baik. Saya cadangkan supaya moral cerita dapat di sebutkan pada akhir cerita.

imran200
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 02/01/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by mira_96 on Sat Jan 03, 2009 10:51 am

imran200 wrote:Cerita ini sangat baik. Saya cadangkan supaya moral cerita dapat di sebutkan pada akhir cerita.
bagus cadangan kmu itu imran...!!!! Very Happy

mira_96
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 446
Age : 20
Location : sAnDurKaRn
Humor : n0thing is aNything
Registration date : 25/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Faye on Sat Jan 03, 2009 11:42 pm

mira_96 wrote:
imran200 wrote:Cerita ini sangat baik. Saya cadangkan supaya moral cerita dapat di sebutkan pada akhir cerita.
bagus cadangan kmu itu imran...!!!! Very Happy
betultu saya setuju juga dgn cadangan kmu tu imran!!! Very Happy
kerana dgn moral nya di akhir cerita dpt memberi pengajaran... Embarassed
ceh, mcm cikgu jerrr... tongue

Faye
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 204
Age : 20
Registration date : 25/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Ok kamu sambung cerita (2)

Post by Sponsored content Today at 6:01 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum