FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 17 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 17 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» PartTime English Teacher Required (RM3700) - Weekend / After Office Hour
by anissophea Wed Oct 29, 2014 9:30 am

» Lot Banglo Cantik di Besut_Tepi Sekolah
by wanzarif Wed Oct 29, 2014 12:54 am

» Produk Kelantan TERBARU_Susu Kambing Campur Madu
by wanzarif Wed Oct 29, 2014 12:53 am

» Terjemahan Melayu - Inggeris ( English to Malay Translation )
by anissophea Tue Oct 28, 2014 10:25 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» soalan BM
by M.TASHVEENA* Mon Oct 06, 2014 1:52 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:37 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

» Attention !! Tlg Share Ramalan SPM tahun 2014
by icakus Thu Sep 11, 2014 10:31 pm

» Bagaimana kamu tahu tentang forum ini?
by aqilah humaira' Thu Aug 28, 2014 10:05 pm

» paper 2 sangat susah!!..
by king danesh Thu Aug 28, 2014 9:50 pm

» Berapa Result UPSR anda?
by Najib Rosli Sat Aug 23, 2014 12:30 pm

» Newbie!!
by erwinmaya Tue Aug 19, 2014 5:49 pm

» KERJAYA SEBAGAI PEGUAM???
by dama Mon Aug 18, 2014 7:12 pm

» karangan bi paper 2
by Admin Sat Aug 16, 2014 12:54 am

» MATE FORM 3
by Samirah Halman Tue Aug 12, 2014 8:59 pm

» Laporan Aktiviti Gotong-Royong
by danessa alia Sat Aug 02, 2014 12:30 pm

» Mandarin class/course for adult in Klang,Selangor
by acesilmy Thu Jul 24, 2014 6:05 pm

» Bahasa Inggeris Komunikasi di klang
by acesilmy Thu Jul 24, 2014 4:27 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


Karangan : Kemalangan Jalan Raya54.47

Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Go down

Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Admin on Fri May 23, 2008 6:14 pm

First topic message reminder :

Oleh Cikgu Asmidah, tq...

Baru-baru ini, anda pulang ke kampung untuk berhari raya bersama dengan datuk dan nenek anda. Dalam perjalanan pulang ke kampung, anda telah melihat suatu kemalangan jalan raya. Gambarkan keadaan pada ketika itu.

Pendahuluan
- pulang ke kampung bersama keluarga - hujan renyai-renyai - ayah memandu kereta dengan berhati-hati

Isi-isi:
(a) di sepanjong lebuh raya Kuala Lumpur-Karak - keadaan jalan raya begitu sesak - kenderaan dipandu perlahan
(b) tiba-tiba sebuah kereta berwarna biru dipandu laju - memotong lori dalam keadaan agak berbahaya
(a) terdengar bunyi dentuman yang kuat - rupa-rupanya kereta itu terbabas - terlanggar pembahagi jalan - kereta terbalik - remuk
(d) pemandu cedera parah - beberapa pemandu berhenti - cuba menyelamatkan mangsa - ada yang menghubungi pihak polis dan ambulans

Penutup:
- mangsa dihantar ke hospital - meneruskan perjalanan - pengajaran supaya berhati-hati di jalan raya

_________________mbf...

Admin
Admin
Admin

Number of posts: 3363
Registration date: 19/04/2008

View user profile http://maribelajar.forumotion.com

Back to top Go down


Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by ira the best on Sun Aug 09, 2009 1:35 am

CIKGU SAYA CUMA DAPAT 1A 4B JE TU MARKHA LAGI 2 JE NK DPT A Crying or Very sad

ira the best
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts: 203
Age: 17
Location: pantai dalam
Humor: gIrL iS gOoD ThAn BoY...
Registration date: 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by hazman on Sat Aug 15, 2009 5:01 pm

Pada suatu hari,saya pulang ke kampung bersama keluarga. Kami pulang ke kampung kerana ingin berbuka puasa dengan datuk dan nenek. Dalam perjalanan hujan mula turun dengan renyai-renyai. Ayah memandu kereta dengan berhati-hati.

Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur,kami melihat permandangan yang sungguh indah. Keaadan jalan raya begitu sesak. Kenderaan yang lain dipandu dengan perlahan.

Tiba-tiba sebuah kereta berwarna biru dipandu laju. Kereta biru itu memotong lori dalam keaadan yang agak bahaya.

Saya terdengar bunyi dentuman yang sangat kuat. Rupa-rupanya kereta biru itu telah terbabas kerana terlanggar pembahagi jalan. Kereta biru itu terbalik dan remuk.

Pemandu kereta itu cederah parah. Beberapa pemandu berhenti kerana ingin menyelamatkan mangsa tersebut. Ada yang menghubungi pihak polis dan ambulans.

Mangsa tersebut dihantar ke hospital. Kami meneruskan perjalanan dengan berasa sedih. Pengajaran kami supaya berhati-hati di jalan raya.

hazman
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 1
Registration date: 15/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by pinkyviolet_girl on Wed Aug 26, 2009 4:46 pm

cikgu,apa maksud pedalaman,pendalaman,tuntasnya??????
Very Happy Very Happy Very Happy

pinkyviolet_girl
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts: 25
Registration date: 24/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by pinkyviolet_girl on Wed Aug 26, 2009 4:54 pm

i'm agree with cikgu edy...
try your best princessaina... Very Happy

pinkyviolet_girl
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts: 25
Registration date: 24/08/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by nuzul haikal on Tue Oct 20, 2009 11:55 am

pada hari raya yang lalu, setelah berkemas barang untuk pulang ke kampung bersama keluarga, kami bertolak pada jam 8.00 pagi.Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur, hujan mula turun ranyai-renyai, saya menasihati ayah saya agar pandu dengan perlahan kerana jalan agak sesak dan permukaan jalan agak licin.Ayah memandu kereta dengan berhati-hati.

tidak lama kemudian,kami ternampak sebuah kereta berwarna biru dipandu laju memotong sebuah lori kayu balak dengan keadaan agak berbahaya.Kami hanya tergugat melihatnya.

kemudian, kami terdengar bunyi dentuman yang agak kuat.Rupa-rupanya bunyi dentuman itu datangnya daripada sebuah kereta biru yang kami lihat sebelum ini.Kereta itu terbabas terlanggar pembahagi jalan,kereta itu .....


tak sempat... Crying or Very sad

nuzul haikal
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 20/10/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Cikgu X on Tue Oct 20, 2009 5:17 pm

pinkyviolet_girl wrote:cikgu,apa maksud pedalaman,pendalaman,tuntasnya??????
Very Happy Very Happy Very Happy
kalau pendalaman, 1 proses mendalamkan sesuatu... tp kalau pedalaman, 1 kawasan yg jauh drpd laut...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Cikgu X on Tue Oct 20, 2009 5:20 pm

nuzul haikal wrote:pada hari raya yang lalu, setelah berkemas barang untuk pulang ke kampung bersama keluarga, kami bertolak pada jam 8.00 pagi.Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur, hujan mula turun ranyai-renyai, saya menasihati ayah saya agar pandu dengan perlahan kerana jalan agak sesak dan permukaan jalan agak licin.Ayah memandu kereta dengan berhati-hati.

tidak lama kemudian,kami ternampak sebuah kereta berwarna biru dipandu laju memotong sebuah lori kayu balak dengan keadaan agak berbahaya.Kami hanya tergugat melihatnya.

kemudian, kami terdengar bunyi dentuman yang agak kuat.Rupa-rupanya bunyi dentuman itu datangnya daripada sebuah kereta biru yang kami lihat sebelum ini.Kereta itu terbabas terlanggar pembahagi jalan,kereta itu .....


tak sempat... Crying or Very sad
teruskan nuzul haikal... belum habis tu...

_________________mbf...

Cikgu X
Special Rank

Number of posts: 3202
Registration date: 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by nuzul haikal on Wed Oct 21, 2009 9:40 pm

....kereta itu berada dalam keadaan terbalik, bonet hadapan kerata remuk teruk dan pemandunya tersepit didalam kereta.

Beberapa pemandu termasuk ayah saya berhenti untuk cuba menyelamatkan mangsa.ayah saya cuba untuk menenangkan pemandu itu yang berperasaan bingung ketika itu.sementara itu ayah mengarahkan ku agar menghubungi anggota bomba dan ambulans.

Setelah ambulans dan anggota bomba tiba di tempat kejadian, kami hanya mampu melihat anggota bomba memotong pintu kereta untuk mengeluarkan mangsa itu.

Selepas anggota bomba selesai mengeluarkan mangsa yang tersepit dari kereta, melihat mangsa diangkut menaiki ambulans untuk dihantar ke hospital.Keadaan mangsa amat mengerikan kerana kepala mangsa berkemuluran darah dan kaki kanannya putus akibat tersepit di bawah stering kereta.

Kami meneruskan perjalanan kami.Ayah menasihati agar tidak mementingkan diri sendiri di jalan raya.Kejadian ini boleh dijadikan pengajaran supaya berhati-hati di jalan raya.Biar lambat, asalkan selamat

nuzul haikal
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 2
Registration date: 20/10/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by syukz on Sat Oct 31, 2009 9:36 pm

cikgu macam manew nak wat karangan jadi best

syukz
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 1
Registration date: 31/10/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by ira the best on Sat Oct 31, 2009 11:51 pm

bagi saya untuk buat karangan jadi best.............kita perlu banyak membaca.........betul x cikgu x

ira the best
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts: 203
Age: 17
Location: pantai dalam
Humor: gIrL iS gOoD ThAn BoY...
Registration date: 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by Jasmine on Sun Nov 01, 2009 10:10 am

ya, mesti banyak membaca... dan banyak latihan...

utk jd tersusun, tdk ulang2, guna teknik berikut... sbg contoh...

apa yg berlaku
di mana berlaku
siapa yg terlibat
bgmana berlaku
mengapa berlaku
kesimpulan

katakan kita hendak membuat karangan ttg masalah disiplin pelajar...

apa itu disiplin/masalah disiplin

-contoh masalah disiplin
-kesan masalah disiplin
di mana berlaku
siapa yg bermasalah disiplin
bgmana masalah disiplin berlaku
mengapa masalah disiplin berlaku

-faktor berlakunya masalah disiplin
-kenapa perlu atasi masalah disiplin
-cadangan bgmana mengatasi
kesimpulan

-tp kita boleh lg tambah/perhalusi spt di atas... jd dgn menjawab/merangkan semua perkara di atas, karangan kita akan menjadi teratur dan 'cantik'...

Jasmine
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts: 88
Registration date: 04/05/2008

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by nurul afifah on Fri Jan 01, 2010 10:43 am

bestnye karangan korang

nurul afifah
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 7
Registration date: 01/01/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by fatin2103 on Sat Aug 14, 2010 3:59 pm

helen wrote:Pada petang tadi, ayah membawa kami sekeluarga pergi ke kampung untuk berhari raya bersama datuk dan nenek hujan mula turun dengan renyai-renyai. Oleh sebab itu,ayah memandu kereta dengan berhati-hati.
Di sepanjang lebuh raya Kuala Lumpur,banyakjalan raya yang begitu sesak. Oleh kerana itu,semua kenderaan perlu dipandu secara perlahan-lahan agar tidak berlakunya suatu kemalangan.
Tiba-tiba sebuah kereta berwarna biru yang dipandu dengan laju hendak memotong sebuah lori dalam keadaan agak berbahaya.
Aku terdengar bunyi entuman yang kuat. Rupa-rupanya kereta yang berwarna biru itu terbabas lalu terlanggar pada pembahagi jalan. Sebuah kereta turut terbalik dan remuk.
Pemandu yang memandu kereta biru tersebut cedera parah. Beberapa pemandu berhenti untuk menyelamatkan mangsa yang terlibat. Ada yang menhubungi pihak polis dan ambulans dengan segera.
Tidak lama kemudian, polis dan ambulans pun tiba. Mangsa dihantar ke hospital. Ayah dan kami sekeluarga terpaksa meneruskan perjalanan ke kampung kerana datuk dan nenek menunggu kedatangan kami.Kami mengambil pengajaran supaya berhati-hati di jalan raya.



teacher, boleh bagi markah Question
Very Happy

fatin2103
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 5
Registration date: 10/08/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by fatin2103 on Sat Aug 14, 2010 4:00 pm

bagus........ Smile

fatin2103
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 5
Registration date: 10/08/2010

View user profile

Back to top Go down

Re: Karangan : Kemalangan Jalan Raya

Post by noryus on Sun Aug 22, 2010 11:52 pm

usaha lagi...dh hampir nak dpat 5A tu...yakin boleh...!!!!

noryus
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts: 3
Age: 33
Location: miri,sarawak
Registration date: 10/08/2010

View user profile

Back to top Go down

Page 2 of 3 Previous  1, 2, 3  Next

View previous topic View next topic Back to top


Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum