FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 13 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 13 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Go down

CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Admin on Fri May 09, 2008 6:26 pm

First topic message reminder :

By Cikgu Edy...
ini adalah contoh karangan yang telah dihantarkan kepada saya. Tajuknya AKU SEBATANG PENCIL. Pelajar ini dalam tahun 4



a. Untuk murid-murid, apa komen anda mengenai karangan ini?
b. Untuk guru-guru, mari kita komen bersama-sama, sedikit usaha kita untuk membantu, besar pahalanya... hee hee...

_________________mbf...
avatar
Admin
Admin
Admin

Number of posts : 3369
Registration date : 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down


Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Sylzt on Fri Mar 06, 2009 4:56 pm

diharapkan agar cikgu dapat menjawab soalan ini secepat yang boleh kerana saya sedang dibelenggu kekeliruan XD

Sylzt
Teacher

Number of posts : 18
Registration date : 06/03/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Cikgu X on Fri Mar 06, 2009 5:14 pm

avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Cikgu X on Fri Mar 06, 2009 5:16 pm

bagus... kerana anda menyedarinya, tq...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Sylzt on Sat Mar 07, 2009 1:13 am

kawan-kawan sekalian... dalam penulisan, semak ejaan.. sayang markah ditolak kerana salah ejaan. ^^'

Sylzt
Teacher

Number of posts : 18
Registration date : 06/03/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Cikgu Edy on Sat Mar 07, 2009 11:44 am

Baiklah faye, di sini cikgu betulkan karangan anda.

Faye wrote:Saya adalah sebatang pensil yang berjenama Stabilo. Saya diperbuat olehdaripada sebatang kayu. Saya berasal dri kilang alat tulis.
buat perenggan baru untuk setiap isi

Pada suatu hari, saya dihantar bersama rakan-rakan saya ke sebuah kedai alat tulis. Saya berasa sedih kerana rakan (rakan-rakan) yang lain dihantar ke kedai yang berasingan. Saya dijual dgn harga RM2.30 sebatang. Tiada sesiapa pun yang ingin membeli saya.

Pada suatu malam itu,seorang perempuan kaya dan baik hati telah membeli saya.Saya bersyukur kerana ada yang sudi membeli saya. Tuan saya bernama Faye. Tiba pada suatu hari, tuan saya menghadapi menduduki peperiksaan UPSR. Saya terkejut kerana tuan saya bercakap dengan saya"Wahai,(koma ini tidak perlu) pensil kesayanganku yakinkanlah bahawa saya boleh lakukan yang terbaik".
Pada hari keluarnya keputusan (keputusan apa? dalam kes ini keputusan UPSR, nyatakan dengan jelas) tuan saya berasa gentar. Cikgu Chin mengumumkan bahawa Faye mendapat 5A. Tuan saya berasa gembira,dan saya pula disimpan di almari. Saya tidak digunakan lagi. Tuan saya mengunakan pensil yang berjenama lain lagi. Saya berasa sangat sedih. Sad


cikgu jasmin tolong semakkan.... Cool

lihat dan perhatikan komen yang cikgu berikan.

Dalam cerita atau karangan ini tidak jelas apa hubungan Faye dengan perempuan kaya dan baik hati. Oleh itu, adik perlu berhati-hati dan teliti dalam mengolah cerita ini.

Baiklah, cikgu sarankan supaya adik sekali lagi membuat karangan ini untuk membuktikan adik faham atau tidak dengan komen yang telah diberikan. Selamat mencuba....!!!! Laughing

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by mira_96 on Sun Mar 08, 2009 11:46 am

cikgu edy,dalam cerita tersebut Faye adalah kya dan baik hati...
avatar
mira_96
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 446
Age : 21
Location : sAnDurKaRn
Humor : n0thing is aNything
Registration date : 25/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by brenda on Mon Mar 09, 2009 11:28 am

Cikgu boleh saya guna karangan Faye, tetapi saya ubah sedikit perkataan dari karangan faye.
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by brenda on Mon Mar 09, 2009 11:42 am

Saya adalah sebatang pensil yang berjenama Faber Castell. Saya diperbuat daripada sebatang kayu. Saya berasal dari kilang alat tulis.

Pada suatu hari, saya dihantar bersama rakan-rakan saya ke sebuah kedai alat tulis. Saya berasa sedih kerana rakan-rakan yang lain dihantar ke kedai yang berasingan. Saya dijual dengan harga RM1.00 sebatang. Tiada sesiapa pun yang ingin membeli saya.

Pada suatu malam, seorang perempuan yang besederhana telah membeli saya. Saya bersyukur kerana ada yang sudi membeli saya. Tuan saya bernama Batrisya. Tiba pada suatu hari,tuan saya menduduki peperiksaan UPSR. Saya terkejut kerana tuan saya bercakap dengan saya "Wahai pensil kesayanganku yakinkanlah bahawa saya boleh lakukan yang terbaik".

Pada hari keluarnya keputusan peperiksaan UPSR itu, tuan saya berasa gementar. Cikgu Rahizam mengumumkan bahawa tuan saya mendapat 5A. Tuan saya berasa gembira,dan saya pula disimpan di almari. Saya tidak digunakan lagi. Tuan saya mengunakan pensil yang berjenama lain lagi. Saya berasa sangat sedih. Crying or Very sad
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by brenda on Mon Mar 09, 2009 11:47 am

Karangan in serupa dengan karangan Faye. Saya sudah meminta izin dengan guru lain untuk mengikut karangan Faye. Maafkan saya Faye. Neutral
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Cikgu Edy on Mon Mar 09, 2009 9:07 pm

bagus brenda...

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Minnie on Tue Mar 10, 2009 7:03 pm

bagus.....
maaf menyampuk hehe....
avatar
Minnie
Teacher

Number of posts : 66
Age : 33
Location : mesia
Registration date : 10/03/2009

View user profile http://www.samsclub.ipbfree.com

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Cikgu Edy on Tue Mar 10, 2009 7:35 pm

brenda wrote:Saya adalah sebatang pensil yang berjenama Faber Castell. Saya diperbuat daripada sebatang kayu. Saya berasal dari kilang alat tulis.

Pada suatu hari, saya dihantar bersama rakan-rakan saya ke sebuah kedai alat tulis. Saya berasa sedih kerana rakan-rakan yang lain dihantar ke kedai yang berasingan. Saya dijual dengan harga RM1.00 sebatang. Tiada sesiapa pun yang ingin membeli saya.

Pada suatu malam, seorang perempuan yang besederhana telah membeli saya. Saya bersyukur kerana ada yang sudi membeli saya akhirnya. Tuan saya bernama Batrisya. Tiba pada suatu hari,tuan saya menduduki peperiksaan UPSR. Saya terkejut kerana tuan saya bercakap dengan saya "Wahai pensil kesayanganku yakinkanlah bahawa saya boleh lakukan yang terbaik".

Pada hari keluarnya keputusan peperiksaan UPSR itu, tuan saya berasa gementar. Cikgu Rahizam mengumumkan bahawa tuan saya mendapat 5A. Tuan saya berasa gembira,dan saya pula disimpan di almari. Saya tidak digunakan lagi. Tuan saya mengunakan pensil yang berjenama lain lagi. Saya berasa sangat sedih. Crying or Very sad

Memandangkan ini adalah karangan kedua, maka komen cikgu lebih detail, sila perhatikan dan hayati sepenuhnya ya....

komen cikgu, lihat perkataan/ayat yang dimerahkan secara berturutan.

a. mungkin lebih menarik jika penerangan ini lebih detail, sebagai contoh, pensel bukan dari kayu sahaja tapi juga daripada Karbon, cuba lakukan sedikit penyelidikan mengenai pensel

b. kilang ini terletak di mana?

c. Sila periksa kesesuaian perkataan, mungkin "saya" lebih sesuai

d. cuba cari perkataan yang lebih sesuai

e. lihat ayat yang di"biru"kan, ini adalah ayat yang sangat berkaitan antara satu sama lain. Mulanya "tiada"... kemudiannya "ada", oleh itu, untuk ayat menjadi lebih kreatif, ada baiknya diletakkan perkataan "akhirnya", sebab... mula-mula "tiada", kemudian "ada akhirnya", bukankah molek bunyinya.

f. Peperiksaan adalah diumumkan, perkataan "keluarnya keputusan" agak janggal dan ayat menjadi kurang lancar.

akhir sekali, ejaan pensel (BM) dan bukan Pensil.

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Sylzt on Fri Apr 10, 2009 2:34 am

knapa pilih beli masa malam? bukan petang? pelik la diperbuat dari sebatang kayu... besar pensel tu kalau cam tu.. ^^ Saya suka menulis karangan berdasarkan logik.. tapi saya selalu melakukan kesalahan dalam penulisan sy.. sob sob sob

Sylzt
Teacher

Number of posts : 18
Registration date : 06/03/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by brenda on Fri Apr 10, 2009 12:32 pm

Apa erti sob sob sob
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Cikgu X on Fri Apr 10, 2009 10:24 pm

sedih + menangislah tu, hehe...
avatar
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by brenda on Sat Apr 11, 2009 3:21 pm

oh..
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by brenda on Sat Apr 11, 2009 4:21 pm

Sylzt wrote:knapa pilih beli masa malam? bukan petang? pelik la diperbuat dari sebatang kayu... besar pensel tu kalau cam tu.. ^^ Saya suka menulis karangan berdasarkan logik.. tapi saya selalu melakukan kesalahan dalam penulisan sy.. sob sob sob
Kalau Sylzt Teacher, kenapa Sylzt perlu membuat karangan?
avatar
brenda
MBF Super Senior Member
MBF Super Senior Member

Number of posts : 619
Location : Lahad Datu,Sabah.
Humor : What does the elf's learn in school? Elf-abet!
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by amanda on Sat Apr 11, 2009 9:21 pm

Saya ialah sebatang pensil berjenama Luna. Saya mempunyai tiga rakan yang baik iaitu Faber Castell,Stabilo and Elite. Kami diperbuat daripada kilang yang sama. Pada suatu hari kami telah dihantar ke kedai alat tulis yang berbeza. Saya berasa amat sedih kerana merekalah satu-satunya rakan karib saya.

Pada suatu hari,seorang gadis berumur 15 tahun ingin membeli saya. Nama gadis itu ialah Hannah. Hannah baik orangnya. Dia membeli saya dan menggunakan saya untuk kelas seni. Hannah amat bangga dengan saya kerana kerjanya selalu membuahkan hasil yang baik. Guru-guru juga memuji hasil kerjanya itu. Hannah juga pernah menyertai pertandingan melukis. Dia mendapat tempat pertama. Saya berasa bangga apabila saya mendengar dia memuji kebolehan saya.

Pada suatu hari,adiknya Jackson mengambil saya tanpa kebenaran Hannah. Dia menggunakan saya untuk kerja pendidikan seni kerana dia selalu mendengar pujian dari kakaknya yang selalu mendapat markah yang tinggi dalam pendidikan seni. Jackson menggunakan saya sehingga batang saya menjadi pendek. Akhirnya,dia membuang saya kerana saya sudah pendek. Jackson memberitahu Hannah yang saya dicuri oleh rakan sekelasnya pada hari tersebut. Hannah berasa sedih kerana kehilangan saya. Saya juga berasa sedih kerana oleh Jackson,saya tidak boleh berkhidmat untuk tuan saya lagi.
avatar
amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by amanda on Sat Apr 11, 2009 10:00 pm

Jasmine wrote:Baiklah mr.admin, harap maaf, ini post saya tadi;
Jasmine wrote:Ok, karangan ini pd sya agak baik juga, bersifat objektif. Cuma,
1. kecilkan sedikit saiz tulisan
2. Elakkan kesilapan yg tdk sepatutnya spt salah ejaan.
3. Dlm penulisan, perkataan 'dah' kurang sesuai digunakan kecuali mgkin terdpt dialog dlm karangan tersebut.
4. Jarakkan perkataan selepas titik noktah.
5. Nama khas mesti bermula dgn huruf besar.
Jasmine mcm mana jasmine buat correction utk kerja baxley ni? mcm jasmine pun ada kat situ jugak kat rumah baxley memeriksa kerjanya... What a Face Suspect
avatar
amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Cikgu Edy on Mon Apr 13, 2009 12:12 pm

amanda wrote:Saya ialah sebatang pensil berjenama Luna. Saya mempunyai tiga rakan yang baik iaitu Faber Castell,Stabilo and Elite. Kami diperbuat daripada kilang yang sama. Pada suatu hari kami telah dihantar ke kedai alat tulis yang berbeza. Saya berasa amat sedih kerana merekalah satu-satunya rakan karib saya.

Pada suatu hari,seorang gadis berumur 15 tahun ingin membeli saya. Nama gadis itu ialah Hannah. Hannah baik orangnya. Dia membeli saya dan menggunakan saya untuk kelas seni. Hannah amat bangga dengan saya kerana kerjanya selalu membuahkan hasil yang baik. Guru-guru juga memuji hasil kerjanya itu. Hannah juga pernah menyertai pertandingan melukis. Dia mendapat tempat pertama. Saya berasa bangga apabila saya mendengar dia memuji kebolehan saya.

Pada suatu hari,adiknya Jackson mengambil saya tanpa kebenaran Hannah. Dia menggunakan saya untuk kerja pendidikan seni kerana dia selalu mendengar pujian dari kakaknya yang selalu mendapat markah yang tinggi dalam pendidikan seni. Jackson menggunakan saya sehingga batang saya menjadi pendek. Akhirnya,dia membuang saya kerana saya sudah pendek. Jackson memberitahu Hannah yang saya dicuri oleh rakan sekelasnya pada hari tersebut. Hannah berasa sedih kerana kehilangan saya. Saya juga berasa sedih kerana oleh Jackson,saya tidak boleh berkhidmat untuk tuan saya lagi.

"and" betulkan kepada "dan"

"diperbuat daripada" ; periksa semula ayat anda, ayat ini mengelirukan

"merekalah satu-satunya"; periksa semula ayat ini, agak mengelirukan

"batang saya"; gunakan perkataan yang tepat untuk menerangkan maksud anda, jika si pensil yang bercerita, ia bercerita mengenai tubuhnya, maka sebaik-baiknya gunakan "tubuh saya" atau "badan saya" dan bukan penjodoh bilangan.

"kerana oleh"; ayat ini juga mengelirukan. Cuba gunakan ayat yang mudah.

secara keseluruhannya, karangan ini bagus sekali.

_________________mbf...
Be Joyful always...
avatar
Cikgu Edy
Moderator
Moderator

Number of posts : 968
Humor : hiiii hiii . nobody's perfect laa...
Registration date : 08/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by amanda on Tue Apr 14, 2009 4:55 pm

Terima kasih Cikgu Edy kerana memeriksa kerja saya
avatar
amanda
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 313
Location : lahad datu, sabah
Humor : pada satu hari, kebun buah pak mat terbakar. apakah buah yang terselamat dari kebakaran itu?
Registration date : 15/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Komen Karangan Autobiografi

Post by mike66 on Fri Apr 17, 2009 4:14 pm

Saya adalah sebatang pensil. Saya dilahirkan di kilang pensil. Saya diperbuat daripada kayu. Saya diambil oleh seorang murid yang bernama Ash. Ash adalah murid Tahun Tiga Cemerlang. Saya digunakan oleh Ash untuk melukis dan menulis. Setelah lama Ash menggunakan saya, akhirnya saya telah habis digunakan.
avatar
mike66
Moderator
Moderator

Number of posts : 31
Age : 51
Location : Kg.Senagang Keningau,Sabah
Humor : KEJAYAAN DALAM HIDUP ADALAH MISI UTAMA
Registration date : 26/02/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by nurhazirah zulkurnain on Mon Feb 15, 2010 8:35 pm

Saya harap cikgu Jasmine n cikgu Edy boleh tlg perbaiki kelemahan saya.....

Aku sebatang pensel.Aku diperbuat daripada kayu dan mataku berwarna hitam.Aku dinamakan Stabilo.Aku dilahirkan di kilang yang terkemuka di Kuala Lumpur.
Setelah siap di proses,aku dan kawan-kawanku di kumpulkan di dalam sebuah kotak.Aku dan kawan-kawanku dimasukkan ke dalam sebuah lori untuk di jual di kedai alat tulis.
Aku terpaksa berpisah dengan kawan-kawanku yang lain kerana kami ditempatkan di kedai yang berlainan.Aku dan beberapa kawanku di jual di Kedai Idaman yang terletak di Puchong.Aku dan kawan-kawanku diletakkan di sebuah almari kaca untuk di pasarkan.
Setelah tiga jam di pasarkan,seorang murid perempuan tertarik denganku.Dia bertanyakan hargaku kepada penjual di kedai itu.Setelah diberitahu hargaku,dia terus bersetuju untuk membeliku.Aku gembira kerana sudah mempunyai tuanku sendiri.
Aku di jaga dengan baik oleh tuanku.Dia menempatkanku di dalam kotak pensel kepunyaannya.Aku selalu digunakan olehnya semasa menulis dan mengasahku ketika mataku tumpul.
Suatu hari,aku telah di curi oleh seorang pelajar lelaki.Dia menggunakanku sehingga aku terlalu pendek.Akhirnya,aku di buang ke dalam tong sampah.Aku amat sedih dan terlalu merindukan tuanku.Tamatlah riwayat hidupku.

nurhazirah zulkurnain
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 3
Registration date : 13/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by nur alwani on Fri Feb 19, 2010 10:01 pm

tahniah buat semua pelajar kerana anda mampu mencipta karangan berdasarkan kretiviti anda sendiri. jangan pernah malu untuk bertanyakan sesuatu. jangan malu untuk menunjukkan hasil karangan anda kepada guru anda.
avatar
nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts : 136
Age : 27
Location : malaysia
Humor : JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date : 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: CONTOH KARANGAN - Cerita Sebatang Pensel

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

View previous topic View next topic Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum